Deklaracja dostępności

Deklaracja dostępności cyfrowej

Oświadczenie w sprawie dostępności

Starostwo Powiatowe w Chodzieży zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej bip4.wokiss.pl/chodziezp/zgodnie z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. 2019r. poz. 848) oraz Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2018/1523 z dnia 11 października 2018r. ustanawiającą wzór oświadczenia w sprawie dostępności zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego.

W Starostwie Powiatowym w Chodzieży: https://bip4.wokiss.pl/chodziezp/ przeprowadzono samoocenę dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz skorzystano z dostępnego narzędzia do oceny strony: Tingtun Page Checker - Find Barriers in your Web Page, (https://checkers.eiii.eu/ ),  z którego wynika, że strona internetowa bip4.wokiss.pl/chodziezp/ spełnia wymagania w  96.97

Status pod względem zgodności

Strona internetowa dostępna jest częściowo zgodna z wytycznymi dla dostępności treści internetowych w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych (załącznik do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019r. poz. 848), z powodu niezgodności wymienionych poniżej:

  1. Brak opisów zdjęć, tekstu alternatywnego oraz elementu na pierwszej stronie (przesuwane zdjęcia, tzw. slider) dla czytników obsługiwanych przez osoby niepełnosprawne.
  2. Brak opisu tekstowego modułu wyszukiwania informacji dla osób niepełnosprawnych.
  3. Linki prowadzące do materiałów na innych stronach/podstronach nie zawierają treści tekstowej, którą mogą odczytać programy dla niepełnosprawnych.
  4. Brak tytułu w zagnieżdżonych ramkach tzw. frame i iframe.

Informacje dodatkowe.

  1. Publikacja strony https://bip4.wokiss.pl/chodziezp/ 2007-09-01
  2. Osobą odpowiedzialną za dostępność cyfrową strony jest: Aneta Karbowniczak, Mateusz Wieczorek
  3. Kontakt z osobą odpowiedzialną za dostępność cyfrową strony: Starostwo Powiatowe w Chodzieży, ul. Wiosny Ludów 1, 64-800 Chodzież
  4. Kontakt z osobą odpowiedzialną za dostępność cyfrową strony: tel. +48 67 28 127 21
  5. Kontakt z osobą odpowiedzialną za dostępność cyfrową strony: email: anetakarbowniczak@powiat-chodzieski.pl
  6. Strona aktualizowana na bieżąco.
  7. Starostwo dołoży wszelkich starań, aby dostępność i użyteczność strony internetowe była na poziomie WCAG 2.0.
  8. W menu ˃ Kontakt zawarte są dane teleadresowe instytucji

Dostępność architektoniczna obiektów Starostwa

Do budynku A przy ul. Wiosny Ludów 1 prowadzą dwa wejścia. Wejście główne do którego prowadzą schody nie jest przystosowane do wymogów dostępności architektonicznej. Drzwi przy wejściu głównym otwierają się automatycznie. Dostosowanie tego wejścia do budynku zostało zastąpiono wejściem alternatywnym, które znajduje się z boku budynku, prowadzi na parter, na którym jest zlokalizowany Wydział Komunikacji, cechujący się natężeniem obsługi klientów.

Wejście boczne do budynku nie ma schodów i nie jest w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Drzwi nie otwierają się automatycznie, ich otwieranie może stanowić problem, dlatego przy wejściu jest zamontowany dzwonek przywołujący osobę z Biura Obsługi Klientów, która pomoże otworzyć drzwi w razie potrzeby. Przed budynkiem wyznaczono miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Z parkingu jest zapewniony dostęp do wejścia bocznego bez barier architektonicznych.

Na parterze budynku dostosowano biuro do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dostosowano szerokość drzwi do biura, które umożliwiają swobodny dostęp dla osób z niepełnosprawnością ruchową. W biurze do obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami dostosowano biurko do ich obsługi, które ułatwia swobodny dostęp do osób ze szczególnymi potrzebami jak i osoby obsługującą daną sprawę. Dostosowanie biura zrealizowano z projektu pn. „Dostępny samorząd-granty” finansowany ze środków Programu Operacyjnego -Wiedza Edukacja Rozwój ( PO WER) 2014-2020, Działanie 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne.

Na parterze budynku, gdzie jest nasilony ruch klientów wyremontowano toaletę z przeznaczeniem dla osób ze szczególnymi potrzebami. Drzwi wejściowe do toalety, toaleta oraz umywalka są przystosowane do wymagań dla osób ze szczególnymi potrzebami, zachowano odpowiednie wymiary, wysokości i jakość materiału. Dostosowanie toalety zrealizowano z projektu pn. „Dostępny samorząd-granty” finansowany ze środków Programu Operacyjnego -Wiedza Edukacja Rozwój ( PO WER) 2014-2020, Działanie 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne.

Ponadto w ramach dostosowania architektonicznego zakupiono plany tyflograficzne, zapewniające informację na temat rozkładu pomieszczeń znajdujących się na parterze zerowym, parterze i I piętrze w budynku A Starostwa Powiatowego w Chodzieży oraz siedziby Wydziału Dróg w Milczu 4. Lokalizacja planu tyflograficznego na parterze zerowym uzasadniona jest największym natężeniem obsługi klienta. We wskazanej lokalizacji znajduje się Wydział Komunikacji obsługujący klientów w zakresie prawa jazdy i rejestracji samochodów. Pozostałe lokalizacje planów tyflograficznych tj. parter, I piętro budynku A Starostwa Powiatowego w Chodzieży oraz w siedzibie Wydziału Dróg w Milczu 4 ułatwiają dostępność architektoniczną, poprzez zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynkach w sposób dotykowy. Osoba z niepełnosprawnością wzrokową może zapoznać się z planem pomieszczeń.

Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym, przy wejściach znajdują się informacje w alfabecie Braille´a. W pozostałych pomieszczeniach budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille´a ani oznaczeń kontrastowych lub druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. W 2022 roku oznakowano nakładkami kątowymi schody dla oznakowania krawędzi pierwszego i ostatniego stopnia w każdym biegu. Nakładki pozyskano w trakcie realizacji projektu pn. „DOSTĘPNOŚĆ PLUS w urzędach JST województwa wielkopolskiego” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020- Priorytet II „ Efektywne polityki publiczne na rynku pracy, gospodarki i edukacji”; Działanie 2.18 „ Wysokiej jakości usługi administracyjne” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu urząd został wyposażony w krzesło ewakuacyjne i koc ewakuacyjny, co ułatwi ewakuację osób z niepełnosprawnościami. Trwają prace nad wdrożeniem procedur określających zasady ewakuacji osób z różnymi niepełnosprawnościami.

Zarówno w obecnym Biurze Obsługi Klientów jak i nowym pomieszczeniu ( realizacja w 2023 roku), przystosowanym do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami zatrudnieni pracownicy zostali przeszkoleni w zakresie obsługi w trakcie realizacji projektu pn. „DOSTĘPNOŚĆ PLUS w urzędach JST województwa wielkopolskiego” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 201-2020- Priorytet II „ Efektywne polityki publiczne na rynku pracy, gospodarki i edukacji”; Działanie 2.18 „ Wysokiej jakości usługi administracyjne” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach ww. projektu obecne Biuro Obsługi Klientów zostało wyposażone w klawiaturę kontrastową dla osób słabowidzących VisionBoard2 , co ułatwi komunikację. W 2022 roku zostało wydane Zarządzenie nr 12/2022 Starosty Chodzieskiego z dnia 10 marca 2022 r. w sprawie wprowadzenia Procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Starostwie Powiatowym w Chodzieży.

Udogodnienia architektoniczne w postaci montażu windy czy platform schodowych będą wdrażane etapowo. Ze względu na fakt powstania budynku w latach 70-tych, nakłady finansowe na dostosowanie budynku do wymagań dostępności architektonicznej są bardzo wysokie, przy pozyskiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania przewiduje się pełne dostosowanie budynku w okresie 15-20 lat.

Budynek B przy ul. Paderewskiego 2, wybudowany był ponad 100 lat temu, jest objęty opieką konserwatora, możliwości wykonania przy nim podjazdu lub platformy dla osób niepełnosprawnych jest bardzo utrudniona. Wejście na poziom parteru odbywa się przez schody zewnętrzne i schody wewnętrzne, a komunikacja między piętrami schodami drewnianymi. Budynek wykonany jest z cegły pełnej czerwonej, konstrukcja dachu i stropów drewniana. W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille´a ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Jako dostęp alternatywny- obsługa klienta ze szczególnymi potrzebami w budynku A, po wezwaniu pracownika merytorycznego do załatwienia sprawy w dogodnym miejscu. Po przystosowaniu pomieszczenia w budynku A dla osób ze szczególnymi potrzebami, obsługa klientów odbywa się w nim, po wezwaniu pracownika merytorycznego. Przy wejściu do budynku, znajduje się oznakowanie o możliwości wejścia z psem asystującym w alfabecie Braille´a.

