I. Potencjał biblioteki
Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Zagórów jest samorządową instytucją kultury, której misja i wizja od wielu lat wykraczają poza realizację wyłącznie zadań ustawowych. Plan rozwoju biblioteki na lata 2021-2023 to program działania placówki konstruowany w takiej formie już po raz piąty. Forma dokumentu opiera się na zaleceniach trenerów i organizatorów Programu Rozwoju Bibliotek. Pozwala to na strategiczne planowanie działań oraz systematyczną ewaluację funkcjonowania biblioteki oraz aktualizację planów.
Do określenia potencjału biblioteki wykorzystujemy analizę SWOT, czyli określenie mocnych
i słabych stron placówki, czyli czynników wewnętrznych, oraz określenie szans i zagrożeń, czyli czynników zewnętrznych. Plan ma charakter otwarty, co pozwala reagować zespołowi bibliotekarskiemu na nowe wyzwania i oczekiwania użytkowników biblioteki.
ANALIZA SWOT BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ MIASTA I GMINY ZAGÓRÓW 2021
Czynniki wewnętrzne |
|
Mocne strony |
Słabe strony |
|
|
Czynniki zewnętrzne |
|
Szanse |
Zagrożenia |
|
|
II. Misja i wizja biblioteki
Misja
Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Zagórów promuje czytelnictwo wśród mieszkańców gminy Zagórów, edukuje i informuje, zaspokaja potrzeby kulturalne użytkowników, integruje środowisko lokalne, a także zapewnia profesjonalny poziom usług i buduje pozytywny wizerunek biblioteki w społeczności lokalnej.
Wizja
Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Zagórów jest nowoczesnym centrum rozwoju mieszkańców gminy, miejscem współdziałania ludzi i społeczności, lokalnym ośrodkiem informacji i kultury wyrównującym szanse edukacyjne społeczności lokalnej, pozyskującym środki zewnętrzne, przestrzenią, w której można realizować inicjatywę obywatelską, poznawać przeszłość i kreować przyszłość, integrować środowisko lokalne oraz realizować siebie.
III. Obszary rozwoju biblioteki – cele i działania
Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Zagórów działa w następujących obszarach: informacja, wiedza, kultura, edukacja.
III. Obszary rozwoju biblioteki – cele i działania
Obszar |
INFORMACJA |
Cel 1 |
Polityka gromadzenia i selekcja zbiorów uwzględniające aktualne i perspektywiczne potrzeby czytelników |
Działanie 1 |
Rozmowy indywidualne z czytelnikami oraz podczas wydarzeń kulturalnych i szkoleń, instruktaż dotyczący usługi on-line „Zaproponuj zakup bibliotekarzowi” |
Potrzeby społeczności, na które działanie odpowiada |
Obcowanie z dziełem literackim, rozrywka intelektualna; edukacja czytelników z wszystkich grup wiekowych |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Pracownik wypożyczalni we współpracy z zespołem biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Księgozbiór, czasopisma, łącze internetowe, system SOWA SQL |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Strona domowa biblioteki oraz profil na portalu społecznościowym Facebook, katalog on-line biblioteki, portal w.bibliotece.pl, portale typu lubimyczytać.pl, strony wydawnictw i księgarni internetowych |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Na bieżąco |
Rezultaty |
Atrakcyjny księgozbiór bogaty w nowości oczekiwane przez czytelników; kształtowanie gustów czytelniczych, zaspokajanie potrzeb edukacyjnych mieszkańców gminy |
Cel 2 |
Stałe monitorowanie poziomu wykorzystania zasobów oraz trafności zakupu nowości bibliotecznych |
Działanie 1 |
Statystyki wypożyczalni w programie SOWA, ustne recenzje czytelników, wnioski z dyskusji DKK, śledzenie wyborów czytelniczych Polaków publikowanych w raporcie badań o stanie czytelnictwa przez BN |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Planowanie zakupów pod kątem oczekiwań czytelników, wyważone profilowanie zbiorów biblioteki, monitoring trafności zakupów |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Wszyscy pracownicy |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
System komputerowy SOWA SQL, łącze internetowe |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Tworzenie zestawień w programie bibliotecznym, usługi on-line biblioteki: rezerwacja i zamawianie egzemplarzy; rozmowy z czytelnikami |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Na bieżąco |
Rezultaty |
Rozpoznawanie i spełnienie oczekiwań czytelników, ekonomia zakupów |
Cel 3 |
Prezentacja informacji o zbiorach biblioteki, obsłudze konta czytelniczego oraz o regulaminach bibliotecznych |
Działanie 1 |
Dbałość o prawidłowe i zgodne z aktualnymi przepisami katalogowania Biblioteki Narodowej opracowanie zbiorów; tworzenie kolekcji tematycznych |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Korzystanie z prawidłowo i nowocześnie opracowanego zasobu biblioteki, ułatwienie poszukiwania potrzebnych publikacji, stały dostęp do katalogu online i konta czytelnika |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Pracownicy opracowujący zasoby |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
