47

Złotów, dnia 2022-05-24

OŚ.6220.3.2021

 

Decyzja nr 3

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz 735 ze zm.), w związku z art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 ust. 1 i ust. 1a, art. 84 ust. 2, art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 ze zm.),a także § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839) po rozpatrzeniu wniosku, który wpłynął dnia 22.07.2021 r., Inwestora:

 

Klon Spółka Akcyjna,

Nowa Święta 78, 77-400 Złotów,

w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na „budowie naziemnej instalacji fotowoltaicznej o mocy do 2,7 MW wraz z niezbędną infrastrukturą”, przewidzianego do realizacji na działkach nr ewid. 133/6, 130/3, 132, 130/4, 130/5, 128/31, 128/33, 128/4, 128/8, 8183/1 obręb Nowa Święta i po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Złotowieoraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile

 

  1. stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na budowie naziemnej instalacji fotowoltaicznej o mocy do 2,7 MW wraz z niezbędną infrastrukturą, przewidzianego do realizacji na działkach nr ewid. 133/6, 130/3, 132, 130/4, 130/5, 128/31, 128/33, 128/4, 128/8, 8183/1 obręb Nowa Święta;
  2. określam istotne warunki i wymagania dotyczące realizacji przedsięwzięcia:
    1. Pod elektrownię fotowoltaiczną o łącznej mocy do 2,7 MW przeznaczyć do 12,64 ha powierzchni działek nr ew. 133/6, 130/3, 132, 130/4, 130/5, 128/31, 128/33, 128/4, 128/8, 8183/1 w obrębie Nowa Święta, gmina Złotów.
    2. Wycinkę drzew i krzewów przeprowadzić od początku września do końca lutego. Do wycinki przeznaczyć maksymalnie 173 drzewa, niezależnie od tego czy na ich wycinkę wymagane jest zezwolenie.
    3. Przeprowadzić nasadzenia zastępcze w skali co najmniej: 1:1 za każde wycięte drzewo o obwodzie do 100 cm i 1:2 za każde wycięte drzewo o obwodzie powyżej 100 cm.
    4. Do sadzenia zastosować prawidłowo wyprodukowany materiał szkółkarski drzew: prawidłowo uformowanych, o wyprowadzonej koronie i prostym pniu oraz proporcjonalnej bryle korzeniowej. Zapewnić im pielęgnację i regularne podlewanie. Nasadzenia pielęgnować i regularnie podlewać przez okres min. 3 lat.
    5. Prowadzić monitoring udatności i trwałości nasadzeń zastępczych drzew, w okresie 3 lat od ich posadzenia – w 1, 2 i 3 roku. W przypadku stwierdzonego braku zachowania żywotności drzew, nasadzenia należy uzupełnić w stosunku 1:1 w następnym roku kalendarzowym i pielęgnować i regularnie podlewać przez kolejne 3 lata.
    6. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.
    7. Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.
    8. Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.
    9. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
    10. Koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w okresie od 1 sierpnia do końca lutego.
    11. Wzdłuż zachodniej granicy na długości co najmniej 100 m od strony najbliższej zabudowy mieszkaniowej oraz wzdłuż drogi przy północnej granicy planowanej elektrowni wykonać pasy zieleni osłonowo-izolacyjnej o szerokości co najmniej 3 m. Pasy zieleni należy wykonać z drzew i krzewów rodzimego pochodzenia. W ramach nasadzeń zieleni osłonowo-izolacyjnej można, częściowo, wykonać nasadzenia zastępcze, o których mowa w pkt 3.
    12. W porze nocnej nie stosować ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia.
    13. W przypadku mycia paneli fotowoltaicznych stosować czystą wodę bez dodatku detergentów. Dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń.
    14. Transformatory oraz magazyny energii zlokalizować w prefabrykowanych obudowach wykonanych z żelbetu, o szczelnych posadzkach. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, każdy transformator wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.
    15. Inwertery w liczbie do 11 sztuk rozmieścić na terenie przedsięwzięcia w systemie rozproszonym, przy czym minimalne odległości inwerterów od granicy terenów podlegających ochronie akustycznej, o których mowa w przepisach odrębnych mają wynosić:

