PROGRAM
WYCHOWAWCZY
GIMNAZJUM
W BRZEZINACH
TEKST JEDNOLITY
Zaopiniowany przez
Radę Rodziców 16 stycznia 2000r.
Samorząd Uczniowski 13 stycznia 2000r.
Zatwierdzony przez
Radę Pedagogiczną 17 stycznia 2000r.
Rada Pedagogiczna uchwałą z dnia 17 stycznia 2000r. przyjęła program wychowawczy Gimnazjum w Brzezinach po pozytywnym zaopiniowaniu jego treści przez Radę Rodziców 17 stycznia 2000r. i Samorząd Uczniowski 13 stycznia 2000r.
WSTĘP
Celem wychowawczym Gimnazjum jest:
1) rozwijanie wrażliwości estetycznej, zdolności twórczego myślenia, zachęcania uczniów do samokształcenia,
2) ułatwienie rozumienia i poznawania samego siebie, znajdowania swego miejsca w społeczności, przyjmowania odpowiedzialności za siebie i innych,
3) ułatwienie uczestnictwa w kulturze,
4) rozwijanie wrażliwości moralnej, otwartości na poglądy i potrzeby innych ludzi,
5) ukształtowanie racjonalnego podejścia do problemów życiowych, szczególnie w okresie dojrzewania i umiejętności ich rozwiązywania
ROZDZIAŁ I
W Gimnazjum przestrzega się następujących wartości wychowawczych uznanych i ustanowionych w celu ich przestrzegania i poszanowania przez wszystkich członków społeczności Gimnazjum:
1. Uczenie szacunku do siebie i innych.
2. Wspieranie uczniów w poszukiwaniu wartości moralnych i etycznych.
3. Rozwijanie postawy patriotycznej.
4. Budzenie dumy narodowej z osiągnięć sławnych przodków.
5. Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie oraz wzajemnej tolerancji.
6. Rozwijanie wrażliwości na prawdę, dobro, piękno i sprawiedliwość w otaczającym świecie.
7. Rozwijanie szacunku do pracy ludzkiej i mienia społecznego.
8. Umożliwienie poznania najbliższego środowiska i kultury regionalnej.
9. Tworzenie kultury pozytywnych wzorców.
10. Podniesienie prestiżu i poziomu nauczycieli.
11. Ochrona przed negatywnym wpływem mediów i sekt.
12. Dostarczenie wychowankom społecznej aprobaty wzorów i modeli osobowości.
ROZDZIAŁ II
W Gimnazjum realizuje się następujące treści wychowawcze określone w programach ścieżek edukacyjnych i programach przedmiotowych:
1. Organizowanie zajęć "Wychowanie do życia w rodzinie", przygotowujących młodzież do poznawania siebie i odpowiedzialnego postępowania w życiu,
2. Kształtowanie wrażliwości moralnej.
3. Zachęcanie do bliższego i głębszego poznania samego siebie.
4. Pogłębianie rozumienia rzeczywistości.
5. Ułatwienie nabywania umiejętności dbania o swoje zdrowie i bezpieczeństwo.
6. Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska.
7. Ukazywanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka.
8. Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów oraz do odbioru informacji rozpowszechnionych przez media.
9. Kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego.
10. Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny.
