Obwieszczenie Wójta Gminy Lisków o wydanym w dniu 9 czerwca 2017 r. postanowieniu znak ROI.6220.1.2017

OBWIESZCZENIE
WÓJTA GMINY LISKÓW 

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz. U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.), oraz art. 74 ust 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r.  poz. 353 ze zm.) Wójt Gminy Lisków

zawiadamia strony postępowania
o wydanym w dniu 9 czerwca  2017 r. postanowieniu znak ROI.6220.1.2017
którego treść podaję poniżej: 


WÓJT GMINY LISKÓW
 

62 - 850 Lisków ul. ks. W. Blizińskiego 56

 

Lisków, dnia 09.06.2017r.

ROI.6220.1.2017

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 63 ust. 1 i 4 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko
(t.j.: Dz. U. z 2016 r. poz. 353 ze zm.), po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu


p o s t a n a w i a m
 

I. Stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla  przedsięwzięcia polegającego na:

eksploatacji   kruszywa naturalnego (piasków) ze złoża  „SWOBODA 4"  na działkach o nr 118 (część działki), 119 (część działki), 120, 121/2, 122 i 123 w Swobodzie.

II. Określam zakres  raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,  który dla przedmiotowego  przedsięwzięcia  powinien spełniać  wymagania określone w art. 66 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j.: Dz. U. z 2016 r. poz. 353 ze zm.),  a   ponadto zawierać analizę podanych niżej zagadnień:


1.Z zakresu ochrony przyrody

a) Opis środowiska przyrodniczego ze szczególnym uwzględnieniem gatunków chronionych oraz gatunków i siedlisk przyrodniczych będących przedmiotami ochrony  obszaru Natura 2000 Lipickie Mokradła PLH100025.

b) Ocenę wpływu przedsięwzięcia na gatunki chronione ze szczególnym uwzględnieniem ptaków zespołu przyrodniczo-krajobrazowego „Lipicke Błota" oraz gatunków i siedlisk przyrodniczych będących przedmiotami  ochrony obszaru Natura 2000 Lipickie Mokradła PLH100025.

c) Opis działań minimalizujących dostosowany do poszczególnych grup organizmów stwierdzonych na analizowanym obszarze.

2. Z zakresu hydrogeologii:

a) Informacje dotyczące warunków hydrologicznych i geologicznych terenu  planowanej inwestycji;

b) Przedstawić informacje na temat parametrów złoża - jego miąższości, składu granulometrycznego;

c) Określić stopień zawilgocenia kruszywa oraz udział frakcji pyłkowych w kopalinie;

d) Opisać sposób prowadzenia eksploatacji złoża; podać informacje o poziomach i piętrach eksploatacyjnych i sposobie urabiania kopaliny, kierunku eksploatacji;

e) Określić wielkość udokumentowanych zasobów złoża oraz szacowany czas eksploatacji złoża;

f) Opisać możliwy wpływ przedsięwzięcia na wszystkie komponenty środowiska hydrogeologicznego oraz przedstawić rozwiązania mające na celu ograniczenie         negatywnego wpływu planowanej inwestycji na te komponenty;

g) Przedstawić rozwiązania mające na celu ochronę środowiska gruntowo-wodnego, w szczególności przed zanieczyszczeniami związanymi z wykorzystaniem w fazie  eksploatacji przedsięwzięcia pojazdów mechanicznych;

h) Budowę hydrogeologiczną na przekroju uwzględniającą budowę geologiczną pod  obszarami zależnymi od wód;

i) Przedstawić dokumentację geologiczną złoża oraz kierunki spływu wód;

j) Przedstawić zasięg leja depresji w poziomie wodonośnym, z którego będzie eksploatowana kopalina przy założonym tempie wydobycia wraz z metodyką obliczeń.

k) Współczynnik filtracji poziomu wodonośnego.

3. Z zakresu ochrony klimatu należy :

a) Wyjaśnić, w jaki sposób przedsięwzięcie może wpłynąć na zmiany klimatu i czy przewidziano rozwiązania łagodzące zmiany.

b) Ocenić odporność przedsięwzięcia na przewidywane zmiany klimatu, tj. wyjaśnienie czy przedsięwzięcie będzie przystosowane do postępujących zmian klimatu uwzględniając elementy związane z klęskami żywiołowymi np. silne wiatry susza, pożary, fale upałów i mrozów, powodzie, nawalne deszcze i burze, intensywne opady śniegu oraz opis ewentualnych działaś minimalizujących.

4. Dokonać analizy oddziaływań skumulowanych planowanej inwestycji z istniejącymi i planowanymi przedsięwzięciami o takim samym charakterze, na terenie do którego Inwestor posiada tytuł prawny i na terenach sąsiednich, obejmującej przede wszystkim oddziaływania akustyczne oraz warunki hydrogeologiczne.

5. Odnieść się do art. 81 ust. 3 z dnia 3 października 2008 r. udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2016 r,. poz. 353, z pózn. zm. ) oraz wyjaśnić, czy przedsięwzięcie może spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry" zatwierdzonym na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 22 lutego 2011 r. przez Prezesa Rady Ministrów. Odpowiedź proszę uzasadnić odwołując się do zapisów ww. dokumentu oraz przepisów ustawy Prawo wodne.


U z a s a d n i e n i e
 

Wydając postanowienie rozpatrzono:

a) wniosek PPHU „DANBUD" Kingi Dancewicz-Wower zam. Emilianów 11, 62-840 Koźminek z załączoną kartą informacyjną przedsięwzięcia,

b) opinię nr WOO-IV.4240.445.2017.KL.1 z dnia 19.05.2017r. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla  przedsięwzięcia polegającego na: Eksploatacji   kruszywa naturalnego (piasków) ze złoża  „SWOBODA 4"  na działkach o nr 118 (część działki), 119 (część działki), 120, 121/2, 122 i 123 w Swobodzie  i wymogu sporządzenia raportu.


Dla terenu, na którym realizowane będzie przedsięwzięcie  uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przyjęty Uchwałą Rady Gminy Lisków Nr XIII/82/2000 z dnia 20.07.2000 roku  w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów eksploatacji kruszyw we wsiach: Swoboda, Józefów w gminie Lisków  /Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego z 29 września  2000 r. Nr 64, poz. 860/.   Dla działek objętych wnioskiem ustalono następujące przeznaczenie- powierzchniowa eksploatacja kruszyw, które oznaczone jest na rysunku planu symbolem "02 PE".

Zgodnie z art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 353 ze zm.) pismem  z dnia 04.05.2017 r. Wójt Gminy Lisków zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o opinie co do potrzeby  przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.

Planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 40 a tiret trzecie, piąte i siódme rozporządzenia Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 71) zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.

Biorąc pod uwagę uwarunkowania wymienione w art.63 ust. 1 ustawy ooś przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości zwiazane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na eksploatacji kruszywa naturalnego  ze złoża kruszywa naturalnego SWOBODA-4 na działkach o nr ewidencyjnych:118 (część działki), 119 (część działki), 120, 121/2, 122 i 123 w Swobodzie będących własnością inwestora, za wyjątkiem działki o numerze 121/2  obręb Swoboda, która jest przedmiotem dzierżawy. Powierzchnia udokumentowanego złoża  SWOBODA-4 wynosi 13,63 ha. Inwestor podał, że aktualnie na gruntach tych nie prowadzi się eksploatacji (eksploatacja została wstrzymana w związku ze zmianą granic złoża i koniecznością zmiany warunków określonych w pierwotnej koncesji na wydobywanie kopaliny), a grunty uprawiane są rolniczo za wyjątkiem wyrobisk suchych i zawodnionych występujących w granicach planowanej inwestycji, które to wyrobiska powstały przed poszerzeniem granic złoża SWOBODA-4. W latach poprzednich inwestor prowadził eksploatację złoża Swoboda-4. W latach poprzednich inwestor prowadził eksploatację złoża SWOBODA-1 (złoże rozliczone o obszar górniczy został zlikwidowany) oraz SWOBODA-4 ( w poprzednich granicach przed poszerzeniem granic). Eksploatacja piasków będzie prowadzona metodą odkrywkowa bez użycia materiałów wybuchowych. Przewidywane średnie wydobycie dobowe wyniesie   500 Mg. W k.i.p. podano, że eksploatacja złoża SWOBODA-4 prowadzona będzie systemem odkrywkowo-wgłębnym trzema piętrami eksploatacyjnym, podsiębiernie lub nadsiębiernie- pierwsze piętro eksploatacyjne suche za pomocą koparki jednonaczyniowej lub ładowarki kołowej, podsiębiernie-drugie piętro eksploatacyjne w warstwie suchej i częściowo zawodnione za pomocą koparki jednonaczyniowej, podsiębiernie trzecie piętro eksploatacyjne zawodnione za pomocą pogłębiarki ssącej-refulera.

Odnosząc się do art.63 ust.1 pkt 2 ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U.z 2016 r., poz. 2134 z późn. zm.). Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Lipickie Mokradła PLH100025, oddalony o 700 m od przedsięwzięcia. Ponadto w odległości  230 m znajduje się zespół przyrodniczo-krajobrazowy „Lipickie Błota".

Zespół przyrodniczo-krajobrazowy „Lipickie Błota" utworzony został na mocy Rozporządzenia Nr 1/2005 Wojewody Łódzkiego z dnia 3 lutego 2005 r. w sprawie utworzenia zespołu przyrodniczo-krajobrazowego (Dz.U.Woj. Łódzkiego Nr 41, poz. 436)."Lipickie Błota" są jednym z najważniejszych miejsc lęgowych dla ptaków wodno-błotnych na obszarze między Doliną Baryczy, a Zbiornikiem „Jeziorsko". Z ptaków lęgowych w latach 2001-2005 stwierdzono m.in. następujące liczebności par/samców: perkozek 2/13; bąk 12-14; wodnik 35-45; kropiatka 0-40; kokoszka 0-16; świerszczak 4-25; brzęczka 20-30; błotniak stawowy 1-9; błotniak łąkowy 2-3 (Wilżak T.2011. Ptaki Bagien Lipickich. Przegląd Przyrodniczy. XXII,2: 65-77). Bagna Lipickie stanowią ostoję ptaków o znaczeniu międzynarodowym (Wilk T., Jujka M., Krogulec J., Chylarecki P. (EDS.) 2010. Ostoje Ptaków o znaczeniu międzynarodowym). Ponadto wysokie walory florystyczne tego terenu sprawiły, że na części Bagien Lipickich utworzono obszar Natura 2000 Lipickie Mokradła PLH100025. Przedmiotami ochrony obszaru Natura 2000 są siedlisko 6510 niżowe i górskie łąki świeżo użytkowane ekstensywnie siedlisko 7140 torfowiska przejściowe i trzęsawiska oraz siedlisko 7210 torfowiska nakredowe. Ponadto, stwierdzono występowanie kumaka nizinnego ( Bombina bombina) wymienionego w załączniku II i IV dyrektywy siedliskowej, nie będącej jednak przedmiotem ochrony obszaru Natura 2000 Lipickie Mokradła PLH100025. Biorąc pod uwagę, że jest to gatunek ciepłolubny, preferujący  płytkie, odsłonięte zbiorniki wodne, nie można wykluczyć, że zasiedlił już płytsze zbiorniki wodne na terenie planowanego przedsięwzięcia.

Do najważniejszych zagrożeń Bagien Lipickich należy zmiana stosunków wodnych. Negatywny wpływ zmiany stosunków wodnych na ptaki zaobserwowano w związku z pracami hydrotechnicznymi prowadzonymi na rzece Lipiczance, na terenie województwa łódzkiego. Uległy wówczas pogorszeniu, przynajmniej czasowemu, warunki siedliskowe  kilku gatunków ptaków. W tym miejscu należy wskazać, ze jednym z zakazów obowiązujących na obszarze zespołu przyrodniczo-krajobrazowego „Lipickie Błota", zgodnie z § 2 pkt 4 Rozporządzenia Nr 1/2005 Wojewody Łódzkiego jest „zakaz dokonywania zmian stosunków wodnych, jeżeli zmiany te nie służą ochronie przyrody albo racjonalnej gospodarce rolnej, leśnej, wodnej lub rybackiej.

Planowane przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w pobliżu siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt objętych ochrona gatunkową i ich siedlisk, które uzależnione są od środowiska wodnego. Eksploatacja kruszywa naturalnego powoduje oddziaływanie na środowisko o charakterze bezpośrednim, którym jest zmiana warunków hydrologicznych, to z kolei powoduje powstanie oddziaływania pośredniego, czyli pogorszenie stanu ekosystemów w wyniku zmiany warunków  hydrologicznych. Oddziaływanie to jest bardziej nasilone w przypadku wydobycia kruszywa spod powierzchni lustra wody. Z przedstawionych w k.i.p. informacji wynika, że przedmiotowe złoże będzie złożem zawodnionym, a wydobycie kruszywa prowadzone będzie do głębokości 7 m poniżej lustra wody, co może spowodować powstanie leja depresji poprzez dopływ wód z terenów przyległych do wyrobiska (zmiana naturalnych kierunków przepływu wód podziemnych). Wpływ ten nie kończy się z chwila wyrównania poziomu lustra wody w wyrobisku z  poziomem wód gruntowych terenów przyległych. Powstanie otwartego lustra wody powoduje większe straty wody w wyniku parowania i tym samym zmniejszenie retencji roślinnej i gruntowej. Ciągłe parowanie   z lustra wody będzie powodowało potrzebę ciągłego wyrównania poziomu wód i spływ wód gruntowych do wyrobiska, a tym samym obniżenie zwilgocenia terenów przyległych do wyrobiska (Martyniak K.2011.Ważniejsze uwarunkowania przyrodnicze a wydobywanie kruszyw. Prace Naukowe Instytutu Górnictwa Politechniki Wrocławskiej, Studia i materiały, vol.132, nr 39, ss. 199-206). Wielkość powstałego leja depresyjnego zależna jest nie tylko od budowy geologicznej, ale również od tempa wydobycia kruszywa. Oprócz utraty wody poprzez parowanie z powierzchni lustra, następuje mechaniczne usuwanie wody podczas procesu wydobycia kruszywa.  Biorąc pod uwagę wielkość wydobycia  planowanej kopalni, obecność w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia dwóch innych kopalni (kopalnia SWOBODA -1 jest już nieczynna) oraz obecność kolejnej, oddalonej o 350 m, będącej własnością inwestora kopalni o powierzchni ponad 16 ha, nie można wykluczyć wpływu planowanego przedsięwzięcia na poziom wód, a tym samym na chronione gatunki roślin, ptaków i siedlisk znajdujących na terenie zespołu przyrodniczo- krajobrazowego „Lipickie Błota". Wpływu tego nie można wykluczyć  tym bardziej, ze w k.i.p. brak choćby takich informacji jak: zasięg leja depresji w poziomie wodonośnym, brak współczynnika filtracji poziomu wodonośnego, brak opisu budowy hydrogeologicznej na przekroju uwzględniającej budowę geologiczna pod obszarami zależnymi od wód czy brak dokumentacji geologicznej złoża oraz informacji na temat kierunku spływu wód.

W k.i.p. brak również opisu skumulowanego przedsięwzięcia. Autor k.i.p. wykluczył istnienie oddziaływania skumulowanego argumentując to tym, że eksploatacja kruszywa ze złoża   SWOBODA-3  i  SWOBODA-4 nie będą prowadzone jednocześnie. Kierując się zasadą przezorności, aby jednoznacznie wykluczyć znaczący wpływ planowanego przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na obszar  Natura 2000, należy przeanalizować wpływ skumulowany przedsięwzięć  nie tylko realizowanych, ale również zrealizowanych i planowanych. Ocena ta nie powinna ograniczać się tylko do innych inwestycji o podobnych charakterze, jak inne kopalne kruszywa, ale do wszelkich przedsięwzięć, które mogą wpływać na obszar Natura 2000.

W k.i.p. nie przedstawiono żadnych działań minimalizujących na środowisko przyrodnicze. Wszystkie możliwe działania minimalizujące w związku z przedmiotowym przedsięwzięciem np. wykonanie prac przygotowawczych do eksploatacji (zdjęcie wierzchniej warstwy gleby) poza okresem lęgowym ptaków, okresowe odgradzanie dróg dojazdowych w miejscach stwierdzenia szlaków migracji płazów, odłów płazów z likwidowanych zbiorników wodnych itd. Mogą jedynie łagodzić negatywny wpływ przedsięwzięcia na środowisko.

Biorąc pod uwagę skalę przedsięwzięcia oraz inne kopalnie kruszywa będące własnością inwestora w bliskiej odległości od planowanej kopalni kruszywa, nie można wykluczyć znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia zarówno na teren realizacji przedsięwzięcia , jak i na pobliskie obszary chronione, w szczególności na gatunki ptaków i roślin związane z wodą oraz siedliska hydrogeniczne, wrażliwe na wahania poziomu wód.

Organ wydając niniejsze  postanowienie dodatkowo uwzględnił opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu w sprawie konieczności  przeprowadzania oceny oddziaływania przedmiotowego  przedsięwzięcia na środowisko.    

Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art.66 ustawy ooś. Ustalając zakres raportu wskazano, że powinien on zawierać szczegółową i wnikliwą analizę aspektów związanych z ochroną przyrody oraz hydrologią, a także konieczność określenia wpływu inwestycji na zmiany klimatu i adaptacji do postępujących zmian klimatu, odniesienie się do art. 81 ustawy ooś  oraz   wyjaśnienie, czy planowane przedsięwzięcie może wpłynąć na nieosiągnięci celów środowiskowych określonych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry".

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono  jak w sentencji.

P o u c z e n i e 

Na postanowienie stronom służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 7 dniu od daty jego doręczenia za pośrednictwem organu,   który je wydał.

Otrzymują:

1. PPHU"DANBUD"  Kinga Dancewicz- Wower

2. Strony postępowania poprzez obwieszczenie postanowienia w Biuletynie Informacji Publicznej   Gminy Lisków, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Lisków  i na tablicy ogłoszeniowej sołectwa  Swoboda.

3. a/a                                                                                                                          
                                                   Z up. Wójta
                                                Sekretarz Gminy
                                           /-/ Katarzyna Włodarczyk