- 40 m względem działki numer ew. 127/2 obręb Nowa Święta, gmina Złotów;

- 45 m względem działki numer ew. 128/13 i 128/14 obręb Nowa Święta, gmina Złotów;

- 50 m względem działki numer ew. 128/16 obręb Nowa Święta, gmina Złotów;

- 50 m względem działki numer ew. 128/27 obręb Nowa Święta, gmina Złotów;

- 60 m względem terenu chronionego akustycznie na działce numer ew. 130/3 obręb Nowa Święta, gmina Złotów;

- 40 m względem działki numer ew. 133/4 obręb Nowa Święta, gmina Złotów;

- 30 m względem działki numer ew. 128/11 obręb Nowa Święta, gmina Złotów.

  1. Stacje transformatorowe w liczbie do 3 sztuk zlokalizować po 1 stacji na każdy z trzech sektorów elektrowni fotowoltaicznej.
  2. Wszelkie prace związane z realizacją przedsięwzięcia oraz ruch pojazdów prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00 – 22.00.
  3. Przed realizacją planowanej inwestycji ustalić czy planowane przedsięwzięcie znajduje się w kolizji z urządzeniami melioracji wodnych, takimi jak m.in. ciągi drenarskie, rowy czy rurociągi, których przerwanie mogłoby wywołać negatywny wpływ na stosunki wodne w rejonie inwestycji.
  4. Na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych, a zużyty sorbent przekazać uprawnionemu odbiorcy odpadów.
  5. W trakcie realizacji oraz likwidacji przedsięwzięcie zaopatrzyć w przenośne toalety (posiadające szczelne zbiorniki na ścieki socjalno-bytowe). Zgromadzone ścieki dostarczać do oczyszczalni ścieków.
  6. W stacji transformatorowej zastosować transformator żywiczny suchy.

Uzasadnienie

Dnia 22.07.2021 r. do Wójta Gminy Złotów wpłynął wniosek Klon Spółka Akcyjna, Nowa Święta 78, 77-400 Złotów, reprezentowanej przez pełnomocnika Kingę Chwiałkowską, „Zeneris Projekty” S.A., w sprawie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającegona budowie naziemnej instalacji fotowoltaicznej o mocy do 2,7 MW wraz z niezbędną infrastrukturą, przewidzianego do realizacji na działkach nr ewid. 133/6, 130/3, 132, 130/4, 130/5, 128/31, 128/33, 128/4, 128/8, 8183/1 obręb Nowa Święta. Wniosek po uzupełnieniu dokumentacji dnia 10.09.2021 r. w odpowiedzi na wezwanie Wójta Gminy Złotów, spełnił wymogi formalne. Określono strony postępowania, którymi są wnioskodawca, właściciele działek, na których inwestycja będzie realizowana oraz podmioty, którym przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości znajdujących się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę. Jako obszar ten przyjęto przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar znajdujący się w odległości 100 m od granic tego terenu (na podstawie art. 74 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko). Liczba ustalonych stron postępowania przekroczyła 10. Przeprowadzono wymagane przez KPA postępowanie wskutek, którego zawiadomione poprzez obwieszczenie z dnia 17.09.2021 r. strony nie wniosły uwag i zastrzeżeń w przedmiotowej sprawie.

Przedsięwzięcie będzie polegało na budowie naziemnej instalacji fotowoltaicznej o mocy do 2,7 MW wraz z niezbędną infrastrukturą i przewidziane jest do realizacji na działkach nr ewid. 133/6, 130/3, 132, 130/4, 130/5, 128/31, 128/33, 128/4, 128/8, 8183/1 obręb Nowa Święta, gmina Złotów. Inwestycja zajmie powierzchnię do 12,64 ha, co zostało uwzględnione w warunkach decyzji. Wnioskodawca przewiduje użycie na farmie fotowoltaicznej do 4 615 szt. paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy do 2,7 MW. Panele zostaną posadowione na wolnostojących konstrukcjach wsporczych. Wnioskodawca planuje zainstalowanie do 11 sztuk inwerterów oraz posadowienie do 3 szt. prefabrykowanych stacji transformatorowych w postaci żelbetowych budynków. W przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia planuje się również do 3 sztuk prefabrykowanych magazynów energii w zabudowie wykonanej z żelbetu.

