Załącznik
do uchwały Nr 85/2019
Zarządu Powiatu Konińskiego
z dnia 23 lipca 2019 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Domu Pomocy Społecznej
w Ślesinie
Rozdział I
Zasady ogólne
§ 1
Dom Pomocy Społecznej w Ślesinie przy ul. Kościelnej 46, 62-561 Ślesin zwany dalej „Domem” działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1508);
2) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 roku w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 734);
3) innych aktów prawnych obowiązujących w zakresie objętym działalnością Domu.
§ 2
§ 3
§ 4
Zasady organizacji i funkcjonowania Domu powinny uwzględniać stopień psychicznej i fizycznej sprawności mieszkańców, ich prawo do intymnego i godnego życia, ochronę dóbr osobistych, możliwość zachowania samodzielności i wyboru stylu życia.
Rozdział II
Obowiązki Domu
§ 5
W organizowaniu życia mieszkańców Dom uwzględnia między innymi potrzebę :
1) aktywnego trybu życia,
2) dostępu do kultury ( kino, teatr , przeglądy artystyczne itp. ) ,
3) stymulowania nawiązywania, utrzymania i rozwijania kontaktu z rodziną
i społecznością lokalną,
4) działania zmierzającego do usamodzielnienia mieszkańca Domu w miarę jego możliwości.
Dom zapewnia mieszkańcom całodobową opiekę oraz zaspokaja niezbędne potrzeby bytowe, edukacyjne, społeczne i religijne na poziomie obowiązującego standardu oraz umożliwia rozwój ich osobowości, w oparciu o indywidualne potrzeby mieszkańca Domu,
a w szczególności:
§ 6
Rozdział III
Prawa i obowiązki mieszkańców Domu
§ 7
Mieszkańcy Domu mogą tworzyć samorząd na zasadach określonych w porozumieniu z Dyrektorem Domu.
§ 8
Mieszkańcy Domu są zobowiązani do ponoszenia odpłatności z tytułu pobytu w Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział IV
Organizacja Domu
§ 9
§ 10
Dyrektor przyjmuje mieszkańców Domu, pracowników i interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach od 9.00 - 11.00. Jeżeli poniedziałek przypada na dzień ustawowo uznany za wolny od pracy, dyrektor przyjmuje zainteresowanych w pierwszy dzień roboczy następujący po dniu wolnym od pracy.
§ 11
Szczegółowe zasady obiegu korespondencji określa instrukcja kancelaryjna wprowadzona do stosowania zarządzeniem dyrektora DPS i zatwierdzona przez Archiwum Państwowe.
§ 12
1) dział terapeutyczno - opiekuńczy;
2) dział leczniczo - rehabilitacyjny;
3) dział administracyjno - gospodarczy;
4) dział finansowo - księgowy.
§ 13
1. Do zadań Dyrektora Domu w szczególności należą:
1) tworzenie warunków do pełnej realizacji zadań Domu zgodnie z obowiązującym stanem prawnym;
2) kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców;
3) zagwarantowanie mieszkańcom respektowania ich praw;
4) otoczenie mieszkańców troską i opieką;
5) udzielanie pomocy, w tym pomocy prawnej, w załatwianiu na zewnątrz spraw mieszkańców;
6) utrzymywanie kontaktów z rodzinami mieszkańców Domu i innymi zainteresowanymi osobami;
7) utrzymywanie kontaktów z sądami, kuratorami, opiekunami prawnymi mieszkańców Domu;
8) zorganizowanie zmarłym mieszkańcom Domu pogrzebu zgodnie z wyznaniem mieszkańca i miejscowymi zwyczajami, gdy obowiązku tego nie wypełniają członkowie rodziny bądź opiekunowie prawni;
9) zatrudnianie i zwalnianie pracowników;
10) pełnienie funkcji pracodawcy dla zatrudnionych w Domu pracowników.
2. Do zadań działu terapeutyczno - opiekuńczego należą:
1) organizacja pracy terapeutyczno - opiekuńczej;
2) opracowanie indywidualnych planów wsparcia dla każdego z mieszkańców;
3) sprawy socjalno - bytowe mieszkańców;
4) usamodzielnianie mieszkańców;
5) kształtowanie, podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności społecznych;
6) kontakt z osobami oczekującymi na przyjęcie do Domu;
7) wdrażanie mieszkańców do samodzielnego życia oraz kształtowanie umiejętności życia w zespole;
8) organizacja imprez turystycznych, wypoczynkowych , sportowych i kulturalnych;
9) organizacja imprez o charakterze środowiskowym w ramach integracji
ze środowiskiem lokalnym;
10) zaspokajanie potrzeb mieszkańców sygnalizowanych przez nich bądź pracownika pierwszego kontaktu;
11) systematyczne organizowanie i aktywny udział w spotkaniach zespołów terapeutycznych;
12) współpraca i kontakty z rodziną mieszkańca.
3. Do zadań działu leczniczo - rehabilitacyjnego należą:
1) zapewnienie mieszkańcom opieki medycznej oraz umożliwienie korzystania
ze świadczeń zdrowotnych przysługujących na podstawie odrębnych przepisów;
2) zapewnienie rehabilitacji mieszkańców w zależności od ich sprawności psychicznej i fizycznej, zgodnie ze wskazaniami lekarza oraz umożliwienie korzystania
ze świadczeń rehabilitacyjnych przysługujących na podstawie odrębnych przepisów;
3) dbałość o stan zdrowia każdego z mieszkańców;
4) kształtowanie u mieszkańców nawyków higieny osobistej i otoczenia;
5) stworzenie warunków godnego umierania;
6) kontrola higieny żywienia;
7) kształtowanie nawyków aktywnego życia i korzystanie z proponowanych form zajęć oraz wypoczynku;
8) gospodarka środkami utrzymania czystości.
4. Do zadań działu administracyjno - gospodarczego należą:
1) prowadzenie właściwej gospodarki majątkowej Domu,
2) realizacja i nadzór nad realizacją ustawy o zamówieniach publicznych,
3) nadzór nad właściwą eksploatacją budynków i ich wyposażenia,
4) utrzymanie ładu i porządku na terenie Domu.
5. Do zadań działu finansowo - księgowego należą:
1) sporządzanie planów finansowych, bieżąca realizacja dochodów i wydatków budżetowych oraz kontrola dowodów księgowych;
2) prowadzenie księgowości zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3) sporządzanie kwartalnej i rocznej sprawozdawczości finansowej;
4) obsługa finansowo - księgowa realizowanych inwestycji, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i depozytów mieszkańców;
5) obsługa kasowa;
6) prowadzenie ewidencji mienia jednostki;
7) prowadzenie wewnętrznej polityki finansowej jednostki w sposób zezwalający
na realizację zadań w ramach posiadanych środków finansowych;
8) inicjowanie działań w kierunku pozyskiwania środków z zewnątrz na realizację zadań dodatkowych;
9) nadzór nad działaniami innych działów wiążącymi się z zaangażowaniem środków finansowych.
Rozdział V
Przepisy końcowe
§ 14
Zmiana regulaminu następuje w drodze zarządzenia Dyrektora Domu i wymaga przyjęcia przez Zarząd Powiatu Konińskiego.