Regulamin organizacyjny
Załącznik do Uchwały nr 52/2015
Zarządu Powiatu Chodzieskiego
z dnia 25 marca 2015 roku
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO URZĘDU PRACY
W CHODZIEŻY
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Chodzieży określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych wchodzących w jego skład.
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Chodzieskiego.
- Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Chodzieży.
- PRZ - należy przez to rozumieć Powiatową Radę Zatrudnienia w Chodzieży.
- CAZ – należy przez to rozumieć Centrum Aktywizacji Zawodowej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Chodzieży.
- Komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć dział, CAZ lub samodzielne stanowisko pracy w PUP.
§ 3
- Siedzibą PUP jest Chodzież, ul. Składowa 3.
- Obszar działalności PUP obejmuje Miasto Chodzież, Gminę Chodzież, Miasto i Gminę Szamocin, Miasto i Gminę Margonin, Gminę Budzyń.
§ 4
- PUP w Chodzieży realizuje zadania wynikające z:
- Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149 ze zm.),
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnienia osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127 poz. 721 ze zm.),
- innych przepisów.
- PUP działa na podstawie:
- przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. , poz. 149 ze zm.),
- przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnienia osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127 poz. 721
ze zm.),
- uchwał Rady Powiatu,
- niniejszego Regulaminu Organizacyjnego,
- Statutu PUP uchwalonego przez Radę Powiatu.
- Zasady gospodarki finansowej PUP oraz zasady wynagradzania pracowników określają odrębne przepisy.
§ 5
PUP w Chodzieży wchodząc w skład powiatowej administracji zespolonej realizuje następujące zadania samorządu powiatu w zakresie rynku pracy:
- Opracowanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, o której mowa w odrębnych przepisach;
- Pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy;
- Udzielanie informacji o możliwościach i zakresie pomocy określonej w ustawie;
- Udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy przez pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe oraz pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy;
- Udzielanie pomocy pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników przez pośrednictwo pracy oraz poradnictwo zawodowe;
- Rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy;
- Inicjowanie, organizowanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy;
- Inicjowanie, organizowanie i finansowanie szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych;
- Opracowywanie analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych, oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby powiatowej rady zatrudnienia oraz organów zatrudnienia;
- Inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
- Współdziałanie z powiatowymi radami zatrudnienia w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy;
- Współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego, szkoleniach, przygotowaniu zawodowym dorosłych, stażach, organizacji robót publicznych oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie odrębnych przepisów;
- Współpraca z wojewódzkimi urzędami pracy w zakresie świadczenia podstawowych usług rynku pracy ,w tym w opracowaniu i aktualizacji informacji zawodowych oraz innych zasobów informacji dotyczących lokalnego rynku pracy przydatnych w poszukiwaniu pracy;
- Przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia;
- Wydawanie decyzji o:
a) uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu
bezrobotnego,
b) przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie
lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu
Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
c) obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium innych nienależnie
pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia i przygotowania zawodowego dorosłych finansowanych z Funduszu Pracy,
d) odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości
nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Fundusz Pracy, należności z tytułu
zwrotu refundacji lub przyznanych jednorazowo środków, o których mowa w art. 46,
oraz innych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy, o których mowa w art. 76
ust. 7a Ustawy;
16. Realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a-c Ustawy, w zakresie świadczeń
dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art. 8 ust.
1 pkt 8 lit. c Ustawy;
- Realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a-c Ustawy, w szczególności przez:
a) realizowanie zadań sieci EURES, we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządem województwa, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców,
b) Realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw.
- Realizowanie zadań związanych z międzynarodowym przepływem pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych i innych porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi;
- Badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca;
- Organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników powiatowego urzędu pracy;
- Opracowywanie i realizowanie indywidualnych planów działania;
- Realizowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia, w tym przeciwdziałania bezrobociu, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej bezrobotnych, wynikających z programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy;
- Organizacja i realizowanie programów specjalnych;
- Udostępnianie informacji o osobach zarejestrowanych, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w ustawie, innym instytucjom rynku pracy lub podmiotom, o których mowa w art. 24 ust. 1 Ustawy oraz innym podmiotom publicznym albo podmiotom niebędącym podmiotami publicznymi, realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny ich realizacji;
- Współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy w zakresie tworzenia rejestrów centralnych na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy;
- Inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych.