Inwestycja o zakresie opisanym powyżej zalicza się do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt. 54 lit b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj. do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony. Realizacja zamierzonego przedsięwzięcia możliwa jest po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje się po stwierdzeniu zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli plan ten został uchwalony. Na terenie przeznaczonym pod planowane przedsięwzięcie nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

W toku postępowania administracyjnego na podstawie art. 64 ust. 1 i ust. 2 ustawy
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko pismami z dnia 17.09.2021 r. zasięgnięto opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Złotowie i Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Złotowie pismem z dnia 27.09.2021 r. znak ON.NS-9011.2.47.2021 (podtrzymanym pismem z dnia 25.01.2022 r. znak ON.NS.9011.2.5.2022) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest konieczne. Uzyskano również opinię Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile (pismo z dnia 28.09.2021 r. znak BD.ZZŚ.2.435.317.2021.AK), podtrzymaną w piśmie z dnia 20.01.2022 r., że przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do wymagających przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i Organ wskazał równocześnie na konieczność uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków i wymagań, które to zostały przytoczone w sentencji niniejszej decyzji. Tożsame stanowisko po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego zajął Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu (pismo z dnia 16.02.2022 r. znak WOO-IV.4220.1574.2021.SK.3), który wskazał jednocześnie na konieczność nałożenia w decyzji odpowiednich warunków i wymagań dotyczących realizacji przedsięwzięcia, co zostało spełnione.

Obwieszczeniem z dnia 01.03.2022 r. znak OŚ.6220.3.2021 powiadomiono strony postępowania o wydanych opiniach organów współdziałających.

Wójt Gminy Złotów w toku prowadzonego postępowania wziął pod uwagę opinie ww. organów, których uzasadnienia zostały w większości przytoczone w niniejszej decyzji oraz rozważył szczegółowe uwarunkowania wynikające z art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko i nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia  w szczególności z uwagi na:

  1. rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

a)      skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcia – przedsięwzięcie będzie polegało na budowie naziemnej instalacji fotowoltaicznej o mocy do 2,7 MW wraz z niezbędną infrastrukturą i przewidziane jest do realizacji na działkach nr ewid. 133/6, 130/3, 132, 130/4, 130/5, 128/31, 128/33, 128/4, 128/8, 8183/1 obręb Nowa Święta, gmina Złotów. Inwestycja zajmie powierzchnię do 12,64 ha, co zostało uwzględnione w warunkach decyzji. Wnioskodawca przewiduje użycie na farmie fotowoltaicznej do 4 615 szt. paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy do 2,7 MW. Panele zostaną posadowione na wolnostojących konstrukcjach wsporczych. Wnioskodawca planuje zainstalowanie do 11 sztuk inwerterów oraz posadowienie do 3 szt. prefabrykowanych stacji transformatorowych w postaci żelbetowych budynków. W przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia planuje się również do 3 sztuk prefabrykowanych magazynów energii w zabudowie wykonanej z żelbetu;

b)      powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem – na działce objętej wnioskiem, nie ustalono dodatkowych przedsięwzięć, które swym oddziaływaniem mogłyby skumulować się z potencjalnym oddziaływaniem planowanej farmy fotowoltaicznej. Najbliższa inna elektrownia słoneczna planowana jest do realizacji w odległości 0,75 km w kierunku północno-wschodnim. Biorąc pod uwagę rodzaj przedsięwzięcia, jego niewielką skalę i realizację zgodnie z warunkami wskazanymi w decyzji nie przewiduje się powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności oddziaływania skumulowanego prowadzącego do przekroczenia standardów jakości środowiska;