11. Podniesienie autorytetu rodziny.
12. Pomoc rodzinie w wychowaniu.
13. Umiejętne korzystanie ze zdobytej wiedzy w życiu codziennym.
14. Szacunek dla Dyrekcji, Grona Pedagogicznego i pozostałych pracowników szkoły.
15. Szacunek wobec ludzi starszych, tolerancja dla słabszych i niepełnosprawnych.
16. Zachowanie właściwych relacji nauczyciel - uczeń i odwrotnie.
17. Właściwe zachowanie w różnych sytuacjach życiowych.
18. Samokrytyka i ocena innych.
19. Godne reprezentowanie swojej szkoły i środowiska.
20. Wskazywanie na wzorce godne naśladowania.
21. Zachowanie dyscypliny na lekcji.
22. Przestrzeganie zasad kultury podczas dyskusji tematycznych.
23. Dbałość o estetykę i wystrój pracowni.
24. Sumienność wykonywania prac domowych.
25. Poszanowanie mienia szkolnego.
26. Wzajemna pomoc koleżeńska w adaptacji do nowego środowiska.
27. Opieka mad uczniem młodszym.
28. Wzajemna pomoc koleżeńska w nauce.
29. Odpowiedzialność za powierzone obowiązki w klasie i szkole.
30. Wyrabianie zasad odpowiedzialnego zachowania się w środkach komunikacji.
31. Właściwe wykorzystanie czasu wolnego podczas pobytu na terenie szkoły.
32. Wyrabianie szacunku wobec symboli narodowych i szkolnych, tradycji kulturowych i środowiskowych.
33. Działanie na rzecz szkoły i środowiska.
34. Aktywny udział w organizacjach uczniowskich.
35. Opieka nad miejscami pamięci narodowej w naszym środowisku.
36. Włączenie się w życie kulturalne i oświatowe środowiska lokalnego.
37. Działania i inicjatywy uczniów na rzecz skutecznej ochrony środowiska naturalnego i zapobieganie jego dewastacji.
38. Zwracanie uwagi na ludzi zasłużonych dla postępu i rozwoju społecznego, gospodarczego i kulturalnego.
39. Folklor, zabytki w mojej miejscowości.
40. Światopogląd jako sprawa osobista, tolerancja wobec innych.
41. Kultura osobista.
42. Estetyka wyglądu.
ROZDZIAŁ III
1. Zadania wychowawców klasowych i nauczycieli:
a) tworzenie rad klasowych i współpraca w zorganizowaniu pracy rady,
b) wdrażanie uczniów do pełnienia ról społecznych,
c) zapoznanie uczniów z prawodawstwem szkolnym i klasowym (regulaminy, wewnątrzszkolny system oceniania, program wychowawczy, Statut Gimnazjum),
d) utrwalanie i rozwijanie tradycji szkolnych i klasowych,
e) organizowanie imprez klasowych,
f) organizowanie życia kulturalnego i towarzyskiego w klasie,
g) organizowanie narad klasowych i wdrażanie uczniów do samorządnej działalności, zagospodarowanie pomieszczenia klasy,
h) bieżące informowanie uczniów o aktualnych sprawach klasy i Gimnazjum,
i) wdrażanie i motywowanie uczniów do pracy nad sobą ( do samokształcenia i samowychowania),
j) dostarczanie wychowankom społecznie aprobowanych wzorów i modeli osobowości,
k) organizowanie kontaktów ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym (wycieczki),
l) kontrola i ocena zachowania uczniów,
m) obserwacja zjawisk zachodzących w klasie i dogłębne poznawanie ucznia, jego zdolności, zainteresowań i postaw.
n) realizacja wybranych treści ścieżek edukacyjnych (załącznik nr 1)
ROZDZIAŁ IV
W ramach pomocy uczniom z rodzin patologicznych, z problemami rozwojowymi oraz pozostających w trudnej sytuacji materialnej Gimnazjum:
1. Szczególną opieką wychowawczą obejmuje młodzież zagrożoną patologią społeczną poprzez:
a) przeciwdziałanie przestępczości nieletnich,
b) przeciwdziałanie narkomanii i alkoholizmowi,
c) prowadzenie bieżącego systemu oceny zagrożeń,
a) wypracowanie właściwych form w pracy wychowawczej z uczniami zagrożonymi patologią społeczną lub mających konflikt z prawem.
2. Po rozpoznaniu w sytuacji i ujawnieniu środowisk i rodzin patologicznych zagrażających dzieciom demoralizacją i utrudniających prawidłowy rozwój dziecka oraz dzieci wykazujących cechy niedostosowania społecznego podejmuje następujący program działań:
a) obserwacja tych uczniów przez nauczycieli,
b) dokonanie analizy przyczyn i przejawów niedostosowania społecznego uczniów.