System komputerowy SOWA SQL, łącze internetowe, stanowiska komputerowe dla pracowników wypożyczalni, pendrive z aktualnym UKD |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Szkolenia stacjonarne i e-learningowe z zakresu stosowania deskryptorów, opracowanie zbiorów w formacie MARC21 w programie bibliotecznym SOWA SQL, aktualizacje systemu bibliotecznego |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Regularnie, po każdym zakupie książek, od stycznia do listopada danego roku |
Rezultaty |
Prawidłowo opracowany zasób biblioteki zgodnie z wytycznymi Biblioteki Narodowej ułatwiającymi wyszukiwanie egzemplarzy; czytelnicy zorientowani w ofercie biblioteki |
Działanie 2 |
Informowanie o zakupionych nowościach na stronie domowej biblioteki, profilu facebookowym oraz na portalu w.bibliotece.pl, aktualizowanie zakładki „nowości” w katalogu online, konto biblioteki na Instagramie, ulotki, instrukcja online |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Dostęp do informacji o zbiorach biblioteki, uwzględnianie propozycji czytelników dotyczących zakupu książek; kształtowanie kompetencji użytkownika informacji |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Wszyscy pracownicy |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
System komputerowy SOWA SQL, łącze internetowe, stanowiska komputerowe dla bibliotekarzy i użytkowników, portal w.bibliotece.pl, katalog on-line biblioteki, Wi-Fi gość |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Komputerowy system obsługi wypożyczeni SOWA SQL, internetowy katalog BPMiG Zagórów, internetowy katalog bibliotek publicznych z systemem SOWA, portal w.bibliotece.pl |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Na bieżąco, podczas zapisywania nowych czytelników oraz zajęć edukacyjnych z dziećmi, podczas spotkań DKK |
Rezultaty |
Spełnienie oczekiwań czytelników, budowanie marki biblioteki w środowisku lokalnym, promowanie czytelnictwa |
Cel 4 |
Informacja o zbiorach innych bibliotek, zasobach bibliotek cyfrowych, a także wskazywanie dostępu do dokumentów w systemie open acces |
Działanie 1 |
Informowanie o zintegrowaniu katalogu z Wolnymi Lekturami, korzystaniu z katalogów on-line bibliotek województwa wielkopolskiego, pomoc w poruszaniu się po stronach bibliotek cyfrowych |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Korzystanie ze zbiorów cyfrowych dostępnych na miejscu, przez stronę internetową lub odpowiednie platformy internetowe; zdalny dostęp do zbiorów zdigitalizowanych |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Pracownicy biblioteki, współpracujący z biblioteką informatycy |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
System komputerowy SOWA SQL, łącze internetowe, stanowiska komputerowe dla bibliotekarzy i użytkowników, portal w.bibliotece.pl, katalog on-line biblioteki |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Komputerowy system obsługi wypożyczeni SOWA SQL, internetowy katalog BPMiG Zagórów, internetowy katalog bibliotek publicznych województwa wielkopolskiego, portal w.bibliotece.pl |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Na bieżąco, zgodnie z potrzebami użytkowników |
Rezultaty |
Dostęp użytkowników do zbiorów zdigitalizowanych; wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży; zdobywanie umiejętności korzystania z bibliotecznych usług on-line i katalogów OPAC |
Działanie 2 |
Propagowanie korzystania z Cyfrowej Wypożyczalni Publikacji Naukowych Academica, rejestracja czytelników w systemie Academica |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Dostęp do publikacji naukowych dla studentów studiujących online i nie wyjeżdżających z miejsca zamieszkania; bezpłatny dostęp do aktualnej wiedzy naukowej |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Pracownicy biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Łącze internetowe, stanowisko komputerowe, pendrive z systemem Academica, instrukcja rejestracji czytelników |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Bezpłatne udostępnianie komputerów i Internetu |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Na bieżąco, zgodnie z potrzebami użytkowników |
Rezultaty |
Podnoszenie kompetencji cyfrowych użytkowników z zakresu poszukiwania i wykorzystania informacji ze źródeł elektronicznych; dostęp do księgozbioru naukowego na miejscu |
Obszar |
WIEDZA |
Cel 1 |
Organizowanie dostępu i upowszechnienie wiedzy o sposobach efektywnego korzystania z elektronicznych źródeł informacji |
Działanie 1 |
Wsparcie użytkowników w poszukiwaniu i wykorzystaniu informacji na temat usług publicznych dostępnych on-line |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Poszukiwanie i wykorzystanie informacji na temat pracy, edukacji, zdrowia, e-bankowości, e-administracji |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Pracownice biblioteki posiadające certyfikaty Latarników Polski Cyfrowej |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
System komputerowy SOWA SQL, łącze internetowe, stanowiska komputerowe dla bibliotekarzy i użytkowników |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Bezpłatne udostępnianie komputerów i Internetu, w tym Wi-Fi oraz urządzeń wielofunkcyjnych (ksero, drukarka, skaner) |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Na bieżąco, zgodnie z potrzebami użytkowników |