c)      różnorodności biologicznej, wykorzystania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi – eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną;

d)      emisji i występowania innych uciążliwości – nie przewiduje się negatywnego wpływu przedmiotowego przedsięwzięcia na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, należy stwierdzić, że elektrownia słoneczna w trakcie swojej eksploatacji nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska. Na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych;

e)      ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu – biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138). Ponadto uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie atesty i certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co wpłynie na mitygację zmian klimatu;

f)       przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie – gospodarowanie odpadami na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą prace budowlane. Powstaną wówczas głównie odpady opakowaniowe i odpady z budowy, które będą zbierane selektywnie do odpowiednich pojemników lub kontenerów i odpowiednio zabezpieczone przed wpływem czynników zewnętrznych, a następnie przekazywane do dalszego zagospodarowania. W trakcie eksploatacji wytwarzane będą jedynie odpady związane z pracami konserwatorskimi urządzeń technicznych. W przypadku awarii mogą powstać odpady niebezpieczne. Część odpadów może być wytwarzana przez firmy świadczące usługi w myśl definicji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2021 r. poz. 779 z póżn. zm.). Wówczas świadczący usługi, jako posiadacz odpadów, będzie obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami. Wytwarzane na etapie likwidacji przedsięwzięcia odpady przekazane zostaną uprawnionym podmiotom do dalszego zagospodarowania. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania;

g)      zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji – na etapie realizacji inwestycji powstawać będą ścieki socjalno-bytowe, które gromadzone będą w przenośnych zbiornikach sanitarnych. Na etapie eksploatacji inwestycji panele fotowoltaiczne będą myte raz w roku za pomocą wody demineralizowanej bez dodatku detergentów. Dopuszczono stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń. W celu zapobiegania potencjalnym wyciekom paliwa i płynów eksploatacyjnych do środowiska gruntowego, pojazdy oraz sprzęt budowlany będą poddawane przeglądom i konserwacjom. Naprawy sprzętu odbywać się będą poza terenem inwestycji w miejscach do tego przeznaczonych. Ponadto plac budowy wyposażony zostanie w sorbenty służące do neutralizacji ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych. Wytwarzane na etapie realizacji odpady niebezpieczne magazynowane będą w szczelnych pojemnikach zlokalizowanych na utwardzonym podłożu. Planuje się zastosowanie transformatorów żywicznych suchych, które nie stanowią zagrożenia dla środowiska gruntowo-wodnego. Przy spełnieniu powyższego i warunków nałożonych w decyzji nie przewiduje się zagrożenia wynikającego z emisji;