3. Wypracowuje konkretne działania zapobiegające zjawisku niedostosowania społecznego poprzez:
a) współpracę z psychologiem, pedagogiem, lekarzem, policją w zakresie sposobów postępowania z uczniami agresywnymi i konfliktowymi,
b) prowadzenie rozmów profilaktycznych z uczniami i rodzicami uczniów sprawiających trudności wychowawcze (uczenie rozstrzygania problemów i podejmowania odpowiedzialnych decyzji),
c) pomoc uczniom słabszym, wobec których stosowana jest przemoc poprzez przydzielenie opiekunów z klas starszych,
d) działanie profilaktyczne (gazetki, konkursy).
4. Udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez:
a) kierowanie uczniów z zaburzeniami rozwojowymi - na wniosek nauczyciela lub wychowawcy - na badania w poradni psychologiczno-pedagogicznej,
b) uwzględnianie opinii pedagoga i psychologa przez nauczyciela w pracy dydaktyczno-wychowawczej,
c) prowadzenie - w ramach nauczania indywidualnego - pracy indywidualnej z dzieckiem zakwalifikowanym do kształcenia specjalnego, a realizującym obowiązek szkolny w tutejszej szkole,
5. Szczególną opieką otacza uczniów, którym z przyczyn rozwojowych potrzebna jest pomoc i wsparcie poprzez:
a) kierowanie - za zgodą rodziców - uczniów z poważnymi deficytami w zakresie rozwoju umysłowego, wzroku i słuchu do szkół specjalnych,
b) częsty kontakt uczniów realizujących obowiązek szkolny poza szkołą z rówieśnikami i nauczycielami,
6. Otacza uczniów z rodzin pozostających w trudnej sytuacji materialnej szczególną opieką poprzez
a) wypożyczanie uczniom podręczników oraz zakupienie dla nich podstawowych pomocy naukowych,
b) prowadzenie akcji dożywiania uczniów na terenie gimnazjum,
c) występowanie do właściwych instytucji o pomoc materialną i rzeczową dla uczniów z rodzin ubogich, zaniedbanych i wielodzietnych.
ROZDZIAŁ V
1. W Gimnazjum obowiązują następujące zwyczaje, obyczaje i ceremoniały szkolne:
a) Dzień Gimnazjalisty
- program uroczystości:
1) złożenie przyrzeczenia przez uczniów Gimnazjum,
2) krótka część artystyczna,
3) wycieczka zorganizowana przez Radę Rodziców służąca integracji uczniów,
b) Spotkanie opłatkowe
c) Święto Wiosny:
- program każdorazowo przygotowuje Samorząd Uczniowski we współpracy z Radą Rodziców.
d) Dzień Dziecka połączony z Dniem Sportu:
- organizatorem święta jest Rada Rodziców, która przygotowuje program w porozumieniu z nauczycielami wychowania fizycznego i wychowawcami klas.
2. W Gimnazjum obowiązują identyfikatory uczniowskie.
3. Uroczystości o charakterze kulturalnym (kalendarz apeli i akademii szkolnych - załącznik nr 2).
ROZDZIAŁ VI
Gimnazjum zapewnia wszechstronny rozwój uczniom poprzez:
1. Mobilizowanie i przygotowanie uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych i innych.
2. Organizowanie kół przedmiotowych i zespołów zainteresowań,
3. Prowadzenie dodatkowych zajęć z wychowania fizycznego, sportu i innych form aktywnego wypoczynku,
4. Organizowanie wyjazdów uczniów do różnych instytucji kulturalnych,
5. Organizowanie wycieczek turystyczno - krajoznawczych i przedmiotowych,
6. Organizowanie spotkań z artystami, pisarzami i innymi ciekawymi ludźmi,
7. Organizowanie na szczeblu szkoły konkursów przedmiotowych i olimpiad (załącznik nr 2).
8. Poza systemem klasowo-lekcyjnym w Gimnazjum prowadzone są zajęcia edukacyjne z zakresu nauczania języków obcych,
9. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w Gimnazjum ze względu na dojazd organizowane są zajęcia świetlicowe.
