Do zadań Referatu Gospodarki Komunalnej należy :
- prowadzenie i koordynacja prac związanych z opracowaniem i realizacją planów zagospodarowania przestrzennego gminy ,
- współdziałanie z administracją rządową w sprawach nadzoru urbanistyczno-architektonicznego i budowlanego ,
- wydawanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania ,
- przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym ze stanu technicznego realizacji robót budowlano - montażowych, remontów, i rozbiórek ,
- prowadzenie spraw związanych z zarządem, ochroną i utrzymaniem gminnych obiektów zabytkowych,
- wykonywanie zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodną,
- prowadzenie dokumentacji stanu przyrody,
- inicjowanie projektów programów rozwoju gospodarczego gminy,
- zapewnienie funkcjonowania urządzeń infrastruktury technicznej, nadzór nad ich eksploatacją / wodociągi , kanalizacja, oczyszczalnie, komunikacja , telefonizacja i inne usługi / oraz dbałość o ich rozbudowę zgodnie z zapotrzebowaniem społeczności gminy,
- przygotowanie terenów budowlanych, współdziałanie z innymi podmiotami realizującymi inwestycje na terenie gminy oraz dbałość o stan komunalnych zasobów mieszkaniowych,
- koordynacja prowadzonych zadań inwestycyjnych i remontów,
- prowadzenie i koordynacja spraw związanych z działalnością przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych gminy,
- budowa i utrzymanie dróg gminnych,
- prowadzenie spraw gospodarki mieszkaniowej i dodatków mieszkaniowych / umowy, czynsze, remonty budynków /,
- koordynowanie procedury udzielania zamówień publicznych na wszystkich stanowiskach pracy Urzędu i jednostek organizacyjnych gminy,
- kierowanie pracami brygady remontowej i robotami publicznymi,
- opracowywanie i wykonywanie innych zadań gminy wynikających z przepisów szczególnych.
Do wspólnych zadań referatów należy :
- koordynowanie procesów rozwoju społeczno - gospodarczego gminy
- zapewnienie terminowej i właściwej realizacji zadań ,
- współdziałanie z organami samorządowymi,
- współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej ,
- przestrzeganie procedury zamówień publicznych ,
- przygotowywanie okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdań.
Referaty są zobowiązane do współdziałania z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji .