Regulamin organizacyjny
Regulamin organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W JAROGNIEWICACH
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ l
Regulamin organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Jarogniewicach zwany dalej regulaminem określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania Domu.
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1. Domu - należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Jarogniewicach.
2. Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Jarogniewicach.
3. Mieszkańcu - należy przez to rozumieć osobę umieszczoną w Domu Pomocy Społecznej w Jarogniewicach.
§ 3
Dom działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64 z 2004 r., poz. 593 z późniejszymi zmianami);
2. Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.U. Nr 217 z 2005 r., poz. 1837),
3. Ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249 z 2005 r., poz. 2104 z późniejszymi zmianami),
4. Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz.U. Nr 76 z 2002 r., poz. 694 z późniejszymi zmianami),
5. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r o samorządzie powiatowym ( tekst jednolity Dz.U. Nr 142 z 2001 r., poz. 1592 z późniejszymi zmianami).
§ 4
Dom jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną Powiatu Kościańskiego.
§ 5
Dom jest przeznaczony dla osób dorosłych niepełnosprawnych fizycznie ze szczególnym uwzględnieniem niewidomych, ociemniałych i z resztką wzroku.
§ 6
Zadaniem Domu jest zapewnienie mieszkańcom warunków bezpiecznego i godnego życia, intymności, niezależności, umożliwienie rozwoju osobowości oraz w miarę możliwości ich samodzielności.
§ 7
Dom zaspakaja niezbędne potrzeby bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne, społeczne, kulturalne i religijne oraz umożliwia korzystanie ze świadczeń przysługujących z tytułu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.
Rozdział II
Organizacja Domu
§ 8
Domem kieruje dyrektor, zatrudniony na podstawie umowy o pracę przez Zarząd Powiatu Kościańskiego.
§ 9
Dyrektor kieruje Domem przy pomocy głównego księgowego, kierowników komórek organizacyjnych oraz samodzielnych pracowników.
§ 10
Główny księgowy jest jednocześnie zastępcą dyrektora Domu.
§ 11
Wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi Domu są działy, sekcja i samodzielni pracownicy.
§ 12
Podstawowymi komórkami Domu są:
- Dział opiekuńczy,
- Dział wspomagający,
- Dział administracyjno-finansowy,
- Dział gospodarczy,
- Samodzielna sekcja spraw pracowniczych,
- nieetatowy inspektor BHP i ppoż.,
- nieetatowy radca prawny,
- niepełnoetatowy kapelan.
§ 13
Strukturę organizacyjną Domu przedstawia załącznik do Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Jarogniewicach.
§ 14
Działy, samodzielna sekcja spraw pracowniczych, pracownik niepełnoetatowy oraz pracownicy nieetatowi realizują zadania Domu w swoim zakresie.
§ 15
1. Dział opiekuńczy podlega dyrektorowi Domu.
2. Pracownikami działu są:
- kierownik zespołu,
- nieetatowy lekarz,
- pielęgniarka,
- opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej,
- opiekun,
- pokojowa,
- służba zastępcza.
3. Zadaniem działu jest:
- zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki pielęgnacyjnej,
- świadczenie mieszkańcom opieki medycznej i innej specjalistycznej, na poziomie określonym w przepisach w sprawie obowiązujących świadczeń w domach pomocy społecznej oraz w odrębnych przepisach,
- umożliwienie mieszkańcom korzystania z przysługujących uprawnień do świadczeń zdrowotnych i zaopatrzenia w leki, artykuły sanitarne i środki pomocnicze oraz przedmioty ortopedyczne,
- prowadzenie indywidualnych kart zleceń lekarza,
- sporządzanie raportów pielęgniarskich z poczynionych obserwacji o stanie fizyznym i psychicznym mieszkańców,
- podejmowanie działań opiekuńczo-pielęgnacyjnych wobec każdego mieszkańca, które zapewnią mu godne życie, intymność i niezależność uwzględniając jego stopień fizycznej i psychicznej sprawności,
- udzielanie mieszkańcowi pomocy w niezbędnych podstawowych czynnościach życiowych,
- utrzymanie należytego stanu sanitarnego w pokojach mieszkańców i w pomieszczeniach towarzyszących oraz w miejscach zbiorowego korzystania,
- godne traktowanie mieszkańców i przestrzeganie ich praw,
- zapewnienie mieszkańcom spokojnego i bezpiecznego życia,
- wydawanie mieszkańcom posiłków przy zastosowaniu zasad racjonalnego żywienia i wymogów sanitarnych, określonych przez uprawnione osoby,
- wykonywanie czynności związanych z podnoszeniem sprawności i aktywności mieszkańców.
