Postanowienie Wójta Gminy Lisków o nie nakładaniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia

OBWIESZCZENIE

WÓJTA GMINY LISKÓW

 

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz. U. z 2016 r. poz. 23), oraz art. 74 ust 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r.  poz. 1235 ze zm.) Wójt Gminy Lisków

 

zawiadamia strony postępowania

  o wydanym w dniu 10 marca  2016 r. postanowieniu znak ROI.6220.1.1.2016

którego treść podaję poniżej:

 

WÓJT GMINY LISKÓW

  62 - 850 Lisków ul. ks. W. Blizińskiego 56

 

 


ROI.6220.1.1.2016                                                                                      Lisków, dn. 10.03.2016 r.                 

 

 

POSTANOWIENIE

 

Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 23 ), w związku z art. 63 ust. 2 i art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie społeczeństwa oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 ze zm. ), oraz § 3 ust.1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz. U. z 2016 r.  poz. 71 ), po rozpatrzeniu wniosku Wójta Gminy Lisków ul. ks. W. Blizińskiego 56, 62 - 850  Lisków dla przedsięwzięcia  polegającego na  Przebudowie drogi gminnej Lisków-Ciepielew-Trzebienie ”

 

postanawiam

 

nie nakładać obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na  Przebudowie drogi gminnej  Lisków-Ciepielew-Trzebienie”  położonego  na terenie działek  Lisków  o nr ew. 773/2, 977/1, 996,  Budy Liskowskie  o nr ew. 28/2 i 56,  Ciepielew o nr ew. 6 , 184, Trzebienie o nr ew. 218. 

.  

  UZASADNIENIE

 

Dnia 15.02.2016 r. na wniosek Wójta Gminy Lisków ul. ks. W. Blizinskiego 56, 62 - 850  Lisków zostało wszczęte postępowanie administracyjne dot. wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla  przedsięwzięcia  polegającego na  Przebudowie drogi gminnej  Lisków-Ciepielew-Trzebienie” położonego  na terenie działek  :  Lisków  o nr ew. 773/2, 977/1, 996,  Budy Liskowskie  o nr ew. 28/2 i 56,  Ciepielew o nr ew. 6, 184, Trzebienie o nr ew.218 .     

Dla omawianego terenu Gmina Lisków nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego.

            Planowana inwestycja zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz. U. z 2016 r.  poz.71 ), zaliczona została jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.

W związku z powyższym zgodnie z art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 ze zm.) pismami z dnia 16.02.2016 r. zwrócono się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Wielkopolskiego Państwowego Wojewódzkiego  Inspektora Sanitarnego w Poznaniu który przekazał wniosek do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kaliszu  o opinie co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kaliszu w opinii sanitarnej nr ON.NS-72.3.17.2016 z dnia 08.03.2016 r. wyraził opinię, że dla w/w przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu pismem WOO-IV.4240.306.2016.AK.1 z dnia 02.03.2016 r.  wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na przebudowie drogi  gminnej Lisków-Ciepielew-Trzebienie. Inwestycja realizowana będzie   na terenie działek  :  Lisków  o nr ew. 773/2, 977/1, 996,  Budy Liskowskie  o nr ew. 28/2 i 56,  Ciepielew o nr ew. 6 , 184, Trzebienie o nr ew.218.     

Długość planowanego do przebudowy odcinka drogi wynosi ok. 7,740 km. Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w ramach jednego ciągu komunikacyjnego. Analiza karty informacyjnej przedsiębiorstwa wykazała, że w istniejącym stanie droga posiadają nawierzchnię asfaltową na podbudowie z kruszywa łamanego. W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się tereny zabudowane , grunty rolne oraz las. W ramach realizacji przedmiotowej inwestycji na całej długości analizowanego odcinka zostanie ułożona nawierzchnia asfaltowa  a na poszerzeniach podbudowa z kruszywa łamanego. Przebudowane zostaną również istniejące pobocza gruntowe. Warstwę nawierzchni jezdni stanowić będzie masa mineralno-asfaltowa o grubości 4 cm, szerokości 5,5 m i przekroju daszkowym.. w ramach planowanych prac przewiduje się również: remont istniejących przepustów wykonanie zjazdów , wykonanie chodnika z kostki brukowej, ułożenie krawężników i obrzeży wykonanie zatok autobusowych z kostki brukowej, wykonanie ścieku przykrawężnikowego oraz roboty wykończeniowe. Droga będzie posiadać klasę drogi dojazdowej.

Odnosząc się do art.63 ust. 1 pkt 3 lit.c ustwy ooś uznano, że na etapie realizacji inwestycji może nastąpić zwiększona emisja hałasu i zanieczyszczeń do powietrza. W związku z prowadzeniem robót ziemnych etap prac budowlanych będzie wiązał się z powstawaniem  pyłów. Źródłem emisji substancji do powietrza będą także procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na budowie. Jednakże emisje te będą miały charakter miejscowy oraz okresowy i ustaną po zakończeniu prac budowlanych. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie znacznym źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz emisji hałasu. W wyniku realizacji planowanego przedsięwzięcia nastapi poprawa płynności ruchu oraz zmniejszenie emisji spalin i emisji hałasu do środowiska , a co za tym idzie zmniejszenie wpływu na zmianę klimatu. W związku z tym,  odnosząc się do art.63 ust.1 pkt 3 lit. c ustawy ooś należy uznać, iż na etapie eksploatacji przedsięwzięcie  nie będzie znaczącym źródłem emisji hałasu, a akustyczne  standardy jakości środowiska określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisko (Dz.U. z 2014 r, poz 112) zostaną zachowane.  Z uwagi na rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia należy stwierdzić, że nie wpłynie ono znacząco na zmiany klimatu na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja drogi oraz zastosowane materiały ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. W wyniku   realizacji planowanej inwestycji poprawie ulegnie bezpieczeństwa i płynność ruchu drogowego.