§ 6
Przy realizacji zadań wymienionych w § 5 PUP współdziała z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Poznaniu, z jednostkami samorządu terytorialnego, innymi Powiatowymi Urzędami Pracy, z Urzędem Marszałkowskim w Poznaniu, z Wielkopolskim Urzędem Wojewódzkim w Poznaniu, z radami zatrudnienia, organizacjami pracodawców, poszczególnymi pracodawcami, związkami zawodowymi oraz innymi instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz promocji zatrudnienia.
Rozdział II
Kierownictwo PUP
§ 7
- Całokształtem działalności PUP kieruje zgodnie z zasadą jednoosobowego kierownictwa – Dyrektor i ponosi za nią pełną odpowiedzialność przed Starostą.
- Powiatowy Urzędu Pracy, w stosunku do pracowników PUP jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.
- Dyrektor PUP kieruje działalnością PUP przy pomocy kierowników komórek organizacyjnych PUP.
- Podczas nieobecności Dyrektora PUP kierownictwo sprawuje kierownik CAZ. Zakres zastępstwa obejmuje zadania i kompetencje Dyrektora PUP z wyłączeniem tych, które wynikają z pełnomocnictw i upoważnień zastrzeżonych wyłącznie dla Dyrektora PUP.
- Dyrektora wyłonionego w drodze konkursu powołuje i odwołuje Starosta.
- Starosta może, w formie pisemnej upoważnić Dyrektora PUP lub na jego wniosek innych pracowników tego urzędu do załatwienia w imieniu Starosty spraw, w tym do wydawania decyzji administracyjnych.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Powiatowego Urzędu Pracy
§ 8
W Powiatowym Urzędzie Pracy tworzy się następujące komórki organizacyjne:
- Centrum Aktywizacji Zawodowej (CAZ).
- Dział Ewidencji, Świadczeń i Informacji (Ew).
- Dział Finansowo – Księgowy (Fn).
- Dział Organizacyjny (Or).
- Samodzielne stanowisko ds. obsługi prawnej (Sr).
§ 9
Strukturę organizacyjną PUP określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik Nr 1
do niniejszego Regulaminu.
§ 10
W celu realizacji określonych zadań w Powiatowym Urzędzie Pracy Dyrektor może powoływać zespoły i komisje zadaniowe.
§ 11
- Działem kieruje Kierownik Działu.
- Działem Finansowo – Księgowym kieruje Główny Księgowy, a zakres jego działania określają ogólne przepisy.
- Centrum Aktywizacji Zawodowej kieruje Kierownik CAZ.
§ 12
- Dyrektor PUP nadzoruje bezpośrednio:
- Dział Finansowo – Księgowy,
- Dział Organizacyjny,
- Samodzielne stanowisko ds. obsługi prawnej.
- Centrum Aktywizacji Zawodowej,
- Dział Ewidencji, Świadczeń i Informacji.
§ 13
I. Do kompetencji Dyrektora PUP działającego z upoważnienia i w imieniu Starosty należy
w szczególności:
- Promocja usług PUP,
- Realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149 ze zm.) oraz innych przepisów w zakresie właściwym dla PUP.
- Planowanie i dysponowanie środkami Funduszu Pracy i Unii Europejskiej.
- Planowanie i dysponowanie środkami budżetu PUP.
- Dysponowanie środkami PFRON w zakresie właściwym dla PUP.
- Współpraca z organami samorządów lokalnych, radami zatrudnienia, instytucjami systemu oświaty, instytucjami szkolącymi, ośrodkami pomocy społecznej, powiatowymi centrami pomocy rodzinie, innymi jednostkami i instytucjami działającymi na rzecz zatrudnienia.
- Zatrudnianie i ocenianie pracowników PUP.
- Wydawanie zarządzeń, poleceń służbowych.
- Wydawanie decyzji administracyjnych w granicach upoważnienia określonego przez Starostę.
- Wnioskowanie do organów samorządu powiatowego o zatwierdzenie i o zgodę na realizację programów współfinansowanych z Unii Europejskiej.
- Wnioskowanie do Zarządu Powiatu o zmianę regulaminu organizacyjnego PUP.
- Opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia Radzie Powiatu – Statutu PUP i Zarządowi - Regulaminu Organizacyjnego PUP.
- Inicjowanie przedsięwzięć mających na celu podwyższanie i doskonalenie kwalifikacji zawodowych pracowników PUP.
- Współpraca z organami administracji rządowej i organami samorządów lokalnych, organizacjami i fundacjami w zakresie rehabilitacji i zatrudniania osób niepełnosprawnych.
- Planowanie, wytyczanie kierunków działania i organizacja pracy urzędu.
- Nadzorowanie pracy podległych działów i samodzielnego st. ds. obsługi prawnej.
- Dokonywanie okresowych ocen pracowników.
- Inicjowanie programów promocji zatrudnienia i aktywności lokalnego rynku pracy.
§ 14
Do podstawowych zadań, obowiązków i uprawnień wspólnych dla kierowników komórek organizacyjnych PUP należy w szczególności:
- Realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r., poz. 149 ze zm.) oraz innych przepisów w zakresie właściwym dla PUP.
- Koordynowanie i nadzorowanie pracy podległej komórki organizacyjnej.
- Wydawanie dyspozycji w granicach wynikających z zakresu działania komórki organizacyjnej, na podstawie upoważnienia Starosty, polecenia Dyrektora.
- Szczegółowe zaznajamianie pracowników z zadaniami podległej komórki organizacyjnej, zakresem i zasadami współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi PUP oraz ustaleniami kierownictwa PUP a także przekazywanie do wiadomości i wykonania otrzymanych poleceń, dyspozycji i aktów normatywnych.
- Dbałość o rozwój zawodowy podległych pracowników a w szczególności umożliwianie im uczestniczenia w szkoleniach organizowanych dla służb zatrudnienia.
- Udzielanie pomocy pracownikom podległej komórki organizacyjnej
w opracowywaniu procedur i wytycznych do realizacji zadań stałych.
- Dokonywanie kontroli wewnętrznej podległej komórki organizacyjnej pod względem merytorycznym i formalnym.
- Dokonywanie okresowych ocen pracowników.
- Opiniowanie doboru obsady osobowej podległej komórki organizacyjnej, wnioskowanie w sprawach wysokości wynagrodzenia, dodatków, przeszeregowań, nagród i kar dla podległych pracowników.
- Prawo żądania od innych komórek organizacyjnych PUP materiałów, informacji i opinii potrzebnych do wykonywania zadań.
- Podpisywanie korespondencji wewnętrznej, parafowanie pism i decyzji przed przedłożeniem do podpisu Dyrektorowi PUP.
- Ustalanie i aktualizowanie szczegółowych zakresów czynności dla podległych pracowników.
- Powierzanie, w uzasadnionych przypadkach podległym pracownikom wykonywania czynności i zadań nie objętych zakresem czynności.
- Wyznaczanie zastępstwa w przypadku urlopu lub nieobecności pracownika z innych przyczyn.
- Żądanie od kierownictwa PUP w związku z przydzielonymi zakresami, w uzasadnionych przypadkach, materiałów, informacji i opinii niezbędnych do realizacji tych zadań.
- Nadzór nad przekazywaniem akt do archiwum zakładowego.
- Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych.
§ 15
- Główny księgowy nadzoruje działania finansowo – księgowe PUP w zakresie:
- prowadzenia rachunkowości jednostki,
- wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi,
- dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
- Postanowienia § 14 mają zastosowanie w odniesieniu do Głównego Księgowego PUP, który bezpośrednio nadzoruje dział Finansowo – Księgowy.
- Obowiązki i uprawnienia Głównego Księgowego PUP określają odrębne przepisy.
- W zakresie realizacji zadań merytorycznych Główny Księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi PUP.
