Regulaminy

Wewnątrzszkolny System Oceniania obowiązujący w Gimnazjum w Brzezinach

                            
  
 
 
I.    WSTĘP
 
"My, nauczyciele Gimnazjum w Brzezinach mając na uwadze ujednolicenie zasad i kryteriów oceniania uczniów, podniesienie efektywności nauczania i wychowania w naszym Gimnazjum a jednocześnie czyniąc ocenianie sprawiedliwym, uwzględniając opinie, uwagi i propozycje uczniów i rodziców niniejszym wprowadzamy wewnętrzny system oceniania uczniów."
 
 
 
 
 
II.    ZAŁOŻENIA OGÓLNE
 
1.  Wewnątrzszkolne ocenianie obejmuje:
1)    formułowanie przez nauczyciela wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców,
2)    bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według skali i w formach przyjętych w niniejszym regulaminie,
3)    tryb i terminy przeprowadzania egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych,
4)    ustalanie ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i końcowych oraz warunki ich poprawiania.
2.    Niniejszych zasad oceniania i klasyfikowania nie stosuje się w stosunku do uczniów zakwalifikowanych do nauczania specjalnego a realizujących obowiązek szkolny w tutejszym Gimnazjum.
3.    Zasady oceniania z religii regulują odrębne przepisy.
 
 
 
 
III.    CELE WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA
 
1.    Stworzenie jasnych, sprawiedliwych, rzetelnych i obiektywnych kryteriów oceniania uczniów.
2.    Rozpoznawanie poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności oraz indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia.
3.    Udzielanie pomocy, motywowanie i mobilizowanie uczniów do zdobywania szerszych wiadomości i umiejętności dostosowanych do ich możliwości.
4.    Ujednolicenie sposobów informowania ucznia i jego rodziców o osiągnięciach ucznia, jego uzdolnieniach i ewentualnych niepowodzeniach szkolnych.
5.    Mobilizowanie nauczycieli i wychowawców do doskonalenia metod i organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej.
 
 
 
IV.    ZASADY WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA
 
 
1.    Zasada systematyczności
Uczeń powinien:
a)    otrzymać przynajmniej o 2 oceny więcej niż liczba godzin przeznaczonych na realizację zajęć edukacyjnych w tygodniu,
b)    być oceniany rytmicznie, planowo i systematycznie w ciągu okresu; pisemne prace klasowe powinny być rozłożone w czasie,
c)    mieć oceniane różne formy aktywności,
d)    mieć możliwość poprawy oceny cząstkowej i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej przez nauczyciela.
 
2.    Zasada różnicowania
Uczeń powinien:
a)    zostać poddany zróżnicowanym formom oceniania, takim jak:
-    samodzielne prace pisemne,
-    wybrane prace domowe,
-    wypowiedzi ustne,
-    umiejętności plastyczne,
-    aktywność,
b)    oceniany być indywidualnie:
-    przy ustalaniu oceny nauczyciel powinien brać pod uwagę możliwości psycho-fizyczne i umysłowe ucznia, a w szczególności nauczyciel zobowiązany jest obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia  u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania,
-    przy ustalaniu oceny z zakresu edukacji plastycznej, technicznej, muzycznej i ruchowo-sportowej należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia i wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
 
3.    Zasada dokumentowania
a)    postępy ucznia w nauce powinny być udokumentowane:
-    w dzienniku lekcyjnym,
-    w zeszycie przedmiotowym (ćwiczeń),
-    poprzez ekspozycję prac i wytworów uczniowskich,
b)    sprawdziany (z wyjątkiem  tzw. kartkówek), prace klasowe, testy przekrojowe nauczyciel przechowuje do końca następnego roku szkolnego
c)    nauczyciel wychowania fizycznego ma prawo do prowadzenia własnej dokumentacji. Zobowiązany jest do wpisania ocen do dziennika lekcyjnego  w terminie 7 dni od daty ich ustalenia.
 
4.    Zasada obiektywności, jawności i anonimowości
a)    uczniowi przysługuje prawo poznania na początku roku szkolnego kryteriów oceniania z poszczególnych zajęć edukacyjnych i konsekwencji wynikających z otrzymanej oceny,
b)    oceny są jawne zarówno dla uczniów jak i jego rodziców. Nauczyciel ustalając stopień powinien go na prośbę ucznia lub jego rodziców uzasadnić. Na prośbę ucznia lub jego rodziców uzasadnienia oceny można dokonać indywidualnie (anonimowo).
 
5.    Zasada terminowości
a)    sprawdzenie wiadomości i umiejętności obejmujące treści programowe     z ostatnich 3 lekcji - zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej - nie musi być wcześniej zapowiedziane,
b)    każda  praca pisemna sprawdzająca wiadomości i umiejętności powinna być sprawdzona, oceniona i omówiona w ciągu 14 dni.
 
6.    Zasada higieny pracy
Nauczyciel zobowiązany jest:
a)    zapowiadać sprawdziany, prace klasowe pomiary sprawności fizycznej     z tygodniowym wyprzedzeniem,
b)    przestrzegać zasady przeprowadzania maksymalnie 2 prac klasowych     w różnych dniach tygodnia,
c)    zaplanować w przedmiotowym rozkładzie materiału na dany okres ilość prac klasowych przekrojowych i poinformować o powyższych ustaleniach uczniów.
 
