Starostwo Powiatowe w Chodzieży zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej bip4.wokiss.pl/chodziezp/zgodnie z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. 2019r. poz. 848) oraz Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2018/1523 z dnia 11 października 2018r. ustanawiającą wzór oświadczenia w sprawie dostępności zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego.
W Starostwie Powiatowym w Chodzieży: bip4.wokiss.pl/chodziezp/ przeprowadzono samoocenę dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz skorzystano z dostępnego narzędzia do oceny strony: Tingtun Page Checker - Find Barriers in your Web Page, (http://checkers.eiii.eu/ ), z którego wynika, że strona internetowa bip4.wokiss.pl/chodziezp/ spełnia wymagania w 96.65
Status pod względem zgodności
Strona internetowa dostępna jest częściowo zgodna z wytycznymi dla dostępności treści internetowych w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych (załącznik do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019r. poz. 848), z powodu niezgodności wymienionych poniżej:
Informacje dodatkowe.
Do budynku A przy ul. Wiosny Ludów 1 prowadzą dwa wejścia. Wejście główne do którego prowadzą schody nie jest przystosowane do wymogów dostępności architektonicznej. Drzwi przy wejściu głównym otwierają się automatycznie.
Wejście boczne do budynku nie ma schodów, natomiast drzwi do wejścia są nie przystosowane zarówno w zakresie szerokości jak i łatwego otwierania. Przed budynkiem wyznaczono miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych.
Biuro obsługi klienta znajduje się na 1 piętrze, brak windy czy innych udogodnień, utrudniają dostęp osób z dysfunkcją ruchową. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym. W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących
Planuje się dostosowanie budynku do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami etapowo w miarę możliwości finansowych. Do końca 2022 roku planuje się zamontować oznakowanie dotyczące możliwości wejścia z psem asystującym, prawidłowe oznaczenie stopni schodów, zamontowanie pętli indukcyjnych, wyposażenie w krzesło do ewakuacji. Wymieniona poprawa dostępności architektonicznej nastąpi po realizacji projektu pt. DOSTĘPNOŚĆ PLUS w urzędach JST województwa wielkopolskiego.
Udogodnienia architektoniczne w postaci montażu windy czy platform schodowych będą wdrażane etapowo. Ze względu na fakt powstania budynku w latach 70-tych, nakłady finansowe na dostosowanie budynku do wymagań dostępności architektonicznej są bardzo wysokie.
Dla ułatwienia obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, zostanie zakupiony system wezwania asysty przywołujący pracownika, który będzie wzywał pracowników merytorycznych do załatwienia sprawy w dogodnym miejscu.
Budynek B przy ul. Paderewskiego 2, wybudowany był ponad 100 lat temu, jest objęty opieką konserwatora, możliwości wykonania przy nim podjazdu lub platformy dla osób niepełnosprawnych jest bardzo utrudniona. Wejście na poziom parteru odbywa się przez schody zewnętrzne i schody wewnętrzne, a komunikacja między piętrami schodami drewnianymi. Budynek wykonany jest z cegły pełnej czerwonej, konstrukcja dachu i stropów drewniana. W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Jako dostęp alternatywny- obsługa klienta ze szczególnymi potrzebami w budynku A, po wezwaniu pracownika merytorycznego do załatwienia sprawy w dogodnym miejscu.
Budynek znajdujący się w Milczu, Milcz 4 - siedziba Wydziału Dróg Starostwa Powiatowego w Chodzieży. Budynek znajduję na jednej kondygnacji co ułatwia poruszanie się osób ze szczególnymi potrzebami. Do budynku prowadzą dwa szerokie stopnie, co utrudnia samodzielne poruszanie osób ze szczególnymi potrzebami. W celu załatwienia sprawy w wydziale niezbędna jest pomoc pracowników wydziału przy wejściu do budynku. W najbliższym czasie zostanie wykonany podjazd dla osób niepełnosprawnych. Obsługa klienta odbywa się w biurach wydziału Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W budynku nie ma pętli indukcyjnych.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich:
al. Solidarności 77
00-090 Warszawa
Telefon (22) 55 17 700
e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl
https://www.rpo.gov.pl/
Aktualaizacja: 31.03.2022
Raporty o stanie zapewnienia dostępności podmiotu publicznego 2021
Załącznik: pobierz plik
PLAN DZIAŁANIA NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIENIA DOSTĘPNOŚCI OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI.
