STATUT
GIMNAZJUM
W BRZEZINACH
NAZWA SZKOŁY
§ 1
1. Niniejszy statut jest Statutem Gimnazjum w Brzezinach, zwanego dalej "Gimnazjum".
2. Pełna nazwa szkoły brzmi: "Gimnazjum w Brzezinach:.
3. Siedziba Gimnazjum znajduje się w wydzielonej części budynku Szkoły Podstawowej w Brzezinach przy ulicy
Wrocławskiej 17.
4. Na pieczęciach i stemplach używa się nazwy Gimnazjum w pełnym brzmieniu.
CELE I ZADANIA GIMNAZJUM
§ 2
1. Gimnazjum realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oświatowego oraz Programu Wychowawczego Gimnazjum uchwalonego przez Radę Pedagogiczną po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
2. Gimnazjum stwarza uczniom warunki, dzięki którym każdy uczeń będzie miał możliwość integralnego rozwoju wszystkich sfer swojej osobowości; będzie mógł rozwijać się fizycznie, kształcić zmysły, uczyć się kierowania emocjami, nabywać sprawności intelektualne, rozwijać moralnie, ćwiczyć wolę i rozwijać duchowo.
3. Gimnazjum umożliwia uczniom zdobycie następujących umiejętności kluczowych:
1) wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności właściwych do ich rozwoju i zdolności poprzez:
a) kształtowanie w trakcie zajęć edukacyjnych umiejętności wynikających z podstaw programowych zatwierdzonych przez Ministra Edukacji Narodowej,
b) dostosowanie treści nauczania do możliwości percepcyjnych ucznia.
c) indywidualizacja nauczania uczniów realizujących w tutejszym Gimnazjum program klasy specjalnej,
d) realizację nauczania indywidualnego dla dzieci niepełnosprawnych,
2) rozwijanie wrażliwości estetycznej, zdolności twórczego myślenia, zachęcania uczniów do samokształcenia,
3) wykształcenie umiejętności rozumienia i poznawania samego siebie, znajdowania swego miejsca w społeczności lokalnej, narodowej i międzynarodowej, przyjmowania odpowiedzialności za siebie i innych,
4) ułatwienie uczestnictwa w kulturze,
5) rozwijanie wrażliwości moralnej, otwartości na poglądy i potrzeby innych ludzi,
6) ukształtowanie racjonalnego podejścia do problemów życiowych, szczególnie w okresie dojrzewania i umiejętności ich rozwiązywania,
4. Gimnazjum stwarza uczniom - w miarę możliwości - optymalne warunki do rozwoju umysłowego i psychofizycznego, zapewnia higieniczno-sanitarne i bezpieczne warunki nauki w szkole oraz w czasie zajęć i imprez, wycieczek, uroczystości organizowanych przez szkołę. W tym celu:
1) powierza opiekę wychowawczą nad oddziałem jednemu nauczycielowi uczącemu w tej klasie i zapewnia w miarę możliwości ciągłość pracy wychowawczej przez cały etap nauczania, uwzględniając opinię rodziców i uczniów przy wyborze bądź zmianie wychowawcy klasy,
2) sprawuje opiekę nad uczniami dowożonymi, organizuje dla nich zajęcia świetlicowe,
3) umożliwia uczniom spożycie obiadu i drugiego śniadania na stołówce szkolnej,
4) otacza uczniów z rodzin wielodzietnych, patologicznych i ubogich szczególną opieką, a mianowicie: przyznaje im pomoc finansową i materialną, częściowo lub całkowicie zwalnia ich ze wszystkich opłat na rzecz szkoły, w tym również z odpłatności za wyżywienie, podręczniki i inne niezbędne pomoce dydaktyczne,
5) sprawuje ciągłą opiekę nad uczniami przebywającymi na terenie szkoły w czasie obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz przerw międzylekcyjnych poprzez:
a) przygotowanie miejsca pracy uczniów i organizację zajęć uwzględniającą przepisy bhp,
b) zapoznanie uczniów z treścią regulaminów pracowni przedmiotowych oraz ich egzekwowanie,
c) stałą kontrolę obecności uczniów na zajęciach,
d) system dyżurów nauczycielskich pełnionych zgodnie z harmonogramem mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa uczniów i uniemożliwienie im samodzielne opuszczanie terenu szkoły,
e) zapewnia uczniom właściwą opieki podczas wycieczek przedmiotowych i turystyczno-krajoznawczych w myśl Rozrządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 08 listopada 2001r.
