Zadanie GCI
Zadaniem GCI jest zapewnienie dostępu do najnowszej techniki i
wyrobienie odpowiednich umiejętności u ludzi, którzy odczuwają brak
takich możliwości, poprzez przybliżenie społeczności lokalnej
szerokiego wachlarza usług teleinformatycznych oraz ich praktycznego
wykorzystania w życiu codziennym. Infocentrum to również lokalne
centrum informacji, gdzie gromadzone są informacje z terenu
oddziaływania takiego centrum.
Zadania realizowane w Gminnym Centrum Informacji będą różnorodne.
Założeniem jest, aby funkcjonowanie tego typu placówek w sposób istotny
przyczyniło się do:
Wymienione cele zostaną zrealizowane poprzez:
Zakres działalności Infocentrum powinien być dość rozległy. W
początkowej fazie funkcjonowania GCI świadczonych będzie niewiele
usług. Będzie to głównie udostępnianie sprzętu komputerowego i
wyszukiwanie drobnych informacji. Infocentrum będzie starało się
pomagać mieszkańcom lokalnych społeczności w znalezieniu pracy
odpowiedniej do ich kwalifikacji, zarówno w miejscowych firmach, jak i
w większych aglomeracjach miejskich oraz w systemie telepracy u
pracodawców spoza regionu.
lnfocentrum ma również za zadanie zapoznania miejscowych firm oraz
mieszkańców z możliwościami, jakie niesie technika teleinformatyczna.
Głównym narzędziem wykorzystywanym w działalności Gminnego Centrum
Informacji jest Internet, który w praktyce służy do: transmitowania
informacji, pozyskiwania informacji i udzielania informacji.
W trakcie działania Infocentrum coraz lepiej pozna potrzeby lokalnej
społeczności i dostosuje swoje usługi do jej potrzeb. Oznacza to, że
nastąpi wzrost rodzaju i liczby usług świadczonych przez ten ośrodek.
Praktyczny zakres działalności Infocentrum obejmuje:
Usługi w zakresie udostępniania informacji istniejącej w sieci Internet:
Usługi w zakresie umieszczanie w sieci własnych informacji (e-mail, strony www, fax):
Pomoc dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą
Udostępnianie sprzętu komputerowego (na miejscu) w celu:
Udostępniania programów komputerowych:
Usługi dla małych firm w zakresie:
Usługi biurowe w zakresie:
Kojarzenie kupujących i sprzedających poprzez zbieranie ogłoszeń, np.:
Pomoc w organizacja lokalnych imprez okolicznościowych:
Pomoc organizacjom pozarządowym:
Pośrednictwo w zakupie książek, podręczników szkolnych i innych publikacji w księgarniach internetowych.
nne usługi, które będą mogły być realizowane w następnej kolejności, np.:
Reasumując, najważniejszymi usługami świadczonymi przez GCI jest udostępniane informacji istniejących w sieci oraz tworzenie i umieszczanie w sieci własnych informacji.
Pomoc bezrobotnym
Dzisiejszy rynek pracy stawia coraz to większe wymagania, a znalezienie odpowiedniej pracy bez profesjonalnego przygotowania nie należy do łatwych zadań. Wymaga od potencjalnego kandydata dużego zaangażowania. Nie wystarczy odpowiedzieć na ogłoszenie zamieszczone w prasie i oczekiwać na telefon od przyszłego pracodawcy. Osoby poszukujące pracy muszą wykazać się własną inicjatywą i pomysłowością w wykorzystaniu różnych sposobów poszukiwania pracy, które doprowadzą do spotkania na rozmowie kwalifikacyjnej. Infocentrum może pomóc tym wszystkim, którzy nie potrafią się do takich poszukiwań umiejętnie przygotować, udzielając fachowych wskazówek m.in. na temat:
Osoba poszukująca pracy będzie mogła skorzystać z wzorów pism i porad niezbędnych przy poszukiwaniu bądź zmianie pracy takich jak:
Ponadto w Infocentrum mogą być dostępne przykładowe pytania z
rozmów kwalifikacyjnych, komentarze do pytań i sugerowane odpowiedzi,
np.: przykłady testów IQ, logicznych, analitycznych i innych, jakimi
mogą zaskoczyć pracodawcy. Pracownik Infocentrum może udzielić
wskazówek dotyczących wyglądu i zachowania podczas rozmowy
kwalifikacyjnej; porad jak poprawić swój wizerunek, co uwypuklić, a co
zatuszować, jak najlepiej się zaprezentować.
Wszystkie te informacje mogą stanowić o przyszłym sukcesie osoby
poszukującej pracy. Należy uzmysłowić bezrobotnemu, iż przyszły
pracodawca chce zatrudnić jak najlepszego kandydata. Jeżeli mimo
wszystko osoba poszukująca pracy nie czuje się na siłach, aby samemu
napisać swoje dokumenty - CV i list motywacyjny, wówczas może
skorzystać z profesjonalnej oferty Infocentrum.
Dobrze napisane i wydrukowane dokumenty kilkakrotnie zwiększają
szansę otrzymania zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, a co za tym
idzie szansę otrzymania upragnionej pracy. W Infocentrum bezrobotny
będzie mógł uzyskać informacje, gdzie i jak szukać pracy, jak korzystać
z serwisów internetowych. W Internecie można znaleźć wiele firm, które
oferują usługi rekrutacyjne na stronach WWW, np. JOBS.PL, TOPJOBS itp.
Większość serwisów dotyczących pracy przeznaczona jest dla kandydatów,
czyli osób poszukujących pracy oraz dla pracodawców. Dzięki obecnym na
stronie odnośnikom pracodawcy mogą przeszukiwać bazę kandydatów (służy
temu również cały zestaw środków obecnych na podstronach, sortowanie,
wyszukiwanie pełnokontekstowe - wg słów kluczowych), Kandydaci zaś w
podobny sposób mogą przeglądać oferty pracy zamieszczane przez firmy.
Ta forma rekrutacji w skuteczny sposób rywalizuje z ogłoszeniami
prasowymi, gdyż popularność Internetu w stosunku do prasy, stale
rośnie.
Działania w przyszłości
Perspektywy wykorzystania Internetu są dość obiecujące. Być może w GCI można będzie wykorzystać Internet w takich dziedzinach jak: