Uchwała Nr 41/VI/03

Rady Gminy Brzeziny

z dnia 25 kwietnia 2003 r.

 

w sprawie Statutu Gminy Brzeziny

 

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) Rada Gminy Brzeziny uchwala co następuje:

 

§ 1

           

Uchwala się Statut Gminy Brzeziny w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2

            Tracą moc:

1.        Uchwała nr 92/XVII/96 Rady Gminy Brzeziny z dnia 14.02.1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Brzeziny ( publikacja Dz.Urz.Woj.Kaliskiego Nr 20 poz. 113 z dnia 28 czerwca 1996 r.)

2.        Uchwała nr 202/XXX/97 Rady Gminy Brzeziny z dnia 10.12.1997 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Brzeziny ( publikacja Dz.Urz.Woj.Kaliskiego Nr 3, poz. 16 z dnia 27.02.1998 r.)

3.        Uchwała nr 239/XXXVI/98 Rady Gminy Brzeziny z dnia 10.06.1998 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Brzeziny ( publikacja Dz.Urz.Woj.Kaliskiego Nr 18, poz. 102 z dnia 20.08.1998 r)

4.        Uchwała nr 4/II/98 Rady Gminy Brzeziny z dnia 04.11.1998 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Brzeziny (publikacja Dz.Urz.Woj.Kaliskiego Nr 31 poz.275 z dnia 15.12.1998 r.)

5.        Uchwała nr 44/VII/99 Rady Gminy Brzeziny z dnia 26.04.1999 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Brzeziny (publikacja Dz.Urz.Woj.Wielkopolskiego

Nr 48, poz. 1053 z dnia 5.07.1999 r.)

6.        Uchwała nr 68/X/99 z dnia 06.10.1999 r. Rady Gminy Brzeziny w sprawie zmian w Statucie Gminy Brzeziny (publikacja Dz.Urz.Woj.Wielkopolskiego  Nr 80, poz. 1540 z dnia 19.11.1999 r.)

7.        Uchwała nr 172/XXVI/01 Rady Gminy Brzeziny z dnia 31 lipca 2001 r. zmieniająca uchwałę nr 92/XVII/96 z dnia 14.02.1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Brzeziny (publikacja Dz.Urz.Woj.Wielkopolskiego Nr 110 poz. 2110 z dnia 6.09.2001 r.)

 

§ 3

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

 

 

 

 

Załącznik do uchwały nr 41/VI/03 Rady Gminy Brzeziny z dnia 25 kwietnia 2003 r. w sprawie Statutu Gminy Brzeziny

 

 

STATUT GMINY BRZEZINY

 

 

ROZDZIAŁ I

 

        Postanowienia ogólne

 

 

§ 1

 

Uchwała  określa:

 

      1)   ustrój gminy Brzeziny,

2)      zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,

3)      organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Brzeziny i komisji Rady,

4)      tryb pracy Wójta Gminy Brzeziny,

5)      zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy Brzeziny,

6)      zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta oraz korzystania z nich.              

 

ROZDZIAŁ II

 

Gmina

                                                                      

 

§ 2

 

1.      Gmina Brzeziny jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2.      Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

 

 

                                                                 § 3

 

1.      Gmina położona jest w Powiecie Kaliskim w Województwie Wielkopolskim i obejmuje obszar 12.705 ha.

2.      Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:100.000, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

3.      Wizerunek herbu gminy stanowi załącznik nr 2 do Statutu.

4.      W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, i osiedla oraz -stosowanie do potrzeb lub tradycji- inne jednostki pomocnicze.

5.      Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

 

 

§ 4

 

                                                                     

1.      W celu wykonywania swych zadań Gmina  tworzy jednostki organizacyjne.

2.      Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

 

 

 

§ 5

 

Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Brzeziny.

 

 

 

                                     ROZDZIAŁ III

 

 

Jednostki  pomocnicze  Gminy

 

 

                                                                       § 6

 

    1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

 

1)      inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,

 

2)      utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,

 

3)      projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

 

4)      przebieg granic jednostek pomocniczych powinien- w miarę możliwości -

      uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i                                                      

      więzi społeczne.

 

    1. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

§ 7

 

 

Uchwały, o jakich mowa w §6 ust.1 powinny określać w szczególności:

 

1)      obszar,

 

2)      granice,

 

3)      nazwę jednostki pomocniczej.

 

                         

§ 8

 

 

Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek

 

 

§ 9

 

 

1.      Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma prawo uczestniczyć w sesjach Rady.

2.      Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

 

 

ROZDZIAŁ IV

 

Organizacja wewnętrzna Rady

 

 

 

§ 10

 

1.      Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

2.      Ustawowy skład Rady  wynosi 15 radnych.

 

§ 11

 

1.      Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.

2.      Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

 

 

 

 

 

§ 12

 

                     Do wewnętrznych organów Rady należą:

 

1)      Przewodniczący,

 

2)      Dwóch Wiceprzewodniczących,

 

3)      Komisja Rewizyjna,

 

4)      komisje stałe, wymienione w Statucie

 

5)      doraźne komisje do określonych zadań.

 

 

                                                  § 13

 

1.      Rada powołuje następujące stałe komisje:

 

1)      Rolnictwa, Budżetu i Finansów

 

2)      Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych

 

3)      Bezpieczeństwa Publicznego i Gospodarki Komunalnej

 

4)      Rewizyjną

 

2.      Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.

3.      W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźnie komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

 

 

§ 14

 

1.      Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2.      Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

3.      Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

 

1)      określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,

 

2)      przygotowanie projektu porządku obrad,

 

3)      dokonanie otwarcia sesji,

 

4)       powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród

radnych obecnych na sesji do momentu wyboru Przewodniczącego          

4.      Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust.3 pkt 2  powinien obejmować 

sprawozdanie Wójta poprzedniej kadencji o stanie Gminy.

 

 

 

                                          §15

 

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:

1)      zwołuje sesje Rady,

 

2)      przewodniczy obradom,

 

3)      sprawuje kontrolę sesyjną,

 

4)      kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

 

5)      zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

 

6)      podpisuje uchwały Rady,

 

7)      czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

 

 

§ 16

 

 

W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

 

§ 17

 

 

                        Przewodniczący koordynuje z ramienia Rady prace komisji Rady.

 

 

§18

 

 

Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy, zatrudniony na stanowisku ds. obsługi Rady.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           ROZDZIAŁ V

 

                                                         Tryb pracy Rady

 

 

            1. SESJE RADY

 

 

§ 19

 

1.      Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

2.      Oprócz uchwał Rada może podejmować:

 

1)      postanowienia proceduralne,

 

2)      deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,

 

3)      oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,

 

4)      apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,

 

5)      opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny

 

3.      Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

 

 

§ 20

 

1.      Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2.      Sesjami zwyczajnymi są sesje zwołane w zwykłym trybie.

3.      Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            2. PRZYGOTOWANIE SESJI

 

 

§ 21

 

1.      Sesje przygotowuje Przewodniczący.

2.      Przygotowanie sesji obejmuje:

 

1)      ustalenie porządku obrad,

 

2)      ustalenie czasu i miejsca obrad,

 

3)      zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

 

3.      Sesje zwołuje Przewodniczący Rady, lub z jego upoważnienia – jeden z Wiceprzewodniczących

4.      O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed  terminem obrad, za pomocą listów lub w inny skuteczny sposób.

5.      Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

6.      W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.

7.      Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

 

§ 22

 

1.      Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta ustala listę osób zaproszonych na sesję.

2.      W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym – Wójt, Z-ca Wójta oraz Sekretarz i Skarbnik Gminy.

3.      Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady.

 

 

           

 

 

 

 

 

 

            3.PRZEBIEG SESJI

 

 

 

§ 23

 

Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

 

 

§ 24

 

                        Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

 

§ 25

 

Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawach.

 

§ 26

 

1.      Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.

2.      Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

3.      O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nie przewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

4.      Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokóle.

 

§ 27

 

1.      Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalonych przez Przewodniczącego Rady.

2.      Postanowienie ust.1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 20 ust.3

 

§ 28

 

 

1.      Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

2.      Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

 

 

§ 29

 

1.      Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.

2.      W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust.1 wykonuje jeden z dwóch Wiceprzewodniczących Rady, upoważniony przez Przewodniczącego.

3.      Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród radnych Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzenie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

§ 30

 

1.      Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram .......... sesję Rady Gminy Brzeziny”.

2.      Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

 

 

§ 31

 

Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

 

 

§ 32

 

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

 

1)      przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,

 

2)      sprawozdania Komisji działających przy Radzie Gminy za okres międzysesyjny

 

3)      sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,

 

4)      rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,

 

5)      interpelacje i zapytania radnych, odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach, wolne wnioski i informacje

 

 

§ 33

 

1.      Sprawozdanie o jakim mowa w § 32 pkt.3 składa Wójt lub wyznaczona przez niego osoba – na piśmie.

2.      Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisję – na piśmie.

 

§ 34

 

1.      Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta.

2.      Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

3.      Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania

4.      Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady; Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.

5.      Odpowiedź na interpelację jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.

6.      Odpowiedzi na interpelację udziela Wójt lub przez niego upoważnione osoby.

7.      W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

8.      Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

 

§ 35

 

1.      Zapytanie składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2.      Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady.

3.      Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Paragraf 34 ust. 5,6 i 7 stosuje się odpowiednio.

 

§ 36

 

 

1.      Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.

2.      Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

3.      Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.

4.      Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5.      Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

 

 

§ 37

 

1.      Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2.      Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.

3.      Jeśli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.

4.      Postanowienia ust.2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

5.      Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

 

§ 38

 

Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

 

§ 39

 

 

1.      Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:

 

-         stwierdzenia quorum,

-         zmiany porządku obrad,

-         ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,

-         zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

-         zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

-         zarządzenia przerwy,

-         odesłania projektu uchwał do komisji,

-         przeliczenia głosów,

-         przestrzegania regulaminu obrad.

2.      Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

 

§ 40

 

1.      Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.

2.      Postanowienie ust.1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

 

§ 41

 

1.      Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2.      Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3.      Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

 

 

§ 42

 

1.      Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę „Zamykam ..... sesję Rady Gminy Brzeziny”.

2.      Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3.      Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 43

 

1.      Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.

2.      Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.

3.      Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.

 

§ 44

 

1.      Pracownik Urzędu Gminy, wyznaczony przez Wójta w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji protokół.

2.      Przebieg sesji może być nagrywany na taśmę magnetofonową.

 

§ 45

 

1.      Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.

2.      Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:

1)      numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta,

 

2)      stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

 

3)      imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

 

4)      odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,

 

5)      ustalony porządek obrad,

 

6)      przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

 

7)      przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za”, „przeciw”, „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,

 

8)      wskazania wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,

 

9)      podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.

 

 

§ 46

 

1.      W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta.

2.      Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

3.      Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust.2.

 

§ 47

 

1.      Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.

2.      Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji.

 

 

§ 48

 

1.      Obsługę biurową sesji ( wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawuje pracownik Urzędu Gminy w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.

2.      Pracownik, o którym mowa w ust. 1 podlega w sprawach merytorycznych Przewodniczącemu Rady.

 

 

 

 

 

 

 

 

4. UCHWAŁY

 

 

§ 49

 

 

Uchwały o jakich mowa w § 19 ust.1, a także deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w § 19 ust.2 są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.

 

§ 50

 

1.      Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Wójt, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

2.      Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

1)      tytuł uchwały,

 

2)      podstawę prawną,

 

3)      postanowienia merytoryczne,

 

4)      w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,

 

5)      określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,

 

6)      ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.

 

3.      Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem.

 

 

§ 51

 

1.      Uchwały rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2.      Przepis ust.1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.

 

 

§ 52

 

1.      Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.

2.      Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

 

 

 

      5. PROCEDURA GŁOSOWANIA

 

 

§ 53

 

 

W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

 

 

§ 54

 

1.      Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2.      Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3.      Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.

 

 

§ 55

 

1.      W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.

2.      Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

3.      Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

4.      Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

5.      Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

 

 

§ 56

 

1.      Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2.      W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.

3.      W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

4.      Przepis ust.3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

 

 

§ 57

 

1.      Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzuceniu tego wniosku (wniosków) , w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzuceniu wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.

2.      Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3.      W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych  nie poddaje się pod głosowanie.

4.      W przypadku zgłaszania do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 2.

5.      Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały .

6.      Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7.      Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie  o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

 

§ 58

 

1.      Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi     wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

2.      Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

3.      Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50%+1 ważnie oddanych głosów.

4.      Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

 

 

6.KOMISJE RADY

 

 

§ 59

 

1.      Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych  określa Rada w odrębnych uchwałach.

2.      Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.

 

 

§ 60    

 

1.      Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.

2.      Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

3.      Plan pracy komisji zatwierdza Rada Gminy.

 

§ 61

 

1.      Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2.      Komisje Rady mogą podejmować współprace z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

3.      Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.

 

§62

 

1.      Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji .

2.      Przewodniczącego komisji wybierają członkowie komisji spośród swego grona.

3.      W przypadku nieobecności Przewodniczącego pracami komisji kieruje osoba  wybrana spośród członków komisji.

 

§ 63

 

 

1.      Komisje pracują na posiedzeniach.

2.      Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.

 

 

 

 

 

 

§ 64

 

 

Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

 

 

7.RADNI

 

 

§ 65

 

1.      Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2.      Radny powinien zgłosić Przewodniczącemu Rady lub Komisji niemożność uczestniczenia w obradach lub w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji, czy posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.

 

 

§ 66

 

1.      W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego obowiązków, Przewodniczący Rady może wnioskować o udzielenie radnemu upomnienia.

2.      Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust. 1 Rada podejmuje po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień, chyba, że nie okaże się to możliwe.

 

 

§ 67

 

1.      W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2.      Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.

3.      Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

 

 

§ 68

 

1.      Wójt wystawia radnym dokument podpisany przez Przewodniczącego rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.

2.      Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

 

 

8. WSPÓŁNE SESJE Z RADAMI INNYCH JEDNOSTEK SAMORZĄDU           TERYTORIALNEGO.

 

 

§ 69

 

1.      Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2.      Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3.      Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

 

 

§ 70

 

Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

 

 

 

ROZDZIAŁ VI

 

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

 

 

1.ORGANIZACJA KOMISJI REWIZYJNEJ

 

 

§ 71

 

1.      Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie 3.

2.      Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybierają członkowie Komisji spośród swego grona.

 

 

§ 72

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje członek Komisji wyznaczony przez Przewodniczącego.

 

 

 

§ 73

 

 

1.      Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2.      O wyłączeniu członka Komisji Rewizyjnej decyduje Rada na pisemny wniosek członka Komisji Rewizyjnej.

 

 

 

2.PROTOKOŁY KONTROLI

 

§ 74

 

 

1.      Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:

 

1)      nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

 

2)      imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),

 

3)      daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

 

4)      określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

 

5)      imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

 

6)      przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

 

7)      datę i miejsce podpisania protokołu,

 

8)      podpisy kontrolującego ( kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

 

2.      Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

 

 

 

 

 

§ 75

 

1.          W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia- w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2.          Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

 

 

§ 76

 

1.          Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2.          Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

 

 

§ 77

 

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które – w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i Kierownik kontrolowanego podmiotu.

 

 

3.PLANY PRACY I SPRAWOZDANIA KOMISJI REWIZYJNEJ

 

 

§ 78

 

1.          Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy przed ostatnią sesją każdego roku.

2.          Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

1)      terminy odbywania posiedzeń,

 

2)      terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

3.          Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

 

 

§ 79

 

Ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium, Komisja Rewizyjna składa Radzie do 30 kwietnia każdego roku.

 

4.POSIEDZENIA KOMISJI REWIZYJNEJ

 

 

§ 80

 

1.          Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2.          Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.

3.          Posiedzenia, o jakich mowa w ust.2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:

 

1)      Przewodniczącego Rady,

2)      nie mniej niż 4 radnych,

 

3)      nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.

 

4.          Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:

1)      radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,

 

2)      osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.

 

5.          W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.

6.          Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji, osoby kontrolowanej i innych osób uczestniczących w posiedzeniu.

 

 

§ 81

 

Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.ZASADY KONTROLI

 

 

§ 82

 

 

1.          Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

-         legalności,

-         gospodarności,

-         rzetelności,

-         celowości,

 

oraz zgodności dokumentacji za stanem faktycznym.

 

2.          Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu gminy.

 

 

§ 83

 

Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie rady w zakresie i w formach wskazanym w uchwałach Rady.

 

 

§ 84

 

Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

 

1)      kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

 

2)      problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

 

3)      sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

 

 

§ 85

 

 

1.      Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.

2.      Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.

 

 

§ 86

 

 

Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 5 dni roboczych, a kontrole problemowa i sprawdzająca – dłużej niż 3 dni robocze.

 

 

§ 87

 

1.       Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).

2.       Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

3.       Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4.       Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.

5.       Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.

 

 

§ 88

 

 

1.       Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 82 ust.1.

2.       Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3.       Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

 

 

 

 

 

6.TRYB KONTROLI

 

 

§ 89

 

 

1.       Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z trzech członków Komisji.

2.       Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

3.       Kontrolujący obowiązani są  przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust.2.

 

 

§ 90

 

1.       W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2.       Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.

 

 

§ 91

 

1.       Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2.       Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3.       Kierownik kontrolowanego podmiotu, który  odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4.       Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3.

 

 

 

 

 

 

§ 92

 

 

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

 

 

§ 93

 

Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt.

 

 

§ 94

 

 

1.       Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

2.       W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wpłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.

 

 

§ 95

 

 

1.       Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2.       Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.

3.       Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4.       Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiedni przepisy niniejszego rozdziału.

5.       Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

 

 

 

§ 96

 

 

Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

 

 

ROZDZIAŁ VII

 

          Zasady działania klubów radnych

 

 

§ 97

 

Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.

 

 

§ 98

 

1.       Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.

2.       Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.

3.       W zgłoszeniu podaje się:

 

1)      nazwę klubu,

 

2)      listę członków,

 

3)      imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

 

4.       W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

 

 

§ 99

 

1.       Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

2.       Przewodniczący Rady prowadzi Rejestr klubów.

 

 

§ 100

 

1.       Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2.       Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.

 

§ 101

 

Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.

 

 

§ 102

 

1.       Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2.       Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.

3.       Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.

4.       Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

 

§ 103

 

1.       Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2.       Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

 

 

§ 104

 

Na wniosek przewodniczących klubów Wójt obowiązany jest zapewnić klubom pomieszczenie do odbywania posiedzeń.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VIII

 

Tryb pracy Wójta

 

 

 

§ 105

 

 

Wójt wykonuje:

1)      uchwały Rady,

 

 

 

2)      jemu przypisane zadania i kompetencje wynikające z ustaw,

 

3)      zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa – należy do niego,

 

4)      inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.

 

 

§ 106

 

Wójt uczestniczy w sesjach Rady.

 

 

§ 107

 

Komisje Rady mogą żądać przybycia Wójta na ich posiedzenie.

 

 

§ 108

 

Zastępca Wójta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 105 i 107 w przypadku uzyskania upoważnienia od Wójta.

 

 

ROZDZIAŁ IX

 

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Wójta

 

 

§ 109

 

 

Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

 

1)      protokoły z sesji,

 

2)      protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,

 

3)      rejestr uchwał Rady,

 

4)      rejestr wniosków i opinii komisji Rady,

 

5)      rejestr interpelacji i wniosków radnych,

 

6)      dokumenty z zakresu działania Wójta.

 

 

§ 110

 

Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

 

 

§ 111

 

1.       Dostęp do dokumentów Rady, Komisji, Wójta oraz urzędu przysługuje mieszkańcom gminy posiadających czynne prawo wyborcze.

2.       Dokumenty, o których mowa w ust. 1 będą udostępniane w poniedziałki i czwartki w godzinach od 1100 do 1500 w Sekretariacie Urzędu Gminy.

3.       Interesantom przysługuje prawo sporządzenia notatek, odpisów oraz kserokopii dokumentów.

4.       Przeglądanie dokumentów będzie następować tylko w obecności pracownika urzędu gminy.

5.       Kserokopie dokumentów można sporządzić w siedzibie Urzędu Gminy za odpłatnością określoną przez Wójta.

 

 

§ 112

 

Uprawnienia określone w § 111 nie znajdują zastosowania:

 

1)      w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności,

 

2)      gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,

 

3)      w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

 

 

 

ROZDZIAŁ X

 

Pracownicy samorządowi

 

 

 

§ 113

 

W Urzędzie Gminy pracowników samorządowych zatrudnia się zgodnie z zapisami ustawy o pracownikach samorządowych.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ XI

 

      Postanowienia końcowe

 

 

§ 114

 

Zmiany w Satucie dokonywane są w trybie wymaganym dla jego uchwalenia.