Zgodnie z teścia k.i.p. wody opadowe i roztopowe z nawierzchni jezdni odprowadzone będą za pomocą spadków poprzecznych i podłużnych na istniejące pobocza gruntowe oraz do rowów przydrożnych. Ewentualne odpady będą odbierane przez uprawnione w zakresie gospodarowania odpadami podmioty. W celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego zaplecze budowy zostanie wyposażone w przenośne toalety objęte serwisem podmiotów świadczących usługi w zakresie ich wynajmu i kompleksowej obsługi oraz w sorbenty.            Z uwagi na charakter inwestycji na żadnym z jej etapów nie będą wytwarzane ścieki przemysłowe, które wymagałyby odpowiedniego zagospodarowania.

Ze względu na planowane rozwiązania w zakresie gospodarki wodno-ściekowej i ochrony środowiska gruntowo-wodnego oraz gospodarki odpadami stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie nie będzie negatywnie wpływać na lokalne warunki gruntowo-wodne. W związku z powyższym, uwzględniając lokalizację przedsięwzięcia, na podstawie  zawartych w k.i.p. informacji, w odniesieniu do art. 63 ust.1 pkt 2 lit. a,b,c,f, i oraz j ustawy ooś nie przewiduje się negatywnego wpływu przedsięwzięcia na obszary wodno-błotne oraz inne obszary o objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód, a także na wody powierzchniowe.

Zgodnie z kartą informacyjną przedsięwzięcia przedmiotowa droga nie będzie stanowić przedsięwzięcia  mogącego spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych,  zawartych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” Omawiana inwestycja  zlokalizowana będzie  w granicach Jednolitej Części Wód Podziemnych JCWPd nr 77 w obrębie regionu Warty o pow. 5077 km². Według charakterystyki Jednolitych Części Wód Podziemnych ogólny stan wód (ilościowy i chemiczny) został oceniony jako dobry. Ocena ryzyka ilościowego oceniona została jako zagrożona, natomiast ocena ryzyka chemicznego- jako niezagrożona. Ponadto przedsięwzięcie realizowane będzie w obrębie Jednolitej Części Wód Powierzchniowych  JCWP: PLRW600017184829 Swędrnia od Żabianki do Ujścia o statusie „naturalna”o umiarkowanym stanie, zagrożonej nieosiągnięciem celów środowiskowych. Biorąc od uwagę rodzaj i skalę przedsięwzięcia, a także planowane rozwiązania chroniąc środowisko gruntowo - wodne, w tym rozwiązania w zakresie gospodarki wodno - ściekowej i gospodarki  odpadami nie przewiduje się jego negatywnego oddziaływania na Jednolite Części Wód Powierzchniowych i Jednolite Części Wód Podziemnych. W związku z powyższym można stwierdzić, że nie przewiduje się pogorszenia istniejącego stanu wód podziemnych i powierzchniowych w wyniku realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia. Realizacja inwestycji nie będzie miała negatywnego wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych określonych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit.e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody

( Dz. U. z 2015 r., poz. 1651 j.t. . ), a najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Lipickie Mokradła  PLH100025, oddalony o ok. 3 km i obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Dolina Swędrni PLH300034, oddalony o ok.9 km od miejsca realizacji przedsięwzięcia. Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie w istniejącym  pasie drogowym  drogi gminnej,  a jego realizacja  nie będzie wiązała się z koniecznością wycinki drzew. Wycince podlegać będą zakrzewienia.

Mając na względzie lokalizacje planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, głównie w istniejących pasach drogowych oraz brak konieczności wycinki drzew, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności gatunków chronionych, rzadkich lub ginących oraz ich siedliska. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedlisk, dla których ochrony został wyznaczony obszar Natura 2000 , ani pogorszenia integralności obszarów Natura 2000 lub powiązania z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na funkcję ekosystemu.                                      

W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. c i e  ustawy ooś stwierdzono, że eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązać się z  ryzykiem wystąpienia poważnej awarii.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność oraz ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgenicznie oddziaływać na środowisko.

Biorąc pod uwagę lokalizację i charakter przedmiotowego przedsięwzięcia, w odniesieniu do zapisów art. 63 ust 1 pkt 1 lit. b ustawy ooś, nie przewiduje się kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami o tym samym charakterze.    

W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy ooś stwierdzono, że eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązać się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych.

            Biorąc pod uwagę opinię organów uzgadniających, informacje przedstawione w karcie informacyjnej przedsięwzięcia jak również kierując się szczegółowymi uwarunkowaniami zgodnie z art. 63 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowiska ( Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm. ) - w szczególności rodzajem i charakterem przedsięwzięcia, jego skalą, emisją i występowaniem innych uciążliwości, jak również wielkością zajmowanego terenu, prawdopodobieństwem, czasem trwania, częstotliwością i odwracalnością oddziaływania należało odstąpić od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia i postanowiono jak w sentencji.

 

Pouczenie

 

Niniejsze postanowienie jest ostateczne i nie służy na nie zażalenie.

 

                                                                                                      Wójt Gminy Lisków
                                                                                                      /-/ Maria Krawiec