Rozdział IV
Zadania komórek organizacyjnych PUP
§ 16
I. Do podstawowych zadań Centrum Aktywizacji Zawodowej należy realizacja
zadań w zakresie usług rynku pracy oraz instrumentów rynku pracy a w szczególności:
1. W zakresie pośrednictwa pracy:
1) promocja usług świadczonych przez PUP;
2) udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu
odpowiedniego zatrudnienia oraz pracodawcom w pozyskaniu pracowników
o odpowiednich predyspozycjach i kwalifikacjach;
3) przyjmowanie, upowszechnianie ofert pracy, w tym przez przekazywanie ich
do internetowej bazy danych ofert pracy udostępnianej przez ministra
właściwego do spraw pracy i ich realizacja;
4) udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy, w związku ze
zgłoszoną ofertą pracy;
5) informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy oraz pracodawców
o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy;
6) inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy
z pracodawcami;
7) współdziałanie z innymi PUP w zakresie wymiany informacji
o możliwościach uzyskania zatrudnienia i szkolenia;
8) informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy o ich prawach
i obowiązkach;
9) współpraca w zakresie realizacji zadań sieci EURES.
2. W zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej:
1) udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze
odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia, w szczególności na:
i. udzielaniu informacji o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia,
ii. udzielaniu porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę zatrudnienia, w tym badaniu zainteresowań i uzdolnień zawodowych,
iii. kierowaniu na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy
i zawodu albo kierunku szkolenia,
iv. inicjowaniu, organizowaniu i prowadzeniu grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy;
2) udzielanie pracodawcom pomocy w:
a) doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących
pracy
b) wspieraniu rozwoju zawodowego
pracodawcy i jego pracowników przez udzielenie porad zawodowych.
3) W zakresie aktywnego poszukiwania pracy:
1) przygotowywanie bezrobotnych i poszukujących pracy do lepszego
radzenia sobie w poszukiwaniu i podejmowaniu zatrudnienia,
w szczególności przez:
a) uczestnictwo w szkoleniu z zakresu umiejętności poszukiwania pracy,
b) uczestnictwo w zajęciach aktywizacyjnych,
c) dostęp do informacji i elektronicznych baz danych służących uzyskaniu
umiejętności poszukiwania pracy i samozatrudnienia w ramach klubu
pracy,
4. W zakresie szkoleń bezrobotnych i poszukujących pracy:
1) inicjowanie, organizowanie i finansowanie z Funduszu Pracy szkoleń grupowych
i indywidualnych w celu podniesienia ich kwalifikacji zawodowych i innych
kwalifikacji, zwiększających szanse na uzyskanie lub utrzymanie zatrudnienia lub
innej pracy zarobkowej;
2) finansowanie kosztów egzaminów umożliwiających uzyskanie świadectw,
dyplomów, zaświadczeń, uprawnień zawodowych lub tytułów zawodowych oraz
kosztów uzyskania licencji niezbędnych do wykonywania danego zawodu.
3) diagnozowanie zapotrzebowania na zawody i specjalności na lokalnym rynku pracy
oraz potrzeb szkoleniowych osób uprawnionych do szkoleń,
4) sporządzanie i upowszechnianie planu szkoleń,
5) monitorowanie przebiegu szkoleń,
6) finansowanie kosztów studiów podyplomowych,
7) udzielanie pożyczek na sfinansowanie kosztów szkolenia,
8) prowadzenie analiz skuteczności i efektywności szkoleń, egzaminów, studiów
podyplomowych i pożyczek szkoleniowych,
9) naliczanie stypendium szkoleniowego i stypendium z tytułu studiów
podyplomowych
10) naliczanie kosztów przejazdu na szkolenie,
11) sporządzanie sprawozdań i analiz,
12) rozliczanie środków finansowych na szkolenia, egzaminy, studia podyplomowe i pożyczki szkoleniowe.