  1. usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – za Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Poznaniu stwierdza się, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskiego, leśnego oraz obszarach przylegających do jezior. Od strony wschodniej i południowej działki nr ew. 128/8 oraz od strony południowej działki nr ew. 130/3 obręb Nowa Święta, gmina Złotów, znajdują się lasy. Inwestycja nie będzie zlokalizowana na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Ponadto inwestycja nie będzie zlokalizowana na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska. Przedsięwzięcie zostanie zlokalizowane poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098, z późn. zm.). Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Uroczyska Kujańskie PLH300052, oddalony o 2,9 km od przedsięwzięcia. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowana na gruncie ornym i gruncie zadrzewionym. W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się grunty rolne, lasy, zadrzewienia śródpolne oraz zabudowa zagrodowa. Realizacja przedsięwzięcia będzie się wiązać z koniecznością wycinki 173 drzew o obwodach do 192 cm, głównie z gatunku sosna zwyczajna oraz z gatunku brzoza brodawkowata, klon zwyczajny, osika. Większość drzew ma obwody do 100 cm. Celem ochrony istniejącej szaty roślinnej nałożono warunek, aby do wycinki przeznaczyć maksymalnie 173 drzewa, niezależnie od tego czy na ich wycinkę wymagane jest zezwolenie. W celu minimalizacji negatywnych oddziaływań, mając na uwadze ochronę miejsc lęgowych ptaków, jakimi są drzewa, nałożono warunek ich wycinki poza sezonem lęgowym ptaków, który w Wielkopolsce dla większości gatunków przypada średnio w okresie od 1 marca do 31 sierpnia. Drzewa stanowią bardzo istotny element ekosystemu pozytywnie kształtując lokalny klimat, absorbując zanieczyszczenia z powietrza, w tym metale ciężkie, oraz zwiększając retencję wód opadowych. Ponadto mają wielką wartość historyczną, kulturową oraz krajobrazową. Każde drzewo to mikro-ekosystem z właściwą mu florą i fauną oraz biotą grzybów. W związku z powyższym ich wycinka ma negatywny wpływ na środowisko. W celu jego rekompensaty w  pełni uzasadnione jest nałożenie obowiązku nasadzeń zastępczych. Dodatkowo kierując się zasadą wzrastającej wartości drzewa wraz z jego wiekiem nałożono warunek nasadzeń zastępczych w skali co najmniej 1:1 za każde wycięte drzewo o obwodzie do 100 cm i 1:2 za każde wycięte drzewo o obwodzie powyżej 100 cm. Za nasadzenia zastępcze należy uznać jedynie drzewa i krzewy posadzone do gruntu. Ponadto w celu zapewnienia jak najwyższej skuteczności nasadzeń nałożono warunki dotyczące jakości materiału do nasadzeń oraz prac pielęgnacyjnych i kontroli udatności nasadzeń. W pierwszej kolejności do nasadzeń powinny być wykorzystywane młode osobniki drzew pochodzące z odnowień, które stanowią bardzo dobry materiał odnowieniowy – są to osobniki najlepiej przystosowane do warunków, które panują w obrębie istniejącego zadrzewienia. Na terenie przedsięwzięcia nie stwierdzono obecności chronionych gatunków roślin i grzybów, w tym porostów. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia powierzchnia elektrowni pozostawiona zostanie do naturalnej sukcesji. Roślinność będzie wykaszana i pozostawiana do naturalnego rozkładu lub będzie usuwana. Nie przewiduje się stosowania nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin. Celem ochrony ptaków lęgowych nałożono w opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i decyzji, warunek koszenia terenu elektrowni na etapie eksploatacji przedsięwzięcia poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca. Nałożono także warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, roślinom zawiązywanie nasion, a także pozwoli ograniczyć zacienienie paneli słonecznych przez roślinność. Na etapie prowadzenia prac ziemnych nałożono warunek regularnych kontroli wykopów i uwalniania uwiezionych w nich zwierząt. W celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom nałożono w decyzji warunek montażu ogrodzenia ażurowego, bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a powierzchnią ziemi. Aby zmniejszyć efekt olśnienia nałożono warunek zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej, co ograniczy negatywne oddziaływanie na ptaki. W celu ograniczenia wpływu przedsięwzięcia na krajobraz wnioskodawca zamierza stację transformatorową i ogrodzenie pomalować w kolorach szarości lub szarej zieleni. W celu minimalizacji oddziaływania na ludzi i przyrodę ożywioną nałożono w opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i decyzji, warunek rezygnacji z ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej. Aby ograniczyć oddziaływanie przedsięwzięcia na krajobraz nałożono warunek, aby wzdłuż zachodniej granicy na długości co najmniej 100 m od strony najbliższej zabudowy mieszkaniowej oraz wzdłuż drogi przy północnej granicy planowanej elektrowni wykonać pasy zieleni osłonowo-izolacyjnej o szerokości co najmniej 3 m. W celu ochrony bioróżnorodności nałożono warunek, aby do nasadzeń nie używać drzew i krzewów gatunków obcego pochodzenia. W ramach nasadzeń zieleni osłonowo-izolacyjnej można, częściowo, wykonać nasadzenia zastępcze. Podjęcie takich działań pozwoli także zmniejszyć ryzyko konfliktów społecznych. Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na  obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu. Za Dyrektorem Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile stwierdza się, że najbliższy zbiornik wodny znajduje się w odległości około 1000 m od inwestycji (w kierunku północnym). Najbliższy ciek przepływa w odległości około 2200 m od inwestycji (w kierunku północnym). Przedsięwzięcie znajduje się w obszarze dorzecza Odry, w obrębie JCWP PLRW6000181888684 Śmiardówka, która posiada status naturalnej części wód. Jej aktualny stan został oceniony jako dobry, a ocenę ryzyka określono jako niezagrożoną nieosiągnięciem celów środowiskowych. Stan chemiczny i potencjał ekologiczny wód powierzchniowych określono jako dobry. Przedmiotowe zamierzenie zostanie usytuowane na obszarze jednolitej części wód podziemnych oznaczonych numerem PLGW600026. Stan chemiczny i ilościowy wód podziemnych dla tego obszaru oceniono jako dobry. Ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych dla tej JCW zostało określone jako niezagrożone. Przedsięwzięcie nie będzie położone na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, ani na terenach chronionych w myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098);
  2. rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania - na podstawie przedłożonej dokumentacji ustalono, że przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruntach klasy RVI, a najbliższe tereny objęte ochroną akustyczną znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia wskazano, że źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Wszelkie prace oraz ruch pojazdów zostaną ograniczone do pory dnia, co wpisano w warunkach decyzji. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Analiza karty informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, iż głównym emitorem hałasu na etapie eksploatacji będą  inwertery, transformatory oraz magazyny energii. W przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia planuje się zastosować do 11 sztuk inwerterów o poziomie mocy akustycznej nie większym niż 86 dB. Transformatory zostaną posadowione w prefabrykowanych stacjach transformatorowych w żelbetowej obudowie. Na terenie przedsięwzięcia usytuowanych zostanie do 3 sztuk stacji transformatorowych oraz do 3 sztuk sąsiadujących z nimi magazynów energii w prefabrykowanych, żelbetowych obudowach, przy czym poziom mocy akustycznej tego układu wyniesie do 75 dB. Poszczególne stacje zostaną umieszczone w trzech odrębnych sektorach farmy fotowoltaicznej, co znalazło swoje odzwierciedlenie w warunkach niniejszej decyzji. Z przedstawionej w karcie informacyjnej przedsięwzięcia analizy akustycznej uwzględniającej kumulację hałasu pochodzącego z poszczególnych źródeł wynika, że na najbliższych terenach chronionych akustycznie zostaną dotrzymane dopuszczalne poziomy hałasu w rozumieniu rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2014 r., poz. 112). Celem dotrzymania standardów akustycznych na terenach podlegających ochronie akustycznej uwzględniono w warunkach decyzji minimalne odległości usytuowania inwerterów – głównych źródeł emisji hałasu, kierując się załącznikiem graficznym dołączonym do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia przedstawiającym mapę zasięgu hałasu. W warunkach decyzji zapisano również założenia co do liczby stacji transformatorowych, magazynów energii oraz inwerterów, jak również założenia co do rozproszonego systemu rozmieszczenia inwerterów, co również wynika z załącznika graficznego dołączonego do analizy akustycznej w uzupełnieniu karty informacyjnej przedsięwzięcia. Biorąc powyższe pod uwagę, w szczególności rodzaj i parametry przedsięwzięcia oraz przyjęte rozwiązania techniczne, posadowienie transformatorów i opcjonalnie magazynów energii w prefabrykowanym żelbetowym budynku, nie przewiduje się, aby realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia mogła wiązać się z przekroczeniami dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, określonych w przepisach szczegółowych. Uwzględniając przyjęte rozwiązania techniczne, w tym napięcia infrastruktury energetycznej, nie przewiduje się, aby eksploatacja inwestycji mogła powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. poz. 2448). Eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzania ścieków. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym. Zgodnie z treścią karty informacyjnej przedsięwzięcia mycie paneli fotowoltaicznych przeprowadzane będzie przy użyciu obrotowej szczotki i wody demineralizowanej, bez dodatku detergentów. Dopuszczono stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń. Wody opadowe i roztopowe nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne lecz będą infiltrować w grunt w obrębie przedmiotowego terenu. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, zamontowana zostanie pod każdym z nich szczelna misa, mogąca zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. Przyjęte przez Wnioskodawcę rozwiązania ograniczające potencjalny negatywny wpływ na środowisko gruntowo-wodne, zostały zawarte w warunkach wskazanych w opiniach i decyzji. Dodatkowo wskazano, aby zapewnić wykonanie szczelnych posadzek w budynkach stacji transformatorowych oraz w budynkach magazynów energii. Przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