Rezultaty |
Podnoszenie kompetencji cyfrowych użytkowników z zakresu poszukiwania i wykorzystania informacji ze źródeł elektronicznych; przeciwdziałanie cyfrowemu wykluczeniu wśród mieszkańców gminy Zagórów |
Cel 2 |
Poszerzenie oferty biblioteki o możliwość udostępniania czytelnikom książek elektronicznych z platformy Legimi |
Działanie 1 |
Udział w konsorcjum bibliotek publicznych województwa wielkopolskiego z firmą Legimi |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Całodobowy dostęp do książek z dowolnego miejsca; poszerzenie wyboru publikacji z dziedziny literatury pięknej; możliwość czytania nowości na dowolnym urządzeniu: laptopie, tablecie, smartfonie, czytniku e-booków |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Pracownicy biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
System biblioteczny SOWA SQL, strona dedykowane uczestnikom konsorcjum, środki finansowe na opłatę abonamentową |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Informacja o możliwości i zasadach korzystania z platformy wydawnictw elektronicznych Legimi na stronie domowej i profilu facebookowym biblioteki oraz w lokalnych mediach; ulotka i plakat informujące o sposobie korzystania z platformy e-booków |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Zgodnie z harmonogramem działania konsorcjum |
Rezultaty |
Upowszechnianie różnych sposobów czytania, zapewnienie bogatej oferty nowości wydawniczych; dostęp do nowych książek przez całą dobę, wykorzystanie nowych technologii do promowania czytelnictwa |
Cel 3 |
Prowadzenie działań edukacyjnych z zakresu korzystania z usług on-line biblioteki |
Działanie 1 |
Planowane działania przygotowujące do korzystania z zasobów biblioteki, lekcje biblioteczne dla dzieci i młodzieży |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Instruktaż w zakresie korzystania z zasobów biblioteki, konta czytelnika online; kształtowanie kompetencji użytkownika informacji |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Wszyscy pracownicy |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
System komputerowy SOWA SQL, łącze internetowe, stanowiska komputerowe dla użytkowników w czytelni, rzutnik, ekran |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Prezentowanie katalogu on-line biblioteki i wszystkich możliwości samodzielnego korzystania z konta czytelnika przez Internet; ulotka z instrukcją pierwszego logowania się do konta czytelnika; zabawy z dziećmi uczące korzystania z biblioteki |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Cyklicznie, co roku |
Rezultaty |
Samodzielność użytkowników biblioteki w trafnym wyszukiwaniu potrzebnych informacji oraz zarządzaniu kontem czytelnika, udział czytelników w kształtowaniu księgozbioru biblioteki; dostęp do katalogu biblioteki i możliwość korzystania z operacji samoobsługowych przez całą dobę (rezerwacje, zamówienia, prolongaty) |
Cel 4 |
Biblioteka pozyskuje wiedzę o użytkownikach, biblioteka jako organizacja ucząca się; szkolenia pracowników – zdobywanie kompetencji pozwalających poszerzać ofertę biblioteki i zaspokajać oczekiwania użytkowników poszukujących różnorodnych informacji |
Działanie 1 |
Badanie potrzeb użytkowników biblioteki przy pomocy formularza Google, aplikacji do tworzenia ankiet, funkcjonalności portali społecznościowych Facebook, Instagram |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Diagnoza potrzeb i oczekiwań społeczności lokalnej, wpływ użytkowników na sposób funkcjonowania biblioteki |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Zespół biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Komputery dla pracowników, łącze internetowe, drukarka, materiały biurowe, aplikacje |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Udostępnienie wyników ankiet online, wydruk na potrzeby statystyczne |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
W sytuacjach, kiedy chcemy poznać opinię użytkowników |
Rezultaty |
Pozyskanie informacji zwrotnej od użytkowników o usługach biblioteki, zebranie materiału do analizy SWOT i ewaluacji planu rozwoju biblioteki; dostosowanie oferty do potrzeb użytkowników |
Działanie 2 |
Szkolenia pracowników – zdobywanie kompetencji pozwalających poszerzać ofertę biblioteki i zaspokajać oczekiwania użytkowników poszukujących różnorodnych informacji |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Możliwość uczestniczenia w projektach edukacyjnych; korzystanie z biblioteki jako „trzeciego miejsca”; rozwijanie kompetencji cyfrowych, nadążanie za zmianami w rzeczywistości cyfrowej |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Dyrektor biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Środki finansowe na szkolenia, komputery, łącze internetowe |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Korzystanie ze szkoleń w ramach projektów, w które włącza się biblioteka; uczestniczenie w webinariach (nieodpłatne formy szkoleniowe) oraz w warsztatach i prelekcjach organizowanych przez bibliotekę powiatową i wojewódzką |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Zgodnie z harmonogramami realizowanych projektów i ofertą FRSI dla bibliotek oraz programami szkoleń biblioteki powiatowej i wojewódzkiej |