- W zakresie instrumentów rynku pracy:
1) finansowanie kosztów przejazdu do pracodawcy zgłaszającego ofertę pracy lub
do miejsca pracy, odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych lub
odbywania zajęć w zakresie poradnictwa zawodowego lub pomocy w aktywnym
poszukiwaniu pracy w związku ze skierowaniem przez powiatowy urząd pracy;
2) finansowanie kosztów zakwaterowania w miejscu pracy osobie, która podjęła
zatrudnienie lub inną pracę zarobkową , staż, przygotowanie zawodowe dorosłych
poza miejscem stałego zamieszkania, w przypadku skierowania przez powiatowy
urząd pracy;
3) dofinansowanie wyposażenia miejsca pracy , podjęcia działalności gospodarczej,
kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa;
4) refundowanie kosztów poniesionych z tytułu opłaconych składek na
ubezpieczenie społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego;
5) finansowanie dodatków aktywizacyjnych;
6) refundowanie podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą kosztów
wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego;
7) przyznawanie bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności
gospodarczej;
8) upowszechnianie pomocy w zakresie przyznawania dodatków aktywizacyjnych;
9) jednorazowe refundowanie pracodawcom poniesionych kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego;
10) inicjowanie i organizowanie prac interwencyjnych;
11) inicjowanie i organizowanie staży;
12) inicjowanie i organizowanie robót publicznych;
13) inicjowanie i organizowanie przygotowania zawodowego dorosłych;
14) refundowanie kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7 podejmującej pracę osobie
bezrobotnej;
15) organizowanie prac społecznie użytecznych;
16) organizowanie innych określonych przepisami instrumentów rynku pracy;
17) prowadzenie dokumentacji dotyczącej poszczególnych instrumentów
i przygotowanie jej do finansowego rozliczenia;
6. Upowszechnianie informacji o usługach PUP;
7. Planowanie, przygotowanie i realizacja programów współfinansowanych ze środków
Unii Europejskiej;
8. Podejmowanie innych działań wynikających z Ustawy oraz przepisów wykonawczych do
tej ustawy oraz niektórych przepisów szczególnych;
9. Sporządzanie sprawozdań, analiz i informacji we właściwym rzeczowo zakresie;
10. Realizacja zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób
niepełnosprawnych.
§ 17
Do podstawowych działań Działu Ewidencji, Świadczeń i Informacji należy:
- Rejestrowanie oraz prowadzenie ewidencji bezrobotnych oraz poszukujących pracy.
- Obsługa bezrobotnych z prawem do zasiłku.
- Obsługa bezrobotnych bez prawa do zasiłku.
- Obsługa bezrobotnych uprawnionych do innych świadczeń wynikających z ustawy oraz innych przepisów.
- Obsługa osób poszukujących pracy.
- Przygotowywanie decyzji administracyjnych orzekających o statusie i uprawnieniach bezrobotnych oraz poszukujących pracy.
- Przygotowywanie wypłat świadczeń wynikających z Ustawy a w szczególności zasiłków dla bezrobotnych i dodatków aktywizacyjnych.
- Opiniowanie odwołań od decyzji.
- Upowszechnianie informacji dotyczących zadań, usług oraz instrumentów rynku pracy.
- Udzielanie klientom PUP wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań, usług i instrumentów rynku pracy PUP oraz podstawowych praw i obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy.
- Zgłaszanie bezrobotnych, w formie i terminach określonych przepisami o ubezpieczeniu społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnym, do ubezpieczenia społecznego i ubezpieczenia zdrowotnego oraz zgłaszanie wszelkich zmian w zakresie danych lub statusu osób zarejestrowanych jako bezrobotne.
- Współpraca z ZUS.
- Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń z tytułu bezrobocia.
- Sporządzanie sprawozdań, analiz i informacji we właściwym rzeczowo zakresie.
§ 18
Do podstawowych zadań Działu Finansowo – Księgowego należą:
- Planowanie środków budżetowych.
- Kontrola dyscypliny budżetowej.
- Kontrola dyscypliny wydatków z FP, PFRON , EFS.
- Rozliczanie, ewidencjonowanie operacji finansowych Funduszu Pracy, EFS.
- Rozliczanie i ewidencjonowanie operacji budżetowych.
- Obsługa kasowa Funduszu Pracy i budżetu.
- Naliczanie wynagrodzeń oraz prowadzenie rozrachunków z pracownikami PUP.
- Prowadzenie spraw z zakresu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego pracowników PUP.
- Obsługa finansowo – księgowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
- Sporządzanie sprawozdań, informacji i analiz dotyczących budżetu i Funduszu Pracy.
§ 19
Do podstawowych zadań Działu Organizacyjnego należy:
- Opracowanie projektów oraz zmian regulaminów wewnętrznych urzędu.
- Opracowanie regulaminu pracy urzędu.
- Projektowanie i nadzór nad funkcjonowaniem systemu obiegu informacji w urzędzie.
- Obsługa narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora PUP.