7.    Zasada jednolitych kryteriów oceny punktowych prac klasowych, sprawdzianów, testów
Ustala się następujące kryteria oceny punktowych prac klasowych, sprawdzianów, testów:
Ø    stopień celujący
- 100% odpowiedzi poprawnych + 2 zadania 
   dodatkowe,
Ø    stopień bardzo dobry
- 89 - 99% poprawnych odpowiedzi,
Ø    stopień dobry
- 73 - 88% poprawnych odpowiedzi,
Ø    stopień dostateczny
- 50 - 72% poprawnych odpowiedzi,
Ø    stopień dopuszczający
- 35 - 49% poprawnych odpowiedzi,
Ø    stopień niedostateczny
- 34% i mniej poprawnych odpowiedzi.
 
Oceny końcoworoczne i końcowosemestralne ustala się według następujących kryteriów:
a)    ocenę niedostateczną - otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości  i umiejętności przewidywanych na ocenę dopuszczającą,
b)    ocenę dopuszczającą - otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności na poziomie wymagań koniecznych,
c)    ocenę dostateczną - otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności na poziomie wymagań koniecznych i podstawowych,
d)    ocenę dobrą - otrzymuje uczeń który opanował wiadomości i umiejętności na poziomie wymagań koniecznych, podstawowych i dopełniających,
e)    ocenę bardzo dobrą - uzyskuje uczeń, który dysponuje wiedzą i umiejętnościami ze wszystkich poziomów od wymagań koniecznych po rozszerzające,
f)    ocenę celującą - otrzymuje uczeń, którego wiedza nie ogranicza się tylko do poziomu wymagań programowych, ale je przekracza.
 
8.    Zasada informacji zwrotnej
a)    sprawdzone i ocenione prace kontrolne na własną prośbę lub rodziców uczeń otrzymuje do wglądu na czas i warunkach określonych przez nauczyciela,
b)    na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić (dotyczy to zarówno ocen z odpowiedzi ustnych, jak i pisemnych),
c)    sprawdzenia i oceny prac pisemnych  należy dokonać w terminie 14 dni licząc od dnia jej napisania
d)    fakt zapoznania się z oceną z pracy pisemnej rodzice powinni potwierdzić własnoręcznym podpisem,
e)    na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel jest zobowiązany poinformować ucznia o przewidywanej dla niego ocenie klasyfikacyjnej,
f)    na miesiąc przed zakończeniem okresu i rocznych zajęć szkolnych wychowawca klasy na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia edukacyjne informuje ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie niedostatecznej. Fakt zapoznania rodziców o przewidywanej dla ucznia ocenie niedostatecznej wychowawca powinien udokumentować. Skuteczne przekazanie zawiadomienia następuje poprzez:
-    wysłanie informacji listem poleconym lub
-    poinformowanie rodzica (opiekuna) w szkole bezpośrednio przez wychowawcę i potwierdzenie tego faktu własnoręcznym podpisem rodzica w dzienniku lekcyjnym w części "kontakty wychowawcy z rodzicami",
-    w przypadku braku zainteresowania uczniem ze strony rodziców (opiekunów) bezpośrednie zawiadomieni rodziców przez wychowawcę       w obecności innego nauczyciela poprzez wizytę w domu i potwierdzenie tego faktu w dzienniku lekcyjnym,
g)    o ocenach innych niż niedostateczne nauczyciel (wychowawca) informuje rodziców na ich prośbę w sposób ustalony przez zainteresowane strony nie później niż na 1 tydzień przez klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
 
 
 
V.    PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
 
 
Pełną treść Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania obowiązującego w Gimnazjum w Brzezinach  publikujemy w załączniku poniżej.
 
 
Lista wiadomości
Podstawa prawna: rozdział IV ustawy a dnia 26 czerwca 1974r. z późniejszymi zmianami - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94, Nr 106, poz. 668, Nr 113, poz. 717)
Na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991r. z późniejszymi zmianami - art.43, ust. 2 (jednolity tekst Dz.U. 1996, nr 67, poz. 329) oraz Statutu Gimnazjum z dnia 07 sierpnia1999r. wprowadza się uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 09 listopada 1999r. ni
Na podstawie ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991r. z późniejszymi zmianami (jednolity tekst Dz.U. 1996, Nr 67. poz. 329) art. 55 oraz Ustawy - Karta nauczyciela z 26 stycznia 1982r. z późniejszymi zmianami (jednolity tekst Dz.U. 1997r. Nr 56
„My, nauczyciele Gimnazjum w Brzezinach mając na uwadze ujednolicenie zasad i kryteriów oceniania uczniów, podniesienie efektywności nauczania i wychowania w naszym Gimnazjum a jednocześnie czyniąc ocenianie sprawiedliwym, uwzględniając opinie,
Rada Pedagogiczna uchwałą z dnia 17 stycznia 2000r. przyjęła program wychowawczy Gimnazjum w Brzezinach po pozytywnym zaopiniowaniu jego treści przez Radę Rodziców 17 stycznia 2000r. i Samorząd Uczniowski 13 stycznia 2000r.
SZKOŁA TO TWÓJ DRUGI DOM. TU BĘDZIESZ CZUŁ SIĘ BEZPIECZNIE W GRONIE PRZYJAZNYCH CI LUDZI I ZDOBĘDZIESZ WIEDZĘ, ABY WKROCZYĆ W DOROSŁE ŻYCIE.