Budynek znajdujący się w Milczu, Milcz 4 - siedziba Wydziału Dróg Starostwa Powiatowego w Chodzieży. Budynek znajduję na jednej kondygnacji co ułatwia poruszanie się osób ze szczególnymi potrzebami. Do budynku prowadzą dwa szerokie stopnie, co utrudnia samodzielne poruszanie osób ze szczególnymi potrzebami. W celu załatwienia sprawy w wydziale niezbędna jest pomoc pracowników wydziału przy wejściu do budynku. Do 2027 roku zostanie wykonany podjazd dla osób niepełnosprawnych. Obsługa klienta odbywa się w biurach wydziału. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem, oznakowanie w alfabecie Braille´a zostało zamontowane przed drzwiami wejściowymi do budynku.

DOSTĘPNOŚĆ KOMUNIKACYJNO-INFORMACYJNA

Budynek A przy ul. Wiosny Ludów 1 został wyposażany w przenośną pętlę indukcyjną w trakcie realizacji projektu pn. „DOSTĘPNOŚĆ PLUS w urzędach JST województwa wielkopolskiego” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020- Priorytet II „ Efektywne polityki publiczne na rynku pracy, gospodarki i edukacji”; Działanie 2.18 „ Wysokiej jakości usługi administracyjne” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Pętla indukcyjna to profesjonalne urządzenie, które znajduje szerokie zastosowanie w obiektach użytku publicznego, szczególnie w Biurze Obsługi Klientów, gdzie zachodzi konieczność kontaktu z niedosłyszącymi.

W ramach poprawy dostępności komunikacyjno- informacyjnej zakupiono usługę tłumaczenia online, co poprawiło obsługę osób korzystających z usług Starostwa Powiatowego w Chodzieży z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o którym mowa w art.3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się ( Dz.U. z 2017 r. poz. 1824) poprzez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usług tłumacza przez strony internetowe i aplikacje. Zakupiona usługa poprawiła komfort obsługi osób z niepełnosprawnością słuchową. Zakupiono również Widgdet na stronę jednostki, służącego do szybkiego połączenia z tłumaczem. Dostępność usługi tłumacza online na stronie internetowej jednostki jest realizacją minimalnych wymagań, wskazanych w art.6 ust. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami ( Dz. U. z 2020 r poz. 1062) oraz likwidacja barier komunikacyjnych. Zakup usługi realizowano w ramach projektu pn. „Dostępny samorząd-granty” finansowany ze środków Programu Operacyjnego -Wiedza Edukacja Rozwój ( PO WER) 2014-2020, Działanie 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne.

Na stronie został zamieszczony wniosek, za pomocą którego osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikują się w formie określonej we wniosku. Informacja i dokument do pobrania znajduje się na stronie: http://bip4.wokiss.pl/chodziezp/.

Na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Chodzieży zamieszczono informację o zakresie jego działalności w postaci elektronicznego pliku zawierającego nagrania treści w polskim języku migowym. Pełne dostosowanie dostępności stron internetowych planuje się do 2027 roku.

Informacja dla użykowników niepełnosprawnych

  • Użytkownicy korzystający wyłącznie z klawiatury mogą swobodnie poruszać się po serwisie za pomocą klawisza Tab lub SHIFT+TAB.
  • Linki - także te prowadzące do serwisów zewnętrznych – w zdecydowanej większości otwierają się w tym samym oknie. Dzięki temu użytkownik ma pełną kontrolę nad swoją przeglądarką.
  • Zadbano o odpowiedni kontrast tekstu do tła. Dzięki temu materiały osadzone na stronie są czytelne także dla osób słabiej widzących.Istnieje mozlwiść zmiany kontrastu strony za pomocą ikon aa AA
  • Osoby zamieszczające teksty na stronie dokładają starań, aby były one zrozumiałe oraz formatowane w sposób zgodny z zasadami dostępności,
  • Dokładamy starań by zdjęcia i grafiki w serwisie posiadały zdefiniowane alternatywne opisy, aby ich treść była zrozumiała dla osób niewidomych oraz osób które nie wyświetlają grafiki na przykład na urządzeniach mobilnych.
  • Serwis jest w pełni rozpoznawalny przez programy czytające dla osób niewidomych Window-Eyes, JAWS czy NVDA
  • Strony witryny z łatwością można przeglądać na ekranach urządzeń mobilnych poprawnie wspierających wymienione standardy, takich jak palmtopy, telefony komórkowe
  • Całość serwisu oparta jest na stylach CSS.

Procedura wnioskowa-skargowa

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich:
al. Solidarności 77
00-090 Warszawa
Telefon (22) 55 17 700
e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl
https://www.rpo.gov.pl/

Data aktualizacji: 29.03.2024