Rezultaty |
Rozwój zawodowy pracowników, wykorzystanie zainteresowań i pasji bibliotekarzy w kreowaniu oferty biblioteki, wzrost kompetencji pracowników pozwalający dostosować się do nowych wyzwań i oczekiwań użytkowników |
Obszar |
KULTURA |
Cel 1 |
Podejmowanie działań z zakresu animacji oraz organizowanie różnorodnych wydarzeń kulturalnych adresowanych do wszystkich grup wiekowych mieszkańców wpisujących się w szeroko pojęte promowanie czytelnictwa oraz tworzenie atrakcyjnego wizerunku biblioteki |
Działanie 1 |
Cykliczne spotkania z dziećmi pod hasłem „Maluchy oczytane wiedzą, co jest grane!” przygotowujące do pasowania na czytelnika biblioteki |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Edukacja czytelnicza i medialna dzieci; wdrażanie dzieci do samodzielnego poszukiwania informacji; obcowanie z książką jako przeżycie intelektualne, estetyczne oraz sposób spędzania czasu |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Pracownicy biblioteki oraz partnerzy: nauczyciele szkół podstawowych |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Czytelnia, księgozbiór dla najmłodszych, stanowiska komputerowe, urządzenie wielofunkcyjne, laptop, rzutnik, ekran; sala kinowa M-GOK |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Przygotowanie i odtwarzanie prezentacji multimedialnych; instrukcja korzystania z katalogu on-line biblioteki; informacje o wydarzeniu na stronie biblioteki i w mediach społecznościowych |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Od października do czerwca każdego roku szkolnego |
Rezultaty |
Wzrost poziomu edukacji czytelniczej dzieci, zachęcanie do wspólnego rodzinnego czytania, przedstawienie oferty biblioteki skierowanej dla najmłodszych. Pozyskanie nowych czytelników |
Działanie 2 |
Spotkania autorskie z twórcami literatury |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Możliwość bezpośredniej rozmowy z osobami znanymi wyłącznie z książek, prasy oraz innych mediów; ciekawość dotycząca osobowości artystów; sposób spędzania wolnego czasu w formie kulturalnej rozrywki |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Wszyscy pracownicy, specjaliści, montażyści nagrań online |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Laptop, projektor, sztalugi, plakaty; sala kinowa GOK; mikrofony, sprzęt rejestrujący nagranie, programy do transmisji, platformy do wideokonferencji |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Zamieszczanie informacji na stronie internetowej biblioteki, w gablocie na zewnątrz lokalu biblioteki, w lokalnym radio; zapraszanie uczestników wydarzenia za pośrednictwem portalu społecznościowego Facebook, Instagram |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
2021-2023 |
Rezultaty |
Poznanie pisarzy, artystów; spędzanie wolnego czasu połączone z poznawaniem twórczości ludzi kultury; zainteresowanie ofertą biblioteki, promowanie literatury i czytania |
Działanie 3 |
Włączenie biblioteki i lokalnej społeczności w akcje promujące czytelnictwo (KsięgoZbiór, Narodowe Czytanie, Tydzień Zakazanych Książek, Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, rajd Odjazdowy Bibliotekarz) |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Przeciwdziałanie niskiemu poziomowi czytelnictwa, zarażanie pasją czytania, atrakcyjne formy wartościowej rozrywki |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Wszyscy pracownicy, partnerzy i przyjaciele biblioteki (szkoły, świetlica środowiskowa, M-GOK) |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Określone miejsce w przestrzeni publicznej, księgozbiór, komputery, łącze internetowe, sprzęt nagłaśniający; sala kinowa GOK; środki finansowe na poczęstunek/nagrody dla uczestników, materiały biurowe |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Rejestracja na stronie internetowej akcji, druk plakatów, zaproszeń; utworzenie wydarzenia na profilu facebookowym biblioteki, portalu w.bibliotece.pl, stronie domowej |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Kwiecień, sierpień-październik 2021-2023 |
Rezultaty |
Wzmacnianie wspólnej tożsamości kulturowej poprzez propagowanie ważnych ogólnopolskich wydarzeń kulturalnych; popularyzacja czytelnictwa; zarażanie pasją czytania poprzez wspólne zamanifestowanie tego w przestrzeni publicznej; integracja społeczności lokalnej, wspólne czytanie i rozmowy o książkach. |
Działanie 4 |
Organizowanie gminnego etapu konkursu recytatorskiego „Czerwieńcie, zieleńcie się słowa”; propagowanie konkursów literackich dla młodzieży organizowanych przez bibliotekę powiatową i wojewódzką |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Rozwijanie i odkrywanie talentów dzieci i młodzieży, stwarzanie możliwości ich zaprezentowania, współpraca ze szkołami |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Wszyscy pracownicy |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Komisja konkursowa, czytelnia, sala kinowa GOK, księgozbiór |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Kopiowanie regulaminów, plakatów, wykonywanie dyplomów, zamieszczanie informacji o konkursach na stronie internetowej biblioteki, w gablocie na zewnątrz lokalu biblioteki, informacje mailowe wysyłane do szkół |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