Lp. |
Zakres działalności |
Realizujący zadnia wynikające z art.6 ustawy |
Sposób realizacji |
Terminy |
1. |
Powołanie Koordynatora oraz Zespołu ds. dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Starosta |
Na podstawie Zarządzenia Starosty Chodzieskiego powołanie Koordynatora i Zespołu ds. dostępności |
Do 21.09.2020 r. |
2. |
Podanie do publicznej wiadomości danych koordynatora ds. dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator |
Zamieszczenie informacji na BIP Starostwa Powiatowego w Chodzieży |
Do 30.09.2020r. |
3. |
Skierowanie pism do jednostek organizacyjnych Powiatu polecających powołanie koordynatorów ds. dostępności |
Koordynator |
Przesłanie pism do jednostek organizacyjnych Powiatu |
Do 30.09.2020 r. |
4. |
Przygotowanie planu działania na rzecz poprawy dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator |
Opracowanie planu działania o którym mowa w art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności |
Do 12.10.2020 r. |
5. |
Przedłożenie do zatwierdzenia Planu działania na rzecz poprawy dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator |
Zatwierdzenie przez Starostę Chodzieskiego Planu działania na rzecz poprawy dostępności |
Do 12.10.2020 r. |
6. |
Analiza stanu obiektów Starostwa Powiatowego w Chodzieży pod kątem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator + zespół |
Inwentaryzacja obiektów Starostwa Powiatowego w Chodzieży, oszacowanie kosztów prac niezbędnych do wykonania w celu zapewnienia dostępności |
Do 15.11.2020 r. |
Lp. |
Zakres działalności |
Realizujący zadnia wynikające z art.6 ustawy |
Sposób realizacji |
Terminy |
7. |
Dokonanie diagnozy |
Koordynator + zespół |
Wskazanie sposobów zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w niezbędnym zakresie dla tych osób poprzez np. wykorzystanie nowoczesnych technologii, zapewnie pracownika lub wolontariusza lub innej osoby do pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami |
Do 15.12.2020 r. |
8. |
Dokonanie analizy pod kątem dostosowania obiektów będących w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych |
Kierownicy jednostek organizacyjnych |
Uzyskanie informacji pisemnych od jednostek organizacyjnych powiatu Chodzieskiego w sprawie spełnienia zapisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności |
Do 20.12.2020 r. |
9. |
Diagnoza w zakresie dostępności alternatywnej w jednostkach samorządu terytorialnego |
Kierownicy jednostek organizacyjnych |
Uzyskanie pisemnych informacji od jst ze wskazaniem na wymagania o charakterze zapewniającym wsparcie osobom ze szczególnymi potrzebami w niezbędnym zakresie dla tych osób np. wyznaczenie pracownika do pomocy dla osób potrzebujących |
Do 30.12.2020 r. |
Lp. |
Zakres działalności |
Realizujący zadnia wynikające z art.6 ustawy |
Sposób realizacji |
Terminy |
10. |
Monitorowanie działalności w zakresie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Zespół ds. dostępności |
Przeglądy w budynkach starostwa Powiatowego w Chodzieży pod kątem dostępności |
Dwa razy do roku |
11. |
Zbieranie danych do raportu zbiorczego |
Koordynator |
Zbieranie danych do raportu zbiorczego |
Do 15.03.2021 r. |
12. |
Sporządzenie raportu zbiorczego |
Koordynator |
Przygotowanie raportu zbiorczego na podstawie zebranych informacji |
Do 27.03.2021r. |