            Z uwagi na charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znaczącego negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną za Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Poznaniu uznaje się, że realizacja przedsięwzięcia może odbyć się bez potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Ponadto uwzględniając charakter, skalę i lokalizację przedsięwzięcia oraz planowane rozwiązania techniczne chroniące środowisko za Dyrektorem Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile stwierdza się, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na stan jednolitych części wód oraz na realizację celów środowiskowych określonych dla nich w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. poz. 1967).

Obwieszczeniem z dnia 01.03.2022 r. znak OŚ.6220.3.2021 zgodnie z art. 10 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego strony zostały poinformowane o możliwości zapoznania się z aktami sprawy przed wydaniem decyzji. W wyznaczonym terminie zawiadomione strony nie wniosły uwag i zastrzeżeń w przedmiotowej sprawie.

Z analizy przedstawionych materiałów wynika, że przyjęte rozwiązania zapewnią minimalizację negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko i nie ma przeciwwskazań do wydania decyzji pozytywnej.

W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.

 

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Wójta Gminy Złotów w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a cytowanej ustawy. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

 

 Otrzymują:

  1. KLON Spółka Akcyjna, Nowa Święta 78, 77-400 Złotów, pełnomocnik - Kinga Chwiałkowska, „Zeneris Projekty” S.A.,
  2. Pozostałe strony postępowania (zgodnie z art. 49 kpa – obwieszczenie),
  3. a/a.E.P.C.

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, ul. J.H. Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań,
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Złotowie, ul. Hubego 1/1, 77-400 Złotów,
  3. Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile, ul .Motylewska 7, 64-920 Piła,
  4. Organ ochrony środowiska, o którym mowa w art. 378 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska – po stwierdzeniu ostateczności decyzji.

 

Dokonano zapłaty opłaty skarbowej zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1923 ze zm.) w wysokości 205,00 zł +17,00 zł (przelew z dnia 21.07.2021 r.).

 

Pouczenie:

1. Zgodnie z art. 40 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego strona zamieszkała za granicą lub mająca siedzibę za granicą, jeżeli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w kraju, jest zobowiązana wskazać w kraju pełnomocnika do doręczeń,

2. Stosownie do art. 40 § 5 Kodeksu postępowania administracyjnego w razie niewskazania pełnomocnika do doręczeń przeznaczone dla tej strony pisma pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.

3. Zgodnie z art. 41 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego w toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadamiać organ administracji publicznej o każdej zmianie swego adresu.

4. Klauzula Informacyjna.

Realizując obowiązek wskazany w art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE niniejszym przekazuje się następujące informacje:

- w ramach postępowania administracyjnego wszczętego dnia 10.09.2021 r. w tutejszym Urzędzie Gminy przetwarzane będą dane osobowe Wnioskodawcy i innych stron postępowania w zakresie i w celu niezbędnym do jego przeprowadzenia;

- Wójt Gminy Złotów pełni funkcję Administratora Danych Osobowych;

- przekazanie danych osobowych przez Wnioskodawcę jak i inne strony postępowania w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia postępowania administracyjnego jest wymogiem ustawowym; odmowa ich przekazania rodzi negatywne skutki procesowe;

-  Inspektorem Ochrony Danych Osobowych tutejszego Urzędu jest Katarzyna Grochowska i można się z Nią skontaktować w następujący sposób: iod@gminazlotow.pl, tel. 67 263 53 05, wew. 18;

- wskazane dane osobowe dostępne będą na podstawie art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 15 wyżej wskazanego Rozporządzenia stronom postępowania; strony mają także prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych ich dotyczących, jeżeli w ich ocenie przetwarzanie jest nieprawidłowe;

- dane przechowywane będą w tutejszym Urzędzie  w postaci odrębnych zabezpieczonych przed osobami niepowołanymi akt sprawy przez okres prowadzenia sprawy jak i po tym okresie, tak długo jak w świetle prawa będzie to niezbędne dla dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania sprawy.

Jednocześnie informuje się, iż przetwarzanie danych osobowych w zakresie i celu wyżej wskazanym dokonywane jest na podstawie prawa, to jest na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) wyżej wskazanego Rozporządzenia jak i na podstawie kodeksu postępowania administracyjnego i jest niezbędne dla wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo  wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą w Warszawie, jeżeli uzna iż przetwarzanie tych danych osobowych odbywa się w sposób nieprawidłowy.

 

 

 

Zał. nr 1 do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nr 3 z dnia 24.05.2022 r.

 

 CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

polegającego na „budowie naziemnej instalacji fotowoltaicznej o mocy do 2,7 MW wraz z niezbędną infrastrukturą”, przewidzianego do realizacji na działkach nr ewid. 133/6, 130/3, 132, 130/4, 130/5, 128/31, 128/33, 128/4, 128/8, 8183/1 obręb Nowa Święta

  

Przedsięwzięcie będzie polegało na budowie naziemnej instalacji fotowoltaicznej o mocy do 2,7 MW wraz z niezbędną infrastrukturą i przewidziane jest do realizacji na działkach nr ewid. 133/6, 130/3, 132, 130/4, 130/5, 128/31, 128/33, 128/4, 128/8, 8183/1 obręb Nowa Święta, gmina Złotów. Inwestycja zajmie powierzchnię do 12,64 ha.

W ramach przedsięwzięcia przewidziane jest:

- posadowienie wolnostojących stalowych konstrukcji wsporczych pod moduły fotowoltaiczne,

- montaż modułów fotowoltaicznych do 4 615 sztuk o łącznej mocy do 2,7 MW,

- montaż do 11 sztuk inwerterów (przekształtniki DC/AC),

- wykonanie połączeń modułów fotowoltaicznych oraz inwerterów przewodami   stałoprądowymi,

- budowa do 3 prefabrykowanych stacji transformatorowych w postaci żelbetowych budynków,

- budowa do 3 sztuk prefabrykowanych magazynów energii w zabudowie wykonanej z żelbetu,

- realizacja przyłączenia projektowanej instalacji,

- wykonanie utwardzonych dróg technologicznych i miejsc postojowych,

- wykonanie oświetlenia i monitoringu,

- ogrodzenie terenu inwestycji.

 

Transformatory oraz magazyny energii należy zlokalizować w prefabrykowanych obudowach wykonanych z żelbetu, o szczelnych posadzkach. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, każdy transformator należy wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

Inwertery w liczbie do 11 sztuk rozmieścić na terenie przedsięwzięcia w systemie rozproszonym, przy czym minimalne odległości inwerterów od granicy terenów podlegających ochronie akustycznej, o których mowa w przepisach odrębnych mają wynosić:

- 40 m względem działki numer ew. 127/2 obręb Nowa Święta, gmina Złotów;

- 45 m względem działki numer ew. 128/13 i 128/14 obręb Nowa Święta, gmina Złotów;

- 50 m względem działki numer ew. 128/16 obręb Nowa Święta, gmina Złotów;

- 50 m względem działki numer ew. 128/27 obręb Nowa Święta, gmina Złotów;

- 60 m względem terenu chronionego akustycznie na działce numer ew. 130/3 obręb Nowa Święta, gmina Złotów;

- 40 m względem działki numer ew. 133/4 obręb Nowa Święta, gmina Złotów;

- 30 m względem działki numer ew. 128/11 obręb Nowa Święta, gmina Złotów.

Stacje transformatorowe w liczbie do 3 sztuk zlokalizować po 1 stacji na każdy z trzech sektorów elektrowni fotowoltaicznej.

Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.