I kwartał 2021 - 2023 oraz wg harmonogramów nadesłanych przez organizatorów |
Rezultaty |
Zaprezentowanie lokalnej społeczności młodych talentów, satysfakcja uczestników konkursów z możliwości wykorzystania swoich umiejętności i zainteresowań |
Działanie 5 |
Prowadzenie Dyskusyjnego Klubu Książki dla dorosłych we filii w Trąbczynie; prowadzenie sekcji literackiej Zagórowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Przygotowanie tematyki zajęć i harmonogramu spotkań dla sekcji poetycko-literackiej zagórowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku; poznawanie wartościowych lektur, dyskutowanie o problematyce poruszonej w książkach, wspólne rozmowy i dyskusje o aktualnych tematach, wspólne uczestnictwo w życiu kulturalnym |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Dyrektor biblioteki – opiekun DKK, pracownicy biblioteki – moderatorzy spotkań |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Lektury otrzymywane w ramach programu DKK koordynowanego przez Instytut Książki, czytelnia, sprzęt do prezentacji multimedilanej, portale i strony internetowe poświęcone kulturze i życiu literackiemu |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Informacje na stronie internetowej, oficjalnym profilu biblioteki na Facebooku, fotograficzna dokumentacja wydarzeń, stały kontakt mailowy z koordynatorkami wielkopolskich DKK, kontakt telefoniczny z członkami sekcji literackiej |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Wg harmonogramu działania DKK oraz sekcji literackiej – spotkanie raz w miesiącu z wyjątkiem przerwy wakacyjnej |
Rezultaty |
Czytanie i rozmawianie o książkach, poznanie nowych autorów i gatunków literackich, wartościowy sposób spędzania wolnego czasu, integracja społeczności lokalnej, zwłaszcza seniorów |
Cel 2 |
Popularyzacja kultury – biblioteka jako „trzecie miejsce” , czyli alternatywna forma spędzania czasu po pracy i poza domem
|
Działanie 1 |
Wystawy fotografii, rękodzieła, prac plastycznych, ciekawych kolekcji prywatnych |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Poznanie dorobku twórców lokalnych lub związanych z regionem, poznanie tajników warsztatu artystów; integracja społeczności lokalnej |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Pracownicy biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Czytelnia, sprzęt nagłaśniający, sztalugi, antyramy, relingi |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Informacje na stronie internetowej, oficjalnym profilu biblioteki na Facebooku, fotograficzna dokumentacja wydarzeń |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
wystawy fotografii - cyklicznie, co roku; wernisaże oraz pozostałe prezentacje zgodnie z terminami ustalonymi z twórcami |
Rezultaty |
Zaprezentowanie społeczności lokalnej efektów artystycznych poszukiwań twórców; promowanie biblioteki jako miejsca wspomagającego rozwój twórczości artystów lokalnych |
Działanie 2 |
Pokazy filmów, spektakli edukacyjnych dla dzieci |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Działania wspierające rozwój małych dzieci, niebanalne zachęcanie do czytania, uatrakcyjnianie zajęć edukacyjnych |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Pracownicy biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
czytelnia, księgozbiór dla najmłodszych, sprzęt nagłaśniający, laptop, projektor ekran, komputery dla użytkowników, kącik dziecięcy w bibliotece |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Zamieszczanie informacji na stronie internetowej biblioteki, fotorelacja z wydarzenia, wykorzystanie sprzętu do projekcji w celu popularyzowania kultury |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Na bieżąco |
Rezultaty |
Wdrażanie dzieci do uczestnictwa w kulturze; dzieci, nauczyciele i rodzice przekonują się, że biblioteka promuje czytanie poprzez działania animacyjne, jest atrakcyjnym miejscem dla dzieci |
Działanie 3 |
Promocja wydarzeń kulturalnych przez bibliotekę |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Dostęp do informacji o życiu kulturalnym gminy i ofercie biblioteki; współpraca z partnerami biblioteki, wsparcie w propagowaniu ich działań |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Pracownicy biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Łącze internetowe, sprzęt komputerowy, drukarka |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Wpisy na stronie domowej biblioteki, Facebooku, Instagramie, plakaty, informacje publikowane w mediach lokalnych, ulotki, informacje bezpośrednio przekazywane czytelnikom |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Na bieżąco |
Rezultaty |
Zachęcanie mieszkańców gminy do udziału w wydarzeniach kulturalnych organizowanych w gminie, promocja gminy Zagórów |
Cel 3 |
Wspieranie obiegu treści kultury |
Działanie 1 |