10. Zajęcia świetlicowe są pozalekcyjnymi formami wychowawczo-opiekuńczy-mi i mogą być organizowane w pomieszczeniu świetlicy, w sali gimnastycznej lub w terenie.
11. W świetlicy organizowane są następujące formy zajęć:
a) zajęcia indywidualne,
b) gry i zabawy ruchowe,
c) zajęcia higieniczni-porządkowe,
d) gry i zabawy stolikowe,
e) spacery,
f) inne atrakcyjne formy zajęć.
ROZDZIAŁ VII
Na terenie Gimnazjum działają Rada Rodziców Gimnazjum, Samorząd Uczniowski oraz inne organizacje uczniowskie, z którymi współpracują zarówno Dyrektor Gimnazjum jak i wszyscy nauczyciele.
1. Współpraca z Samorządem Uczniowskim:
a) pomoc w zorganizowaniu wyborów do Rady Uczniowskiej Gimnazjum,
b) praca opiekunów i Rady Uczniowskiej przy opracowaniu planu pracy Samorządu Uczniowskiego (załącznik nr 3),
c) organizowanie zebrań uczniowskich,
d) angażowanie członków SU do udziału w życiu klasy, Gimnazjum i środowiska, wdrażanie ich do pełnienia ról społecznych,
e) pomoc w organizowaniu wycieczek oraz imprez i wyjazdów o charakterze kulturalnym,
f) zapoznanie uczniów ze Statutem Gimnazjum, wewnętrznym system oceniania i klasyfikowania uczniów oraz z programem wychowawczym Gimnazjum.
2. Współpraca z innymi organizacjami szkolnym (TPD, PCK, LOP):
a) pomoc w zorganizowaniu wyborów,
b) mobilizowanie członków organizacji do pracy na rzecz Gimnazjum i środowiska,
c) stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi i działalności organizacji.
3. Współpraca z rodzicami:
a) pomoc w zorganizowaniu wyborów rad klasowych i Rady Rodziców Gimnazjum,
b) udział w planowaniu pracy Rady Rodziców i rad klasowych,
c) organizowanie spotkań i wywiadówek z rodzicami:
- zapoznanie rodziców ze Statutem Gimnazjum, wewnętrznym system oceniania i klasyfikowania uczniów oraz z programem wychowawczym Gimnazjum,
- opracowanie regulaminu Rady Rodziców,
- bieżące informacje o organizacji pracy i życia wewnętrznego w klasie i Gimnazjum, o trudnościach i osiągnięciach w pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniami,
- włączenie rodziców do opracowania uroczystości klasowych i szkolnych,
- włączenie rodziców do prac społecznych i inwestycji w klasie i Gimnazjum.
d) organizowanie indywidualnych kontaktów z rodzicami.
e) organizowanie imprez klasowych i szkolnych dla rodziców.
f) pedagogizacja rodziców poprzez organizowanie spotkań z pedagogiem, psychologiem, lekarzem, itp.
4. Współpraca ze środowiskiem:
a) współpraca ze Związkiem Kombatantów poprzez:
- oddanie hołdu poległym w czasie II wojny światowej,
- zapalenie zniczy i złożenie kwiatów przed płytą upamiętniającą ofiary Września 1939r. oraz przed pomnikiem pomordowanych w czasie wojny,
- zorganizowanie akademii upamiętniającej Święto Niepodległości,
- spotkania z kombatantami.
b) udział w Dniu Seniora poprzez zorganizowanie części artystycznej,
c) włączenie się w gminne obchody uroczystości upamiętniającej uchwalenie Konstytucji 3 Maja poprze przygotowanie części artystycznej,
d) współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury, Sportu i Rekreacji w Brzezinach:
- uczestnictwo uczniów zajęciach kół zainteresowań:
1) kółko plastyczne,
2) kółko taneczne,
3) kółko teatralne,
e) organizowanie corocznych Gminnych Biegów Ulicznych o Puchar Wójta Gminy Brzeziny z udziałem uczniów wszystkich szkół naszej gminy.
5. Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie organizowania pomocy dla dzieci z rodzin pozostających w trudnej sytuacji finansowej oraz z rodzin patologicznych (m.in. bezpłatne żywienie).
ROZDZIAŁ VIII
1. Klasyfikacyjną ocenę zachowania ustala wychowawca po wysłuchaniu ucznia i zapoznaniu się z opinią samorządu klasowego i uwzględnieniu przekazanej wychowawcy opinii nauczycieli i innych pracowników. Ocena ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
2. Tryb odwoławczy:
a) Od oceny ustalonej przez wychowawcę klasy przysługuje uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom) prawo odwołania do Dyrektora Gimnazjum najpóźniej na 3 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
b) Dyrektor rozpatruje odwołanie w ciągu 2 dni i w przypadku stwierdzenia niezgodności z przyjętymi w niniejszym regulaminie kryteriami sprawę wychowawcy do ponownego rozpatrzenia.
c) Wychowawca zobowiązany jest - po wysłuchaniu ucznia ewentualnie rodziców (opiekunów), zasięgnięciu opinii zespołu klasowego i nauczycieli uczących w danej klasie - ponownie rozpatrzyć ustaloną ocenę i poinformować o swojej decyzji Dyrektora.
d) Ustalona w ten sposób ocena zachowania jest ostateczną i odwołanie od niej nie przysługuje.
3. W Gimnazjum wypracowano następujący system nagród:
a) Uczniowie osiągający wysokie wyniki w nauce i wyróżniający się właściwą postawą, kulturą osobistą, działalnością społeczną na rzecz szkoły i środowiska oraz za inne szczególne osiągnięcia otrzymują nagrody i wyróżnienia.
b) Ustala się następujące nagrody i wyróżnienia dla uczniów:
- pochwała wychowawcy klasy wobec klasy,
- wyróżnienie przez Dyrektora Gimnazjum przed społecznością uczniowską,
- nagroda książkowa,
- nagroda rzeczowa,
- dyplom uznania,
- list gratulacyjny do rodziców,
c) Prawo typowania uczniów do nagród i wyróżnień przysługuje nauczycielom, wychowawcy klasy, samorządowi uczniowskiemu (klasowemu), Dyrektorowi Gimnazjum i opiekunom organizacji uczniowskich.
d) Nagrody i wyróżnienia przyznaje Rada Pedagogiczna.
e) O przyznanej nagrodzie wychowawca informuje niezwłocznie rodziców.
f) Ustala się następujące kryteria przyznawania nagród .
1) Nagrodę książkową (rzeczową) otrzymuje uczeń, który:
- uzyskał wzorową ocenę zachowania,
- z pozostałych zajęć edukacyjnych (przedmiotów) uzyskał oceny, których średnia wynosi co najmniej 4,65.
2) Dyplom uznania otrzymuje uczeń, który:
- uzyskał najwyższą ocenę zachowania,
- z pozostałych obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał średnią przynajmniej 4,75 i wyłącznie oceny dobre, bardzo dobre i celujące,
- aktywnie uczestniczy w pracach społecznych na rzecz klasy (Gimnazjum) lub bierze aktywny udział w zawodach sportowych, konkursach i akademiach szkolnych.
3) List gratulacyjny (do rodziców) otrzymuje uczeń, który spełnia warunki określone w pkt. 2), a ponadto:
- reprezentował szkołę na zewnątrz i uplasował się na wysokiej pozycji.
4) Rada Pedagogiczna może przyznać uczniowi nagrodę za inne osiągnięcia na terenie gimnazjum i poza gimnazjum.
5) Dyplom uznania i list gratulacyjny wręcza Dyrektor, zaś nagrodę książkową wręcza przedstawiciel Rady Rodziców.
