SPRAWOZDANIE Z PIERWSZEJ EDYCJI NIB 2008/2009
W ramach projektu uczniowie Gimnazjum uczestniczyli w zajęciach poza lekcyjnych z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych i przedsiębiorczości.
Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, a uczniowie mają dostęp do pomocy naukowych, w tym podręczników, zestawów do przeprowadzania doświadczeń chemicznych i fizycznych oraz narzędzi informatycznych. Na dobry początek uczniowie i koordynator otrzymali m.in. plecaki, segregatory, pendrive, które przydały się podczas zajęć w szkole jak i w plenerze.
Systematycznie w ciągu roku szkolnego realizatorzy projektu przysyłali sprzęt i materiały niezbędne do realizacji zajęć (materiały biurowe, sprzęt i szkło laboratoryjne, odczynniki, zestaw do procesu fotosyntezy, do wykrywania skrobi w różnych produktach, zestaw do badania wody, zestaw do krystalizacji oraz do plazmolizy, płyty CD, gry dydaktyczne, aparat cyfrowy).
Poza zajęciami w szkole realizatorzy projektu przewidzieli różnego rodzaju dodatkowe przedsięwzięcia dla uczniów. Na przykład po zakończeniu pierwszego roku nauki, podczas wakacji letnich zorganizowany został obóz naukowy (uczniowie uczestniczący w programie wyjechali na 10-dniowy obóz zorganizowany w Dusznikach Zdroju w dniach: 24.06.2009 - 4.07.2009 roku.
Głównymi celami obozu było: poszerzenie i pogłębienie wiedzy z nauk matematyczno - przyrodniczych, doskonalenie umiejętności przedmiotowych oraz kompetencji językowych, kształcenie proekologicznych postaw uczniów wobec środowiska przyrodniczego, dostrzeganie przyrodniczych i kulturowych składników krajobrazu, propagowanie aktywnych form wypoczynku, rozwijanie umiejętności życia w społeczeństwie - nawiązanie współpracy i integracja młodzieży z różnych gimnazjów.
Preferowanymi formami zajęć edukacyjnych były: zajęcia terenowe ( obserwacje, badania, stawianie hipotez), warsztaty ( analiza i prezentacja wyników realizowanych zadań, kształcenie umiejętności korzystania z dostępnych źródeł i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym), konwersacje językowe, wykłady ilustrowane prezentacjami multimedialnymi i pokazami, zajęcia rekreacyjno - sportowe i artystyczne.
Oraz następujące wycieczki:
Złoty Stok - kopalnia złota + Lądek Zdrój - arboretum
Szczeliniec Wielki + Kudowa Zdrój + torfowiska
Błędne skały + Nahod - zamek + ogród botaniczny
Morawski Kras - Jaskinia Macochy.
Wieczorami odbywały się ogniska, spacery i dyskoteki. W pamięci uczestników obozu pozostał także spektakl „Taniec z ogniami" .
Miałam okazję przeprowadzić zajęcia laboratoryjne z chemii dla uczestników obozu woj. wielkopolskiego i mazowieckiego w Dusznikach. Była to grupa młodzieży niezwykle uzdolniona, która z zapałem pracowała podczas wykonywania eksperymentów chemicznych, pod ogólnym hasłem: „Hydrosfera z elementami chemii" np. hodowla kolorowych roślin chemicznych, banknoty w płomieniach, burza w probówce, zjawisko kontrakcji oraz wiele, wiele innych. Obozowicze byli pod wrażeniem dobrego połączenia zabawy z nauką.
Uczniowie mieli okazję wykazać się swoją dodatkową wiedzą podczas konkursów organizowanych na zakończenie każdego roku szkolnego. W tym roku szkolnym oceniane były blogi prowadzone przez poszczególne grupy (niestety nie udało nam się znaleźć wśród laureatów L, spróbujemy ponownie w przyszłym roku szkolnym).
Co roku organizowane będą również mobilne wykłady pokazowe w formie tzw. show-naukowego prowadzone przez pracowników Politechniki Poznańskiej. Nasi uczniowie wyjechali w tym roku do Poznania 22 maja 2009 r. Wykład pokazowy odbył się w gmachu Politechniki Poznańskiej, podzielony został na dwie części: demonstracja doświadczeń na sali wykładowej oraz przeprowadzanie eksperymentów przez uczniów (uczniowie wrócili zachwyceni pokazami).
Zajęcia w naszej szkole trwają od 08 stycznia 2009 roku (po 64 godziny zajęć dydaktycznych dla każdej z grup, w tym 32 godziny z nauk matematyczno-przyrodniczych i 32 godziny z przedsiębiorczości).
Postępy naszej drużyny uczniowskiej można na bieżąco śledzić na blogu założonym przez uczniów (grupa pierwsza: http://ludkiteczowe.blogspot.com, grupa druga: http://chemicyzulicy.blogspot.com), na stronie internetowej naszej szkoły oraz na stronie internetowej projektu www.naukaibiznes.pl.
W pierwszej edycji projektu uczestniczyło 10 uczniów oraz 5 wolnych słuchaczy:
Grupa I - Tęczowe ludki
Wolarz Katarzyna, Golińska Małgorzata, Kłysz Daria, Kupajczyk Szymon, Wawrzyniak Kamila oraz wolni słuchacze: Bednarek Magdalena, Marszałek Mieszko.
Grupa II - Chemicy z ulicy
Witczak Izabella, Kowalski Bartosz, Pietrzak Piotr, Kuświk Monika, Andrzejewska Magdalena oraz wolni słuchacze: Kozica Jacek, Kuświk Grzegorz, Mielczarek Adrian
Koordynatorem projektu w Gimnazjum oraz prowadzącym zajęcia z nauk matematyczno - przyrodniczych jest Maria Bednarek.
Nauczycielem wspomagającym oraz prowadzącym zajęcia z przedsiębiorczości jest Katarzyna Poziemska.
Wiadomości przygotowała:
Koordynator projektu: Maria Bednarek (maria.bednarek@naukaibiznes.pl)