Pokazywanie i promowanie internetowych źródeł dostępu do treści kultury – wolnelektury.pl, aplikacje na tablety, interaktywne spacery po muzeach, bibliotekach, galeriach; książki hybrydowe |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Edukacja, uczestnictwo w kulturze, dostępność kultury, Internet jako narzędzie umożliwiające zaspokojenie swych zainteresowań, potrzeb duchowych |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Pracownicy biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Stałe łącze internetowe, sprzęt komputerowy, internetowy katalog biblioteki, aplikacje edukacyjne na tablety |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Wirtualne spacery po interaktywnych muzeach, wskazywanie stron i portali internetowych informujących o wydarzeniach kulturalnych i promujących je, fotorelacje ze spotkań i zajęć w bibliotece, udostępnianie linków na stronie domowej i profilu biblioteki, korzystanie z aplikacji mobilnych |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Na bieżąco |
Rezultaty |
Wspieranie użytkowników w wartościowym korzystaniu z zasobów Internetu, propagowanie edukacyjnych walorów nowych technologii, udostępnianie treści kultury mieszkańcom gminy nie wymagające wyjazdu ani nakładu kosztów |
Działanie 2 |
Edukowanie w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii do uczestnictwa w kulturze (przygotowanie użytkowników na lock down i bycia w bibliotece online) |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Przełamanie barier w funkcjonowaniu online, korzystaniu z oferty kulturalnej bibliotek i innych instytucji kultury bez konieczności odwiedzania ich, nabycie odpowiednich kompetencji cyfrowych |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Pracownicy biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Stałe łącze internetowe, sprzęt komputerowy, konto na portalu w.bibliotece.pl, aplikacje na tablety, aplikacja Zoom lub inna platforma do wideokonferencji, konta biblioteki w mediach społecznościowych |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Zajęcia warsztatowe, szkolenia, indywidualne konsultacje dla użytkowników; instruktaż dotyczący korzystania z programów i aplikacji mobilnych, wspólne tworzenie materiałów do opublikowania w sieci |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Na bieżąco, zgodnie z potrzebami użytkowników |
Rezultaty |
Samodzielność użytkowników w uczestnictwie w kulturze online; oswajanie użytkowników z różnymi formami uczestnictwa w kulturze, włączanie użytkowników w tworzenie treści kultury w sieci |
Cel 4 |
Integracja społeczności lokalnej |
Działanie 1 |
Udostępnianie prasy lokalnej, dzieł literackich i innych publikacji na temat małej ojczyzny; promocja tych zasobów – na stronie internetowej, w formie wystawy |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Poznanie historii swojej „małej ojczyzny”, odkrycie nieznanych wcześniej faktów na temat historii miejscowości i środowiska lokalnego |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Pracownicy biblioteki, partnerzy biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Czytelnia, sprzęt nagłaśniający, laptop, ekran i rzutnik multimedialny, sala kinowa GOK |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Informacje na stronie internetowej, profilu biblioteki na Facebooku, Instagramie, w lokalnych mediach, fotorelacja z wydarzeń |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Na bieżąco |
Rezultaty |
Budowanie poczucia tożsamości społeczności lokalnej, upowszechnianie wiedzy o historii regionu |
Działanie 2 |
Oferowanie biblioteki jako miejsca spotkań (grup nieformalnych, stowarzyszeń, kół gospodyń wiejskich) |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Miejsce spotkań, szkoleń, debat, biblioteka jako „trzecie miejsce”, potrzeby lokalowe stowarzyszeń, organizacji pożytku publicznego działających na terenie gminy |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Dyrektor biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Czytelnia, sprzęt nagłaśniający, laptop, ekran i rzutnik multimedialny, stanowiska komputerowe |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Informacje na stronie internetowej, profilu biblioteki na Facebooku, w lokalnych mediach, fotorelacja z wydarzeń; wykorzystanie komputerowego sprzętu biblioteki do zajęć warsztatowych, szkoleniowych |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Na bieżąco |
Rezultaty |
Stała współpraca z grupami mieszkańców, wspieranie mieszkańców w samoorganizacji; biblioteka miejscem integracji społecznej mieszkańców gminy |
Działanie 3 |
Zajęcia edukacyjno-zabawowe dla dzieci organizowane w okresie wakacji we Filii Bibliotecznej w Trąbczynie |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Ciekawe i kreatywne spędzanie wolnego czasu przez dzieci w okresie wakacyjnym, alternatywna forma spędzania letniego wypoczynku dla dzieci, które nie wyjeżdżają na wakacje; współpraca z Kołem Gospodyń Wiejskich |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Pracownik filii bibliotecznej |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Lokal filii, sprzęt komputerowy, księgozbiór dla dzieci i młodzieży, plac zabaw przed budynkiem filii; środki finansowe na wynagrodzenia dla animatorów oraz na nagrody i poczęstunek dla dzieci; materiały biurowe |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Informacje na stronie domowej oraz profilu facebookowym biblioteki, fotorelacje, informacje przekazywane do publikacji w mediach lokalnych; kontakt bezposredni i telefoniczny z uczestnikami |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Cyklicznie w sierpniu 2021-2023 |