- Obsługa kancelaryjna urzędu.
- Gromadzenie i przechowywanie korespondencji Dyrektora PUP.
- Planowanie i realizacja kontroli.
- Prowadzenie spraw osobowych pracowników urzędu.
- Zarządzanie danymi dotyczącymi składników płac pracowników.
- Kontrola dyscypliny pracy.
- Prowadzenie spraw związanych z ocenami kwalifikacyjnymi.
- Organizowanie praktyk zawodowych uczniów i studentów.
- Prowadzenie spraw związanych z przeszeregowaniem i awansowaniem pracowników.
- Opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji dotyczącej pracowników urzędu.
- Opracowanie planu szkoleń pracowników.
- Organizowanie kursów i szkoleń.
- Współpraca z instytucjami, jednostkami szkolącymi, jednostką nadrzędną w zakresie organizacji szkoleń i doboru wykładowców.
- Nadzór nad prawidłowością funkcjonowania i wykorzystania sprzętu komputerowego.
- Nadzór nad rozwojem i eksploatacją oprogramowania.
- Administrowanie siecią komputerową i bazą danych.
- Tworzenie bazy danych statystycznych.
- Archiwizacja dokumentów związanych z funkcjonowaniem urzędu i przekazywanie do archiwum zakładowego.
- Administrowanie majątkiem urzędu.
- Zabezpieczanie pracowników urzędu w środki techniczno – biurowe.
- Prowadzenie spraw związanych z administrowaniem i realizacją inwestycji oraz remontów siedziby urzędu pracy.
- Nadzór nad ochroną danych osobowych pracowników.
- Prowadzenie spraw wynikających z przepisów bhp i p.poż.
- Prowadzenie spraw związanych z realizacją przepisów o zamówieniach publicznych, planowanie zamówień publicznych i wydatków publicznych.
- Administrowanie stroną internetową, gromadzenie informacji, współpraca z komórkami urzędu i przekazywanie aktualnej informacji do wiadomości publicznej.
- Realizowanie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej.
§ 20
Realizując zadania PUP pracownicy korzystają z obowiązujących systemów informatycznych.
Rozdział V
Zasady podpisywania pism, dokumentów finansowych, decyzji i aktów normatywnych
§ 21
- Dokumenty księgowe stanowiące podstawę do otrzymania bądź wydatkowania środków pieniężnych PUP podpisują:
- Dyrektor PUP
- Główny Księgowy PUP
- Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów księgowych ustalone są odrębną instrukcją.
§ 22
Decyzje administracyjne, wewnętrzne akty normatywne, wszelkiego rodzaju korespondencję oraz inne dokumenty związane z załatwianiem spraw wynikających z właściwości PUP, podpisują z upoważnienia Starosty:
Dyrektor PUP lub ewentualnie inna osoba upoważniona przez Starostę zgodnie
z zakresem upoważnienia.
Rozdział VI
Organizacja pracy Powiatowego Urzędu Pracy
§ 23
- Czas pracy pracowników PUP nie może przekraczać 40 godzin tygodniowo i 8 godzin dziennie w pięciodniowym tygodniu pracy.
- Ustala się następujący tygodniowy rozkład czasu pracy pracowników PUP:
- od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 – 15.00
- wszystkie soboty są wolne od pracy.
- Czas pracy sprzątaczki ustala się na:
- od poniedziałku do piątku w godzinach 15.00 – 19.00.
- Ustala się czas przyjęć interesantów od godziny 8.00 do 14.00.
- Dyrektor PUP przyjmuje interesantów w ramach skarg i wniosków w każdy poniedziałek, w godzinach pracy Urzędu.
- Dyrektor PUP może w uzasadnionych przypadkach na wniosek pracownika ustalić inny niż wymieniony w ust. 1 i 2 czas pracy.
§ 24
Pracownicy PUP zobowiązani są potwierdzać swoje przybycie do pracy przez podpisanie listy obecności.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 25
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi PUP rozstrzyga Dyrektor PUP.
§ 26
Niniejszy Regulamin Organizacyjny podlega zatwierdzeniu przez Zarząd Powiatu Chodzieskiego.
§ 27
Zmiany Regulaminu wymagają dla swej ważności tej samej formy co jego wprowadzenie.