6) umożliwia podtrzymywania przez uczniów tożsamości narodowej i religijnej poprzez:
a) obchody świąt państwowych,
b) organizowanie nauki religii,
c) umożliwienie młodzieży udziału w rekolekcjach wielkopostnych i nabożeństwie w dniu inauguracji i zakończenia roku szkolnego,
d) umożliwienie młodzieży odmawiania modlitwy przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć,
e) umieszczenie krzyży w salach do nauki.
7) kształtuje wartości wychowawcze sprzyjające realizacji celów określonych w "Ustawie o systemie oświaty" poprzez:
a) organizowanie spotkań młodzieży z rodzicami z okazji Dnia Edukacji Narodowej, Spotkania Opłatkowego, Dnia Matki i Dnia Dziecka
aa) Ustala się, że Dzień Edukacji Narodowej jest dniem wolnym od zajęć wychowawczych. Sposób obchodów święta corocznie ustala się z Radą Uczniowską i Prezydium Rady Rodziców.
b) udział uczniów w uroczystościach i imprezach środowiskowych,
c) udział uczniów i rodziców w pracach społecznych na rzecz szkoły oraz udział uczniów w pracach społecznych na rzecz środowiska.
5. W Gimnazjum działają nauczycielskie zespoły wychowawcze i przedmiotowe. Do ich zadań należy m.in. :
1) ewaluacja wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
2) ewaluacja programu wychowawczego i wizji rozwoju Gimnazjum,
3) ustalenie zestawu programów nauczania oraz modyfikowanie go,
4) realizacja zadań edukacyjnych w ramach tzw. ścieżek międzyprzedmiotowych,
5) opracowanie tematyki i harmonogramu szkoleń członków Rady Pedagogicznej w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli,
6) realizacja bieżących zadań określonych w planie pracy Gimnazjum i innych dokumentach bądź wynikających z bieżących potrzeb.
6. W Gimnazjum obowiązuje wewnątrzszkolny system oceniania uczniów, który oparty jest o następujące zasady:
1) zasada systematyczności, polegająca na planowym i systematycznym ocenianiu uczniów oraz stworzeniu im możliwości poprawy oceny cząstkowej, śródrocznej i końcoworocznej.
2) zasada różnicowania, zobowiązująca nauczyciela do objęcia ucznia zróżnicowanymi formami oceniania oraz uwzględniania jego możliwości psychofizycznych.
3) zasada dokumentowania, polegająca na dokumentowaniu w dzienniku lekcyjnym oraz zeszycie przedmiotowym postępów ucznia oraz przechowywaniu prac pisemnych przez okres jednego roku.
4) zasada obiektywności, jawności i anonimowości, polegająca na znajomości przez uczniów kryteriów oceniania z poszczególnych przedmiotów, jawności oceny oraz prawa ucznia i jego rodziców (opiekunów) do uzasadnienia oceny przez nauczyciela.
5) zasada terminowości, polegająca na terminowym sprawdzaniu i ocenianiu prac pisemnych ucznia.
6) zasada higieny pracy, polegająca na planowaniu i informowaniu ucznia pisemnych ilości prac pisemnych w danym okresie, zapowiadaniu prac pisemnych z odpowiednim wyprzedzeniem oraz nieobciążania uczniów nadmierną ilością prac w danym okresie czasu.
7) zasada jednolitych kryteriów oceny punktowych prac klasowych, sprawdzianów, testów, polegająca na ustaleniu obowiązujących w Gimnazjum jednolitych kryteriów oceny prac uczniowskich.
8) zasada informacji zwrotnej, polegająca na informowaniu ucznia o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej z odpowiednim wyprzedzeniem, poinformowaniu rodziców (opiekunów) o planowanej ocenie niedostatecznej, prawie ucznia i jego rodziców (opiekunów) do zapoznania się ze sprawdzonymi i ocenionymi pracami pisemnymi.