Rezultaty |
Integrowanie społeczności Trąbczyna wokół działań biblioteki, zaoferowanie dzieciom atrakcyjnego sposobu spędzania wolnego czasu; promowanie czytelnictwa wśród dzieci; KGW jako partner biblioteki w organizowaniu wydarzeń |
Działanie 4 |
Spotkania autorskie z autorami publikacji o regionie |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Poznanie dorobku autorów gromadzących wiedzę o regionie |
Osoba odpowiedzialna |
Dyrektor biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Czytelnia, sprzęt nagłaśniający, laptop, ekran i rzutnik multimedialny, sala kinowa GOK |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Zamieszczanie informacji na stronie internetowej biblioteki, w gablocie na zewnątrz lokalu biblioteki, w prasie lokalnej; zapraszanie uczestników wydarzenia za pośrednictwem portalu społecznościowego Facebook |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Na bieżąco |
Rezultaty |
Poznanie pisarzy, artystów lokalnych, historii regionu; spędzanie wolnego czasu połączone z poznawaniem twórczości ludzi kultury; zainteresowanie ofertą biblioteki |
Obszar |
EDUKACJA |
Cel 1 |
Wspieranie edukacji grup w różnym wieku i o szczególnych potrzebach edukacyjnych |
Działanie 1 |
Zajęcia warsztatowe dla dzieci i młodzieży w ramach Lokalnego Klub Kodowania, warsztaty tematyczne (np. fotografia smartfonem) |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Potrzeba wspólnej edukacji poprzez zabawę, wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży poprzez włączenie do inspirujących projektów edukacyjnych; biblioteka jako miejsce otwarte na kreatywne działania |
Osoba odpowiedzialna |
Pracownik biblioteki koordynujący projekt – Katarzyna Połom |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Czytelnia, łącze internetowe, sprzęt komputerowy, materiały edukacyjne pozyskana od grantodawców, sprzęt do prezentacji multimedialnej, roboty i gry edukacyjne, drukarka 3D, zestaw Arduino; wolontariusze |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Działania biblioteki widoczne w na stronach programów, w mediach społecznościowych, korzystnie ze sprzętu komputerowego podczas zajęć, warsztatów, wykorzystanie nowych technologii jako narzędzi edukacji, relacje i galerie zdjęć ze spotkań zamieszczane na stronie domowej, Facebooku i Instagramie biblioteki |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Wg harmonogramu działań zapisanych w projektach oraz zgodnie z potrzebami partnerów biblioteki (szkół, świetlicy środowiskowej, klubowicze LKK) |
Rezultaty |
Oferta biblioteki adresowana do dzieci i młodzieży, wsparcie w rozwijaniu pasji młodych użytkowników, biblioteka jako organizator niebanalnych zajęć edukacyjnych uzupełniających szkolną wiedzę uczniów |
Cel 2 |
Edukacja cyfrowa dla osób wykluczonych cyfrowo oraz chcących doskonalić swoje umiejętności |
Działanie 1 |
Szkolenia/lekcje biblioteczne na temat świadomego i bezpiecznego korzystania z Internetu oraz netykiety/etyki sieci |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Bezpieczne korzystanie z Internetu, świadomość zagrożeń występujących w sieci, praktyczne wykorzystywanie zasobów sieci zgodne z potrzebami edukacyjnymi i informacyjnymi użytkowników |
Osoba odpowiedzialna |
Pracownik biblioteki przygotowujący i prowadzący zajęcia |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Sprzęt komputerowy, rzutnik, ekran, łącze internetowe; zaproszeni goście, znawcy z danej dziedziny |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Korzystanie ze scenariuszy Fundacji Panoptykon, platformy e-learningowej WBPiCAK w Poznaniu, katalogu on-line biblioteki, stron typu sieciaki.pl, wykorzystywanie scenariuszy i form zajęć akcji Dzień bezpiecznego Internetu, Tydzień z Internetem |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Na bieżąco w odpowiedzi na oczekiwania użytkowników |
Rezultaty |
Uczenie i propagowanie świadomego i bezpiecznego korzystania z Internetu, informowanie o formach cyberprzestępczości |
Działanie 2 |
Projekt „Mała książka – wielki człowiek” adresowany do dzieci w wieku od 3 do 6 lat |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Edukacja czytelnicza najmłodszych, kształtowanie nawyku czytania, obcowanie z księgozbiorem literatury dziecięcej, wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci |
Osoba odpowiedziana za realizację |
Projekt koordynuje Joanna Kruczkowska |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Wyprawki czytelnicze z Instytutu Książki, system SOWA SQL, atrakcyjny księgozbiór dla dzieci |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Ulotki i plakaty w przedszkolach, informacje na stronie, Facebooku, indywidualne rozmowy z rodzicami; rejestracja uczestników akcji w systemie bibliotecznym (zakładanie kont czytelnika), fotorelacje |
Do kiedy zostanie zrealizowane |
Zgodnie z harmonogramem projektu |