§ 16
1. Dział wspomagający podlega dyrektorowi Domu.
2. Pracownikami działu są:
- kierownik działu wspomagającego,
- pracownik socjalny,
- psycholog,
- specjalista pracy z rodziną,
- terapeuta,
- instruktor ds. kulturalno-oświatowych.
3. Do zadań działu należy:
- zaspakajanie potrzeb psychofizycznych i społecznych mieszkańców zgodnie ze standardem usług świadczonych przez Dom,
- tworzenie atmosfery sprzyjającej adaptacji i aktywizacji życiowej mieszkańców,
- ustalenie wraz z mieszkańcem indywidualnego planu wspierania i jego realizacja,
- zapewnienie mieszkańcom usług w zakresie potrzeb bytowych,
- zapoznanie nowo przyjętego mieszkańca z jego prawami i obowiązkami w Domu,
- prowadzenie ewidencji mieszkańców Domu,
- organizowanie, współorganizowanie i udział w turnusach wypoczynkowo-rehabilitacyjnych prowadzonych dla mieszkańców,
- załatwianie spraw związanych z pochówkiem zmarłego mieszkańca, odwiedzanie grobów i dbanie wraz z pracownikami działu gospodarczego o porządek na grobach,
- udzielenie mieszkańcom pomocy psychologicznej z zastosowaniem diagnozy psychologicznej i terapii indywidualnej,
- umożliwienie mieszkańcom udziału w zajęciach terapeutycznych z uwzględnieniem różnorodnych form i metod terapii,
- inicjowanie i organizowanie aktywnego życia mieszkańców z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań, poprzez preferowanie form czynnego spędzania czasu wolnego,
- wykonywanie działań usprawniających i zabiegów leczniczych,
- prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej, rekreacyjnej wśród mieszkańców Domu, organizowanie świąt, uroczystości, okazjonalnych imprez,
- stworzenie warunków do rozwoju osobowego mieszkańca,
- podejmowanie działań terapeutycznych, rehabilitacyjnych, które umożliwią jak największą samodzielność mieszkańca, uwzględniając stopień jego psychicznej i fizycznej sprawności,
- pomoc w podstawowych czynnościach życiowych mieszkańca,
- umożliwienie mieszkańcom korzystania z mediów, biblioteki Domu oraz innych bibliotek,
- holistyczne traktowanie mieszkańca,
- zapewnienie mieszkańcom spokojnego i bezpiecznego życia,
- pomoc usamodzielniającemu się mieszkańcowi Domu w podjęciu nauki, pracy i znalezieniu lokalu mieszkalnego, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia się,
- prowadzenie dokumentacji mieszkańców.
§ 17
1. Dział administracyjno-finansowy podlega głównemu księgowemu.
2. W dziale zatrudnieni są:
- starsza księgowa,
- kasjer,
- magazynier.
3. Do zadań działu należy:
- prowadzenie gospodarki finansowej i rachunkowości Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie ewidencji księgowej, ewidencji wydatków i kosztów,
- prowadzenie ewidencji mienia włsnaego jak też obcego, znajdującego sie w dyspozycji Domu, wnioskowanie o przeprowadzanie i rozliczanie inwentaryzacji majątku oraz ewidencjonowanie i rozliczanie dokonywanych likwidacji zużytego majątku,
- rejestrowanie budżetu i kontrola jego realizacji,
- sporządzanie sprawozdawczości finansowej, podatkowej, statystycznej i innej,
- prowadzenie obsługi kasowej Domu poprzez dokonywanie operacji gotówkowych, tj. przyjmowanie wpłat i dokonywanie wypłat, dotyczących zarówno bieżącej działalności Domu jak i depozytów mieszkańców,
- właściwe przechowywanie i zabezpieczenie gotówki i innych walorów finansowych w specjalnie do tego przystosowanym pomieszczeniu kasowym,
- prowadzenie gospodarki magazynowej w pełnym zakresie księgowości materiałowej ilościowej i wartościowej,
- prowadzenie kartotek stanów magazynowych różnorodnych magazynów (np. magazyn spożywczy, chemiczny, materiałów remontowych itp.),
- sporządzanie wymaganej dokumantacji magazynowej, wydruków i zestawień,
- kontrolowanie stanów zapasów magazynowych,
- dokonywanie zapotrzebowania na artykuły żywnościowe, sanitarne, chemiczne, części zamiennych i wyposażenia, zapewniającego ciągłość gospodarczego funkcjonowania Domu.
§ 18
1. Dział gospodarczy podlega dyrektorowi Domu.
2. W dziale zatrudnieni są:
- kierownik działu gospodarczego,
- technik dietetyk,
- szef kuchni,
- kucharz,
- praczka,
- szwaczka,
- konserwator,
- kierowca,
- służba zastępcza.
3. Zadaniem działu jest:
- zabezpieczenie energetyczno-eksploatacyjne Domu,
- wykonywanie operacji gospodarczych zgodnie z ustawą o Prawie zamówień publicznych,
- prowadzenie stosownej gospodarczej dokumentacji, w tym sporządzanie sprawozdań z zamówień publicznych i innych wymaganych odrębnymi przepisami,
- administrowanie mieszkaniami Domu,
- planowanie remontów i inwestycji,
- dokonywanie przeglądów stanu technicznego budynków, pomieszczeń oraz urządzeń technicznych i podejmowanie przedsięwzięć mających na celu sprawne i bezpieczne ich eksploatowanie,
- opracowanie jadłospisów dla mieszkańców z uwzględnieniem wymaganych i zalecanych norm, w tym realizacja zaleceń lekarskich w zakresie obowiązującej diety,
- czuwanie nad jakością surowców i przygotowywanych posiłków,
- sporządzanie posiłków dla mieszkańców, zgodnie z ustalonym jadłospisem i lekarskimi zaleceniami dietetycznymi oraz wydanie ich pracownikom działu opiekuńczego,
- przestrzeganie przepisów sanitarno-epidemiologicznych w zakresie kompetencji,
- utrzymywanie bielizny i odzieży mieszkańców w neleżytym stanie higienicznym i estetycznym,
- zaopatrywanie Domu w sprzęt techniczny, gospodarczy oraz w żywność,
- prawidłowa eksploatacja oczyszczalni ścieków,
- dbanie o porządek na terenach zewnętrznych Domu.
4. Kierownik działu prowadzi sprawy BHP i ppoż.
§ 19
1. Samodzielna sekcja spraw pracowniczych podlega bezpośrednio dyrektorowi Domu.
2. W sekcji zatrudniony jest kierownik samodzielnej sekcji spraw pracowniczych.
3. Zadaniem sekcji jest:
- prowadzenie spraw kadrowych, płacowych, ZUS i socjalnych pracowników, emerytów i rencistów Domu,
- prowadzenie sekretariatu Domu.
§ 20
Kierownicy działów i sekcji zobowiązani są do przeprowadzania czynności kontrolnych w ramach kontroli wewnętrznej.
§ 21
Inspektor BHP i ppoż. podlega dyrektorowi Domu i wykonuje obowiązki zgodne z Kodeksem Pracy i wydanymi na jego podstawie przepisami wykonawczymi oraz innymi aktami prawnymi dotyczącymi spraw bezpieczeństwa, higieny pracy i przeciwpożarowymi.
§ 22
Radca prawny podlega dyrektorowi Domu i działa na podstawie odrębnych przepisów.
§ 23
Kapelan podlega dyrektorowi Domu i zapewnia realizację potrzeb religijnych mieszkańców.
§ 24
W Domu mogą działać zespoły specjalistyczne, które powołuje dyrektor wewnętrznym aktem normatywnym.
§ 25
Wszyscy pracownicy zobowiązani są do ścisłej, konstruktywnej i rzetelnej współpracy w realizacji zadań Domu.
§ 26
1. Zadania poszczególnych pracowników mogą szczegółowo określać zakresy ich obowiązków.
2. Zakresy obowiązków powinny być podpisane przez pracownika i przechowywane w jego aktach osobowych.
§ 27
1. Rzecznikiem interesów mieszkańców jest Rada Mieszkańców - wybieralny reprezentant samorządu mieszkańców Domu.
2. Do zadań Rady Mieszkańców w szczególności należy:
- pomaganie dyrektorowi Domu w kształtowaniu właściwych stosunków między mieszkańcami oraz między mieszkańcami i pracownikami Domu,
- zgłaszanie wniosków i współpraca z pracownikami Domu w sprawach zaspakajania potrzeb bytowych i kulturalnych oraz organizacji szeroko rozumianej rehabilitacji,
- utrzymywanie kontaktów z organizacjami pozarządowymi,
- troska o osoby przebywające w szpitalu poprzez odwiedziny hospitalizowanych,
- kształtowanie prawidłowego stosunku do osób mieszkających poza Domem a korzystających z usług świadczonych przez Dom, bądź przebywających na terenie Domu,
- w miarę możliwości osobowych pomoc w organizowaniu imprez realizowanych przez Dom,
- zachęcanie mieszkańców do dbałości o mienie Domu.
Rozdział III
Organizacja pracy w domu
§ 28
Procesy pracy Domu określa Regulamin pracy w Domu Pomocy Społecznej w Jarogniewicach.
Rozdział IV
Zasady podpisywania pism, dokumantów i aktów prawa wewnętrznego
§ 29
1. Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne pisma o charakterze rozliczeniowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Domu podpisuje dyrektor Domu i główny księgowy, a w razie nieobecności tych osób w pracy - osoby je zastępujące.
2. Przelewy bankowe i czeki gotówkowe podpisują tylko osoby wymienione w karcie wzorów podpisów, złożonej w banku prowadzącym obsługę finansową Domu.
§ 30
Wewnętrzne akty normatywne i dokumenty kadrowe podpisuje dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik.
§ 31
Z upoważnienia dyrektora, pisma w sprawach wynikających z zakresu upoważnień i uprawnień podpisywać mogą:
- główny księgowy,
- kierownik samodzielnej sekcji spraw pracowniczych,
- kierownik działu gospodarczego,
- kierownik działu wspomagającego,
- kierownik działu opiekuńczego,
- pracownik socjalny.
Rozdział V
Skargi i wnioski
§ 32
W sprawach dotyczących skarg i wniosków przyjmuje:
- dyrektor - w czwartki od godz. 8:00 - 10:00,
- pracownik socjalny lub osoba go zastępująca - codziennie od godz. 8:00 - 14:00.
§ 33
Wyznaczone godziny przyjęć nie zwalniają z onbowiązku doraźnego rozpatrzenia skargi, jeżeli charakter skargi tego wymaga.
§ 34
Skargę dotyczącą postępowania dyrektora rozpatruje Rada Powiatu Kościańskiego.
§ 35
Rejestr skarg i wniosków prowadzi pracownik socjalny lub osoba go zastępująca.
§ 36
Skargi i wnioski rozpatruje się zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 37
W sprawach nie objętych niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy aktów prawnych wymienione w § 3 oraz inne właściwe.
§ 38
Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Jarogniewicach wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia przez Zarząd Powiatu Kościańskiego.
§ 39
Zmiany Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Jarogniewicach dokonywane są w trybie przewidzianym dla jego nadania.
§ 40
Traci moc Regulamin Oraganizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Jarogniewicach nadany Uchwałą Nr 66/188/2000 Zarządu Powiatu w Kościanie z dnia 26 października 2000 r.
Osoba odpowiedzialna za:
- wprowadzenie informacji do podstrony BIP: Marcin Jakubowicz (2003-07-10 14:09:28)
- zaakceptowanie treści informacji: Marcin Jakubowicz (2006-10-11 13:48:28)
- ostatnią zmianę treści wiadomości: Marcin Jakubowicz (2006-10-11 13:48:09)