4. Za złamanie dyscypliny, ładu i porządku nieprzestrzeganie norm współżycia zespołowego oraz w przypadku uporczywego nie wywiązywania się z obowiązków uczniowi wymierza się kary.
5. Ustala się następujące rodzaje kar:
a) upomnienie wychowawcy klasy,
b) nagana wychowawcy klasy,
c) nagana Dyrektora Gimnazjum udzielona w czasie apelu,
d) pozbawienie ucznia możliwości uczestnictwa w jednej z form zajęć pozalekcyjnych,
e) przeniesienie ucznia do klasy równoległej na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej,
f) przeniesienie ucznia do innej szkoły.
6. Kara przeniesienia ucznia do innej szkoły udzielona jest przez Kuratora Oświaty na wniosek Dyrektora poparty uchwałą Rady Pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
7. Z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły można wystąpić w przypadku potwierdzonego dokonania przez ucznia przestępstwa, a także innych powtarzających się przypadkach:
a) wszczynania i prowokowania innych do bójek oraz znęcanie się nad innymi uczniami ,
b) dokonanie zuchwałych kradzieży na szkodę szkoły, uczniów i pracowników,
c) celowego i bezmyślnego niszczenia urządzeń, sprzętu i pomocy naukowych będących na wyposażeniu szkoły,
d) arogancji i nieposłuszeństwa wobec nauczycieli, wychowawców i innych pracowników szkoły,
e) wywierania negatywnego wpływu na postawy i zachowania innych uczniów.
8. O każdej zastosowanej wobec ucznia karze wychowawca klasy niezwłocznie w przyjęty przez siebie sposób informuje rodziców (opiekunów) ucznia.
9. Kary, upomnienia i nagany nie mogą być wymierzone uczniowi po upływie miesiąca licząc od dnia otrzymania wiadomości o dokonaniu przez ucznia przewinienia, za które powinna być wymierzona.
10. Uczniowi przysługuje prawo odwołania od wymierzonej mu kary do Dyrektora Gimnazjum mu na podstawie §31, ust. 2, pkt. 1 - 4 Statutu Gimnazjum w terminie 1 tygodnia, licząc od dnia jej wymierzenia bezpośrednio lub za pośrednictwem wychowawcy klasy, rodziców lub Samorządu Uczniowskiego.
11. Odwołanie powinno być rozpatrzone w terminie dwóch tygodni, lecz nie później niż w przeddzień zakończenia zajęć szkolnych, licząc od dnia jego wniesienia, po wysłuchaniu ucznia, jego rodziców, wychowawcy klasy i ewentualnie innych osób.
12. Odwołanie rozpatruje zespół, w skład którego wchodzą:
a) Dyrektor Gimnazjum jako przewodniczący,
b) wychowawca klasy,
c) 3 przedstawicieli Rady Pedagogicznej ,
d) przedstawiciel Rady Rodziców,
e) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego.
13. Decyzje Zespołu są prawomocne, jeżeli uczestniczy w nich przynajmniej 5 osób tworzących Zespół.
14. W przypadku braku rozstrzygnięcia problemu w głosowaniu, decyduje głos przewodniczącego.
15. Problem rozstrzyga się w głosowaniu jawnym.
16. Od kary udzielonej przez Radę Pedagogiczną i Kuratora Oświaty na wniosek Rady Pedagogicznej odwołanie nie przysługuje.
Wykonała:
Rada Pedagogiczna
Gimnazjum w Brzezinach
__________________________
Przewodniczący Małgorzata Błaszczyk
| |
PODPISY:
Przewodniczący Przewodniczący Przewodniczący
Samorządu Uczniowskiego Rady Rodziców Rady Pedagogicznej
__________________ __________________ _________________
|
|
Zatwierdziła:
Rada Pedagogiczna
Gimnazjum w Brzezinach
_________________________
Przewodniczący Małgorzata Błaszczyk
| |