Rezultaty |
Pozyskanie nowych czytelników, przekonanie rodziców o wartościowym wpływie czytania na rozwój dzieci, edukacja czytelnicza najmłodszych, promocja księgozbioru literatury dziecięcej |
Działanie 3 |
System motywacyjny dla najmłodszych czytelników, czyli utrwalenie nawyku korzystania z biblioteki (karty z naklejkami, dyplomy, nagrody) |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Edukacja czytelnicza najmłodszych, kształtowanie nawyku czytania, obcowanie z księgozbiorem literatury dziecięcej, wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci, umożliwienie korzystania z literackich i edukacyjnych walorów książki |
Osoba odpowiedziana za realizację |
Pracownicy biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Przygotowane lub zakupione nagrody, karty z naklejkami, zakładki, dyplomy, system SOWA SQL, atrakcyjny księgozbiór dla dzieci |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Informacje na stronie, Facebooku, indywidualne rozmowy z rodzicami; rejestracja uczestników akcji w systemie bibliotecznym (zakładanie kont czytelnika), fotorelacje |
Do kiedy zostanie zrealizowane |
Na bieżąco |
Rezultaty |
Podtrzymanie nawyku czytania i korzystania z biblioteki, biblioteka jako atrakcyjne miejsce dla najmłodszych czytelników przekonanie rodziców o wartościowym wpływie czytania na rozwój dzieci, edukacja czytelnicza najmłodszych, promocja księgozbioru literatury dziecięcej |
Działanie 4 |
Pomoc seniorom oraz osobom chcącym doskonalić swoje umiejętności w formie indywidualnych konsultacji |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Pomoc w rozwiązywaniu problemów z obsługą programów i aplikacji, korzystanie z poczty elektronicznej, zgłaszanie niewielkich problemów z funkcjonowaniem sprzętu komputerowego, smartfona |
Osoba odpowiedzialna |
Pracownice biblioteki, Latarniczki Polski Cyfrowej |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Wykorzystanie sprzętu komputerowego, Internetu, komunikowanie się z uczestnikami za pomocą poczty elektronicznej, Facebooka, rozmów telefonicznych, komunikatorów internetowych |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Na bieżąco |
Rezultaty |
Użytkownicy biblioteki zawsze mogą skorzystać z pomocy bibliotekarzy również po ukończeniu szkolenia; biblioteka jako miejsce spotkań seniorów, wymiany informacji i podnoszenia kompetencji osób starszych jako bardzo istotnej grupy społeczeństwa informacyjnego |
Działanie 5 |
Udział w akcjach społeczno-edukacyjnych (Akcja Żonkile, Podaruj wiersz itp.) |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Niebanalne formy zdobywania wiedzy z różnych dziedzin, rozwój kompetencji społecznych, empatii, otwartości; umiejętność wykorzystania różnych walorów dzieł literackich; włączanie społeczności w przedsięwzięcia ogólnopolskie |
Osoba odpowiedzialna |
Pracownicy biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Internet, rzutnik, ekran, aparat fotograficzny, literatura, materiały biurowe, edukacyjne; partnerzy z lokalnych instytucji, wolontariusze |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Rejestracja na stronie akcji, spotkania organizacyjne z partnerami, ulotki, filmiki instruktażowe organizatorów, plakaty, relacje na stronie, Facebooku, Instagramie |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Zgodnie z harmonogramem akcji |
Rezultaty |
Zmiana świadomości społecznej, uwrażliwienie na problemy innych, umiejętność korzystania z tekstów literackich, źródeł archiwalnych itp. Pozyskiwanie partnerów współpracujących z biblioteką, budowanie kontekstu społecznego wokół instytucji kultury. |
IV. Zarządzanie realizacją strategii
1. Monitoring realizacji planu
Raz na kwartał i po wykonaniu działania konsultacja i ocena rezultatów dokonana przez cały zespół biblioteki oraz główną księgową BPMiG odpowiedzialną za sprawdzanie wykonania działań pod względem finansowym.
2. Ewaluacja
Formy ewaluacji i pozyskiwania informacji zwrotnej na temat oferty biblioteki od uczestników wydarzeń kulturalnych i użytkowników:
- rozmowy indywidualne z odbiorcami działań biblioteki,
- wywiady fokusowe na temat zrealizowanych działań,
- analiza statystyk wypożyczalni w systemie SOWA SQL,
- stałe monitorowanie popularności strony domowej biblioteki (licznik odwiedzin),
- ankiety adresowane do użytkowników jako narzędzie badania celowości podjętych działań oraz poziomu zaspokojenia potrzeb odbiorców,
- analiza SWOT jako narzędzie służące do kolejnych aktualizacji planu rozwoju biblioteki.
Dyrektor biblioteki po każdym półroczu sporządza podsumowanie z realizacji zawartych w planie celów i działań. Z ewaluacją zapoznają się pracownicy biblioteki i zgłaszają swoje uwagi.
3. Komunikowanie realizacji planu mieszkańcom, władzom samorządowym i partnerom
Przedstawienie Planu Rozwoju Biblioteki na lata 2021-2023 Burmistrzowi Gminy Zagórów oraz na posiedzeniu Rady Miejskiej Zagórowa i zamieszczenie na stronie BIP Urzędu Miejskiego w Zagórowie. O wszystkich podejmowanych inicjatywach i zaplanowanych działaniach informujemy na stronie internetowej biblioteki, na profilu biblioteki w mediach społecznościowych oraz w lokalnych mediach.