7. Gimnazjum umożliwia młodzieży rozwijanie zainteresowań poznawczych, społecznych i artystycznych poprzez:
1) organizowanie - w miarę przyznanych Gimnazjum środków finansowych - kół przedmiotowych i kół zainteresowań,
2) umożliwienie uczestnictwa uczniów w kulturze poprzez wyjazdy do teatru, opery, galerii, muzeum itp.,
3) organizowanie wycieczek przedmiotowych i turystyczno-krajoznawczych,
4) organizowanie spotkań z artystami, pisarzami i ludźmi, których warto poznać,
5) przygotowanie uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych i innych,
8. W Gimnazjum szczególną opieką otacza się uczniów, którym z przyczyn zdrowotnych, rozwojowych, losowych i rodzinnych potrzebna jest pomoc i wsparcie poprzez:
1) organizowanie nauczania indywidualnego dla dzieci niepełnosprawnych,
2) organizowanie zajęć indywidualnych dla uczniów z deficytami rozwojowymi,
3) organizowanie warsztatów dla młodzieży zagrożonej patologią społeczną,
4) współpracę z psychologiem, pedagogiem i lekarzem, pod opieką którego znajduje się uczeń,
5) zapewnienie częstych kontaktów uczniów realizujących obowiązek szkolny poza szkołą z kolegami,
6) prowadzenie akcji dożywiania uczniów,
7) wypożyczanie podręczników uczniom z rodzin ubogich,
8) występowanie do różnych instytucji o pomoc materialną i rzeczową dla uczniów, którzy takiej pomocy potrzebują.
9. Gimnazjum udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez:
1) kierowanie uczniów z zaburzeniami rozwojowymi - na wniosek lub za zgodą rodziców - na badania psychologiczno-pedagogicznej,
2) uwzględnienie opinii pedagoga i psychologa w pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniem,
3) organizowanie zajęć wyrównawczych w ramach godzin do dyspozycji dyrektora,
4) kierowanie uczniów na podstawie orzeczenia właściwej poradni psychologiczno-pedagogicznej i za zgodą rodziców - po ukończeniu klasy pierwszej i osiągnięcia wieku 15 lat do klasy (szkoły) przysposabiającej do pracy zawodowej,
5) Prowadzenie pracy indywidualnej z uczniami zakwalifikowanymi do nauczania specjalnego.
10. Gimnazjum współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom poprzez organizowanie:
1) prelekcji i pogadanek dla uczniów i rodziców na tematy wychowawcze, patologiczne, dotyczące profilaktyki najbardziej nurtujących problemów,
2) warsztatów, których celem jest wyeliminowanie pojawiających się elementów patologii społecznej,
3) widowisk dydaktycznych.
11. Gimnazjum współdziała z rodzicami uczniów (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki uwzględniając ich prawo do znajomości zadań Gimnazjum oraz przepisów prawa oświatowego.
1) Rodzice mają prawo do:
a) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w oddziale poprzez:
aa) zapoznanie rodziców z obowiązującymi programami nauczania
i Programem Wychowawczym Gimnazjum,
ab) uzyskanie przed rozpoczęciem wakacji informacji o zestawach
obowiązujących podręczników w danej klasie,
b) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz zasad wewnętrznego systemu oceniania uczniów,
c) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat ewentualnych przyczyn i trudności a także postępów w nauce oraz o zachowaniu ucznia,
d) wyrażania i przekazywanie organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy dyrektora oraz każdego nauczyciela Gimnazjum,
e) uzyskanie rzetelnej informacji na temat pracy Gimnazjum, w zjawisk patologicznych występujących wśród uczniów oraz wspólne wypracowanie sposobów eliminowania niewłaściwych zachowań uczniów.
2) Informacji, o których mowa udzielają:
a) dyrektor - minimum dwa razy w roku na ogólnych zebraniach rodziców,
b) wychowawca - minimum trzy razy w roku na zebraniach klasowych,
c) pozostali nauczyciele - w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami organizowanych z inicjatywy rodziców, wychowawcy i nauczyciela.
3) Dyrektor Gimnazjum przynajmniej dwukrotnie w ciągu roku szkolnego informuje rodziców o obowiązujących przepisach prawa oświatowego oraz sposobie wdrażania ich w zycie w Gimnazjum.
12. W Gimnazjum obowiązuje "Program wychowawczy Gimnazjum" uchwalony przez Radę Pedagogiczną 17 stycznia 2000r. po zaopiniowaniu przez Samorząd Uczniowski 13 stycznia 2000r. i Radę Rodziców 16 stycznia 2000r.
1) "Program wychowawczy Gimnazjum" określa cele i zasady pracy wychowawczej Gimnazjum.
Następne rozdziały Statutu to:
ORGANY GIMNAZJUM I ICH KOMPETENCJE
ORGANIZACJA GIMNAZJUM
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI
I INNYCH PRACOWNIKÓW GIMNAZJUM
UCZNIOWIE GIMNAZJUM
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Poniżej w załączniku publikujemy pełną treść Statutu Gimnazjum w Brzezinach.